Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 22 aug 2025 18:56
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

reanimatie in verpleegtehuis
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
annoniekje21

Leeftijd: 38
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): LOI

BerichtGeplaatst: wo 03 dec 2008 15:24    Onderwerp: reanimatie in verpleegtehuis Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste recht studenten.

Momenteel ben ik bezig met een kwaliteitsonderzoek in een verpleegtehuis als laatse jaars leerling verpleegkunde.

Nu ben ik heel erg opzoek naar informatie over een aansprakelijkheidskwestie. Het onderwerp van mijn onderzoek gaat over het waarborgen van kwaliteit omtrent het reanimatie beleid.

Nu begint het al met het feit dat de instelling geen duidelijk beleid op papier wil vast leggen. Dit houdt namelijk volgens hen in dat ze aansprakelijkheid moeten tonen omdat er gegeven vast liggen waarna ze moeten handelen. Dus nu is er grote onduidelijkheid want niemand weet wat het beleid is, alleen wat er mondeling is afgesproken door het managementteam. Dit mondelingenbeleid is dus momenteel 112 bellen omdat het binnen de instelling hetzelfde gehandeld moet worden als op straat. Nu is dus mijn vraag of dit mag, kan een instelling wettelijk gezien ervoor kiezen, niets schriftelijk hier over vast leggen?

Mijn volgende vraag betreft een situatie:
Een bewoner op een afdeling heeft een positief reanimatiebeleid afgegeven (wel reanimeren). Nu verwacht familie en bewoner dat als zich de situatie voordoet dat hij/zij geranimeerd wordt binnen zeer korte tijd (onder de minuut kan levensreddend zijn). Het probleem zit er in dat een verzorgende of verpleegkunde die op dat moment bij heer/mevrouw, uitkomt niet bevoegd en bekwaam is om te reanimeren. Daarbij komt dat het beleid niet duidelijk is maar de verzorgende (of verpleegkundige) beldt 112 (volgens instelling momenteel de gebruikelijke weg). Vervolgens gaat er kostbare tijd verloren voor dat de reddingsdienst terplaatsen is.
Na de gegeven hulpverlening is de bewoner toch overleden.

Familie is hier erg over verontwaardigd en snapt niet dat er niet eerder gehandeld is binnen een instelling waar het vol zit met verpleegkundige en artsen. Familie wil hier verder stappen op ondernemen

de vraag is nu dus; Wie is hier aansprakelijk? De verzorgende of verpleegkundige die bij de bewoner uit komt en niet bevoegd en bekwaam is, of de instelling zelf of is er niemand aansprakelijk te houden?

graag jullie antwoorden en meningen hierover en als het kan de artikelen van de wet vermelden zodat ik deze in kan na zoeken en verwerken in mijn onderzoek

heel erg bedankt voor jullie hulp!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Prætorianus

Leeftijd: 88
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: wo 03 dec 2008 17:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zal vast antwoorden met de opmerking dat ik (nog) geen wetteksten of jurispredentie hebt doorzocht.

Er kan geen verplichting zijn voor een natuurlijk persoon als een verzorger om te reanimeren. Ook kan er geen verplichting zijn van een persoon om bekwaam te zijn om te reanimeren als dat geen vereiste was voor indiensttreding bij een verzorgingstehuis.

Dus wat betreft de aansprakelijkheid is in dit geval het geschil met het verzorgingstehuis. Opvallend is dat er blijkbaar afspraken gemaakt (in hoeverre? staat er iets op papier?) en dat die blijkbaar niet zijn nagekomen -- een mogelijke reden is ontbreken van toezicht van het management. Als een verwachting van reanimatie eenmaal is geschept moet die in principe nagekomen worden. Dan rijst meteen de vraag of er op elk punt van de dag iemand aanwezig moet zijn om te kunnen reanimeren. Toch wordt er gemeld dat er in ieder geval medisch personeel in het gebouw aanwezig is. Dus het lijkt hier inderdaad een geval van ontbreken van goede procedures om bekwaam personeel te alarmeren in geval van nood.

