Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Boetes CJIB ni...
SEO
Force justice ...
incasso proced...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 28 jun 2025 14:04
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

recht van eerste koop bij verkoop woning
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
fs4justice

Leeftijd: 56
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: vr 07 jul 2006 22:39    Onderwerp: recht van eerste koop bij verkoop woning Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo iedereen,

Wij zitten momenteel in een vreemde situatie en zijn benieuwd naar de meningen van de lezers.

CASUS:
Wij zijn van doel om te gaan verhuizen per 1-11-06. Een huis hebben we al gekocht. Nu is het een kwestie van je eigen huis nog verkopen. Op zich geen probleem, maar bij ons is het anders, want de buurman heeft een recht van eerste koop op onze woning. Zie hiervoor een samenvatting “recht van eerste koop” uit het notariële contract.
Eerlijkheidshalve dient gezegd te worden dat wij en de buurman niet elkaars vrienden zijn.

Om problemen met de verkoop van onze woning te voorkomen, hebben wij een makelaar in de hand genomen. Deze heeft de woning schriftelijk en aangetekend te koop aangeboden aan onze buurman. En daar beginnen de problemen. Om jullie niet de een mening of visie in de mond te leggen, zeg ik nu even niet hoe wij het hebben aangeboden. In plaats daarvan stel ik een aantal vragen, over wat relevant is in deze zaak. Zo hopen wij te kunnen peilen of wij het goed hebben gedaan of niet. Lees daarvoor eerst “artikel 9” uit het notariële akte van levering

Vragen:
1. Moet er een taxatierapport mee worden gezonden bij brief, waarin wij de woning te koop aanbieden aan de buurman.
2. Indien wij in ieder geval besluiten om wel een taxatierapport mee te zenden naar de buurman:
a. Wie geeft opdracht tot taxatie van onze woning?
b. Wat voor eisen moet er aan een dergelijk taxatierapport worden gesteld.
3. Hoe moet volgens jullie visie de woning correct worden aangeboden, conform artikel 9.
4. Indien de buurman een taxatierapport ontvangt welke is opgesteld uit een door ons verstrekte opdracht tot taxatie, heeft hij dan conform artikel 9 volgens jullie visie het recht om de gedane aanbieding (het zij via een advocaat) onjuist te laten verklaren. Omdat hij bijvoorbeeld denkt dat:
a. de taxatie waarde klopt niet;
b. wij overvragen;
c. de taxateur is niet objectief;
d. wij de objectiviteit van de taxateur moeten waarborgen.
e. Indien één van bovenstaande voorbeelden speelt, hoe moeten wij daarop reageren?
6. Geeft artikel 9 ruimte alvorens de woning aan de buurman aan te bieden, te gaan spreken met potentiële kopers. Om feitelijk alles met deze poteniele koper rond te maken (incl. verkoopprijs) en om dan met dit zelfde verhaal (aanbod) naar onze buurman toe te gaan?
7. Treedt de boete clausule in werking, als:
a. Wij enkel en alleen een bord “te koop” in de tuin zetten en ons huis getoond wordt in de etalage van en op de website van de makelaar.
b. Wij in (voor)onderhandeling gaan met potentiele kopers.
8. Indien een derde zelf een bod uitbrengt, hoe is dan de procedure.
9. Wanneer treedt de boete clausule wel in werking? Kun je enkele voorbeelden noemen.

Ik hoop op heel veel reacties, omdat wij op dit moment in een moeilijke situatie zitten.
Jullie antwoorden zie ik graag op dit formum. Emailen mag ook: ddijkstra@castel.nl

(waar ## geplaatst zijn, zijn privé gevoelige gegevens weggehaald)
( “koper” – dat zijn wij)

Quote:
Artikel 9: Recht van eerste koop:
De comparanten verklaarden voorts het navolgende te zijn overeengekomen:
1. Zo koper in de toekomst voornemens is tot verkoop over te gaan van het perceel, ###########, hierna ook te noemen: het registergoed, of zo koper voornemens is enige andere verbintenis aan te gaan of rechtshandeling te verrichten ertoe strekkend dat het (gedeelte van het) registergoed in eigendom zal worden overgedragen aan (een) derde(n), is koper gehouden het (gedeelte van het) registergoed eerst te koop aan te bieden aan de heer #############, wonende te ##################, geboren te ############ op ########, op huwelijkse voorwaarden gehuwd met #############, hierna te noemen: "de betrokkene", zulks onder voorwaarden niet nadeliger dan die waaronder koper voornemens is het (gedeelte van het) registergoed te verkopen aan (een) derde(n), of (zo van koop geen sprake is) is koper gehouden aan de betrokkene een aanbod te doen onder condities niet nadeliger dan de condities van het aanbod dat koper voornemens is aan de derde(n) te doen, één en ander bij brief, verzonden met bericht van ontvangst of bij deurwaardersexploit betekend.
Het hierbij bepaalde strekt ertoe te bewerkstelligen dat het registergoed niet geheel of deels door koper aan (een) derde(n) in eigendom kan worden overgedragen zonder dat de betrokkene eerst de gelegenheid heeft gehad het registergoed te verwerven onder dezelfde voorwaarden.
De waarde van bedoelde woning zal alsdan worden vastgesteld aan de hand van een alsdan op te maken taxatierapport. Bij die waardering zal moeten worden uitgegaan van de waarde in onbewoonde staat.
2. Indien de betrokkene niet binnen veertien dagen na verzending van de brief of betekening van het exploit genoemd in lid 1 aan koper te kennen geeft - het moment van ontvangst of betekening van de brief door/aan koper is doorslaggevend - bij brief verzonden met bericht van ontvangst of betekend bij deurwaardersexploit, dat hij het aanbod onvoorwaardelijk aanvaardt, staat het koper vrij om binnen een periode van zes maanden na de dag waarop koper de brief van de betrokkene heeft ontvangen (of na de dag waarop deze brief aan koper is betekend) waaruit blijkt dat de betrokkene het aanbod niet aanvaardt of - zo de betrokkene niet tijdig reageert - binnen een periode van zes maanden na de dag waarop koper zijn brief heeft gezonden aan de betrokkene, of deze brief aan de betrokkene is betekend het registergoed (geheel of deels) te verkopen aan een ander of een verbintenis aan te gaan met een ander of een rechtshandeling te verrichten met betrekking tot het registergoed (geheel of
deels), één en ander in de zin van lid 1, mits de voorwaarden waaronder deze derde(n) het registergoed (geheel of deels) zal/zullen verwerven, niet voor deze derde(n) gunstiger zijn met betrekking tot aspecten van wezenlijk belang, dan de voorwaarden waaronder het registergoed
(geheel of deels) is aangeboden aan de betrokkene.
De koopovereenkomst of de verbintenis tot stand te komen met (een) derde(n) of de rechtshandeling hiervoor aangeduid, mag slechts betrekking hebben op een gedeelte van het registergoed indien ook het aanbod aan de betrokkene, gedaan betrekking had op een dergelijk gedeelte.
Komt binnen de periode van zes maanden geen koopovereenkomst tot stand met (een) derde(n) en wordt binnen deze periode geen verbintenis aangegaan met (een) derde(n) of een rechtshandeling verricht, één en ander in de hiervoor bedoelde zin, dan dient koper wederom de procedure te volgen aangegeven in lid 1, alvorens het hem vrij zal staan een koopovereenkomst of andere verbintenis met (een) derde(n) aan te gaan of een rechtshandeling te verrichten in de zin van dit artikel.
3. Het bepaalde in dit artikel beperkt op geen enkele wijze het recht van koper het registergoed of een gedeelte daarvan te verkopen aan verkoper of aan een familielid van verkoper of anderszins een verbintenis aan te gaan of rechtshandeling te verrichten ertoe strekkend dat het voornoemde (gedeelte van het) registergoed in eigendom zal worden overgedragen aan verkoper of een zodanig familielid.
Onder familielid dient tevens te worden begrepen een naamloze vennootschap of een besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid waarin het familielid doorslaggevende zeggenschap heeft. Als familielid in de zin van dit lid wordt aangemerkt de echtgenoot of echtgenote, de bloed- / en aanverwanten in de rechte lijn onbeperkt.
Zo het registergoed hiervoor aangeduid geheel of gedeeltelijk aan een familielid wordt overgedragen is verkoper gehouden om van dit familielid ten behoeve en op naam van verkoper een optierecht te bedingen, zulks in de vorm van een derdenbeding, inhoudelijk gelijk aan het optierecht in dit artikel opgenomen.
4. Bij schending van het bepaalde in dit artikel verbeurt koper aan de betrokkene een boete van vijftigduizend gulden (f 50.000,--) onverminderd het recht van de betrokkene, eventuele verder gaande schadevergoeding te vorderen. Gevorderde en betaalde boete strekt derhalve in
mindering op een eventuele vordering tot schadevergoeding.
5. Een brief te verzenden of te betekenen conform het bepaalde in dit artikel wordt geacht aan het juiste adres te zijn gezonden of betekend indien - de brief gezonden is aan of betekend is aan de volgende adressen: waar het koper betreft: #############, en waar het de heer ###########, voorgenoemd, betreft: ################. -
Zulks is slechts anders indien koper of de betrokkene, bij brief verzonden met bericht van ontvangst gericht aan de wederpartij op voorgenoemd adres of betekend bij deurwaardersexploit aan voornoemd adres, een nieuw adres aan de wederpartij heeft opgegeven.