Op basis van het voorgaande zou ik zeggen dat het verzorgingstehuis inderdaad aansprakelijk is, maar zoals gemeld moet de juridische onderbouwing nog komen. Smile
annoniekje21

BerichtGeplaatst: ma 08 dec 2008 20:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

heey Prætorianus,

het is inderdaad zo dat er geen beleid op papier is gezet, het is ook niet zodanig erkent als "geen beleid" want dat houdt werderom in.. dat er iets vast ligt en dus als titel mag dragen dat er een beleid is. Uiteindelijk zijn er geen richtlijnen vastgelegd dus zou de reactie op een reanimatie automatisch moeten zijn dat er gereageerd wordt zoals een situatie bij iemand die je op straat zou vinden. Dat houdt in dat er 112 gelbelt zou moeten worden. Zoals bekend werk je met mensen en de kans dat iets zomaar uit een onbekende situatie "automatisch" plaats vind is klein en daarbij, je zit inderdaad in een instelling waar verpleegkundige en arsten aanwezig zijn of binnen zeer kort termijn oproepbaar zijn.

Als je mij nog verder kan helpen zou dit fijn zijn, ik zou echt graag willen weten waar het verpleegtehuis dan aansprakelijk op is en waar ik dit zou kunnen vinden. Mocht je misschien geen antwoorden meer hebben, weet je misschien waar ik dan met mijn vraag verder terecht kan?

dank u!
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: ma 08 dec 2008 22:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik meen toch dat je van een verzorgingshuis (zeker wanneer daar een risicogroep verblijft waarbij de kans groot is dat gereanimeerd moet worden) wel mag verwachten dat al het verzorgende personeel (in de zin van ziekenverzorgers, verpleegkundigen, maar ook verpleeghulpen) een basale scholing reanimatie heeft gehad en dat dit geregeld even getraind wordt. Een gebrek daaraan zou je wellicht als non-conformiteit kunnen bestempelen (de dienst heeft niet de eigenschappen die je daarvan mag verwachten)

Wat onverlet laat dat 112 gebeld moet worden bij een calamiteit, maar juist die eerste minuten (voor zover je een bewoner al tijdig ontdekt) zijn cruciaal.

Reanimatie valt bij mijn weten niet onder de voorbehouden handelingen en dat zou ook wonderlijk zijn, nu elke burger een EHBO/reanimatiecursus kan volgen en dat zelfs een tijdje flink gestimuleerd werd door de overheid.

Een snelle google-search leert dat het een hot topic is. Kijk maar
annoniekje21

BerichtGeplaatst: di 09 dec 2008 21:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

hoi Simone,

het is inderdaad een hot topic binnen de verpleeg en verzorgingshuizen en vandaar ook dat ik er een kwaliteitsonderzoek naar aan het doen ben.

Wilde nog wel even vragen of je inderdaad aansprakelijk gehouden kan worden op verwachting?? ik kan bij de bakker verwachten dat ik voor 10 euro 10 taarten kan halen, dat deze verachting niet klopt oke... maar kan daar de bakker toch niet aansprakelijk voor houden?

groetjes Anniek
Prætorianus

Leeftijd: 88
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: di 09 dec 2008 21:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee, maar als je een taart koopt bij de bakker kun je verwachten dat er geen stenen in zitten. Zijn die er wel, dan kun je de bakker aansprakelijk stellen voor de geleden schade. Smile
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 09 dec 2008 22:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het conformiteitsvereiste (art. 7:17 BW, de gekochte zaak moet de eigenschappen hebben die je ervan mag verwachten) speelt volgens mij geen directe rol bij diensten. Art. 7:17 BW ziet op koop van een zaak. Een geleverde dienst is ook geen vermogensrecht, dus ook art. 7:47 jo. 17 BW is niet van toepassing.

Het zal dus gaan om de vraag of er sprake is van een toerekenbare tekortkoming in de nakoming van de overeenkomst (wanprestatie). (Of misschien ook onrechtmatige daad, ik heb de draad niet in detail bestudeerd.)

tikSimone

BerichtGeplaatst: wo 10 dec 2008 1:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Over dat punt heb ik gisteren zelf ook een tijdje zitten denken en vandaar ook de verwoording zoals ik die gebruikt heb.
Maar eerlijk gezegd denk ik dat je het artikel wel analooog zou mogen toepassen. Een dienst is geen zaak in de zin van het goederenrecht, maar toch zie je daar wel rafeltjes aan het zo duidelijk afgegrensde gebied.
Juist omdat toch ook vaak over "het produkt zorg" wordt gesproken neig ik toch wel naar non-conformiteit.

Kern hier is namelijk dat je de verbintenis nooit helemaal precies kunt omschrijven. Dit in tegenstelling tot bjvoorbeeld het maken van een badkamer. Wanprestatie hard maken wordt dus lastig.
Wat is goede zorg? Zorgen dat moeder tot in de puntjes gewassen en gestreken in de woonruimte zit of dat praatje houden waar moeder eigenlijk behoefte aan heeft? Dit zijn juist overeenkomsten die zo lastig ingevuld kunnen worden, zeker omdat je contractsvrijheid zo beperkt is.

Kern is: wat kun je en vooral: wat mag je verwachten in zo'n situatie? Nu de oriëntatie zo vaak nog een medisch/verpleegkundig accent heeft mag je wel verwachten dat indien nodig adequate medische hulp direct kan worden geboden. Dat lijkt mij een redelijke verwachting, net zoals het redelijk is geen stenen in de taart te hoeven verwachten.

Maar goed, dat over de mogelijkheid van analogie heb ik nog niet nagekeken in handboeken of jurisprudentie.
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 10 dec 2008 2:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben het ook niet zozeer oneens met de gedachte dat wat je mag verwachten een rol speelt, maar je zult het uiteindelijk toch naar een tekortkoming in de nakoming moeten praten. Je kunt niet volstaan met "dus non-conform".

Meer inhoudelijk:
annoniekje21 schreef:
Momenteel ben ik bezig met een kwaliteitsonderzoek in een verpleegtehuis als laatse jaars leerling verpleegkunde.

Een plek dus waar verpleegkundigen en artsen zijn te vinden.

Quote:
Dit mondelingenbeleid is dus momenteel 112 bellen omdat het binnen de instelling hetzelfde gehandeld moet worden als op straat.

Huh? Daar begrijp ik niets van. In een verpleeghuis zijn artsen aanwezig of in ieder geval direct oproepbaar. Dan ga je toch niet 112 bellen?

Quote:
Familie is hier erg over verontwaardigd en snapt niet dat er niet eerder gehandeld is binnen een instelling waar het vol zit met verpleegkundige en artsen. Familie wil hier verder stappen op ondernemen

En gelijk geef ik die familie. Het lijkt me dat een verpleegkundige toch in staat is en bevoegd is tot de handelingen die ik met een EHBO-diploma ook mag verrichten (dus ik sluit me aan bij tikSimone). En in ieder geval vind ik "112 bellen" raar beleid, als een verpleeghuis ook beschikt over eigen artsen. Ok, als de arts niet direct beschikbaar is en de nood hoog is kan ik me voorstellen dat door 112 te bellen tijd kan worden gewonnen.

Hoe gaat het verpleeghuis om met andere medische ongemakken? Op zo'n plek houden om de haverklap mensen op met ademen, en daar zal toch op één of andere manier mee moeten worden omgegaan. Je kunt niet iedere dag 112 bellen, lijkt me.

Wellicht is Rb. Groningen 15 september 2004, LJN AR2147 interessant, met name voor het juridisch kader. De vordering van de bewoners wordt toegewezen, maar helaas wordt niet duidelijk gemaakt op welke grond precies (wanprestatie of onrechtmatige daad?), al heb ik niet nauwkeurig gelezen dus misschien heb ik het gemist.

Het lijkt me trouwens dat de familieleden een beetje een probleem hebben: jegens hen heeft het verpleeghuis noch wanprestatie noch een onrechtmatige daad gepleegd. Zij kunnen volgens mij alleen aanspraak maken op vergoeding van de kosten van de lijkbezorging (art. 6:108 lid 2 BW).

tikSimone

BerichtGeplaatst: wo 10 dec 2008 10:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De kwestie lijkt me onder goed hulpverlenerschap (7:453 BW) te vallen. Waarbij je dus wel even aan het toestemmingsvereiste van 7:450 zou moeten denken.
annoniekje21

BerichtGeplaatst: do 11 dec 2008 14:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

het is inderdaad ook een vreemde situatie waarin er terug gegrepen wordt op externehulpverlening.