Laatst aangepast door fs4justice op di 11 jul 2006 19:13, in totaal 3 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 07 jul 2006 23:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Johan,

Zonder veel ervaring met dit soort zaken kan ik alleen mijn indruk geven. Voordat je echt tot actie overgaat lijkt het me niet onverstandig om professioneel advies in te winnen.

1. Het aanbod moet gedaan worden op basis van een taxatierapport. Het lijkt me weinig zinvol het niet mee te zenden.
2.a. jij.
b. Dezelfde eisen als aan een normaal taxatierapport gesteld worden wanneer je een huis wilt verkopen.
3. Bepaal aan de hand van het taxatierapport je vraagprijs en andere condities en leg die per aangetekende brief aan je buurman voor.
4. Zolang jullie het huis onder dezelfde voorwaarden aan derden te koop aanbieden is er niets aan de hand, lijkt me.
6. Dit is wat problematisch omdat je dan de potentiële koper zelf bij de neus neemt, en die zou wanneer hij erachter komt wel eens schadevergoeding kunnen eisen. Als je open kaart speelt met zo'n potentiële koper en het die koper duidelijk is dat er pas sprake zal zijn van een aanbod aan hem zodra de buurman geen interesse toont, zal het wel ok zijn. Probleem is dat het normaal gesproken wat lastig zal zijn die potentiële koper te vinden.
7. Ik denk dat je iedere belangstellende om te beginnen moet duidelijk maken dat de buurman er nog tussen zit...
8. Als een derde een bod uitbrengt, en jij bent voornemens dat te aanvaarden, dan valt dat net zo goed onder artikel 9, zie "of zo koper voornemens is enige andere verbintenis aan te gaan of rechtshandeling te verrichten...".
9. Wanneer je daadwerkelijk verkoopt onder voorwaarden die je niet eerst aan je buurman hebt voorgelegd. Als de buurman niet op je eerste aanbod ingaat, je het huis te koop aanbiedt, en uiteindelijk met een koper akkoord gaat tegen een prijs die wezenlijk lager is dan het bedrag dat je aan de buurman hebt voorgelegd. Zie art 9 lid 2. Voordat je in prijs zakt zul je dus eerst opnieuw met je buurman moeten overleggen.

Heb je al eens aan een makelaar gevraagd hoe in het algemeen met zo'n bepaling wordt omgegaan?

Het lijkt me verder verstandig om je antipathie tegenover de buurman maar even te laten voor wat die is. Straks zie je hem toch niet meer.

Leeftijd: 56
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: za 08 jul 2006 8:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste Johan,

Bedankt voor je supper snelle reactie.
Zo hoop ik, dat er nog veel meer mensen op dit probleem/case reageren.

Wij hadden vooraf al professionele kennis geraadpleegd. O.a. de notaris. een aantal bevriende juristen en 2 makelaars. De overeenkomstige adviezen van deze mensen hebben wij allemaal gebruikt in onze aanbiedingn richting buurman. Alleen de notaris is vaag. Die praat alle kanten uit en zaait alleen maar verwarring.

Onze makelaar heeft wel vaker met eerste koop te maken gehad, echter niet in gelijke vorm als onze situatie. Schijnt niet vaak voor te komen. Ik heb zelf ook heel internet afgezocht naar gelijke situaties, maar ik ben ze ook niet tegengekomen.

De meest relevante vragen op dit moment zijn:
1. Wij geeft opdracht tot taxatie en moeten wij conform artikel 9 kunnen waarborgen dat een taxateur objectief is?
2. Indien de buurman via zijn advocaat laat weten dat hij wel belang bij de woning te heeft, maar vindt dat wij de taxatie niet juist hebben laten uitvoeren (rapport is wel oke, maar rapport is niet objectief tot stand gekomen, volgens zijn mening) mogen wij dit dan opvatten, dat hij niet aanbod niet onvoorwaardelijk aanvaardt?
3. Enkel en alleen een bord in de tuin om potentiële kopers te zoeken, zonder daarmee direct bindende afspraken te maken. Zijn wij daarmee in overtreding? De buurman stelt, dat wij daarmee al artikel 9, lid 1 overteden en hij een boete kan verbeuren. Is deze stelling juist?

Ter zijner tijd geef ik nog wel meer info over werkelijke correspondentie tussen ons en de buurman. Ik wacht nu nog even meer reacties af van andere gasten van dit forum.

Wordt vervolgd.......

Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: za 08 jul 2006 12:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

1. Jij wilt verkopen, dan zul jij aan je plicht moeten voldoen, dus dan zul jij opdracht moeten geven tot de taxatie. De kosten kun je aan de koper (bijvoorbeeld de buurman) doorberekenen. Een taxatie door bijvoorbeeld een onbekwaam familielid is geen taxatie zoals in art 9 wordt bedoeld. Aan de andere kant moet je de taxatiewaarde slechts als richtsnoer zien. Je mag natuurlijk zelf bepalen wat je voor je huis vraagt! Alleen mag je het huis niet tegen gunstiger voorwaarden verkopen aan een derde dan wat je aan je buurman hebt voorgelegd.

2. Deze vraag lijkt er vanuit te gaan dat vraagprijs=taxatieprijs. Dat lijkt mij niet uit artikel 9 te volgen en lijkt me niet reëel. Volgens mij is de taxatieprijs maar zelden de prijs die uiteindelijk wordt betaald. De taxatie moet in mijn ogen plaatsvinden om zo de buurman in staat te stellen jouw aanbod beter op waarde te kunnen schatten. Om die functie te kunnen vervullen zal het wel een fatsoenlijke taxatie moeten zijn.

Het is me niet duidelijk wat voor taxatie je nu hebt laten uitvoeren, maar het klinkt een beetje als door een familielid. Indien dit niet klopt, en het rapport is niet om een andere reden schrijnend subjectief, dan moet de buurman maar zelf zijn conclusie trekken uit zijn bevinding dat jouw vraagprijs te hoog is. Hij weigert in mijn ogen dus inderdaad het aanbod, wat jou de kans geeft om een half jaar lang tegen diezelfde vraagprijs het huis aan derden aan te bieden. Het is je echter niet toegestaan om de vraagprijs wezenlijk te verlagen, of een wezenlijk lager tegenbod te aanvaarden, zonder dit eerst weer aan je buurman voor te leggen. Op die manier is je buurman volledig beschermd tegen getruc met de taxatie.

Het kan natuurlijk niet zo zijn dat de buurman voor jou mag bepalen met welke prijs jij akkoord moet gaan!! Zelfs al zou dat zo letterlijk in het artikel hebben gestaan, lijkt me dat een zo onredelijke bepaling dat de buurman daar geen beroep op zou mogen doen. Maar zo staat het er ook niet.

3. Over het bord ben ik niet geheel zeker, maar ik denk dat het wel mag. Een bord in de tuin of advertentie op een website is geen aanbod maar een uitnodiging tot het doen van een bod. Daarmee zit je nergens aan vast. Voordat je ergens op ingaat zul je het altijd eerst aan je buurman moeten voorleggen, tenzij het voor dezelfde prijs is als waarop de buurman al niet is ingegaan.

Je buurman lijkt van mening te zijn dat het artikel impliceert dat jij min of meer blind (zonder de markt te kunnen verkennen) hem een aanbod moet doen. Dat lijkt mij geen redelijke uitleg van het artikel. Het artikel is er om de buurman de kans te geven voor de marktprijs het pand te kopen, niet om alle marktwerking uit te sluiten.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds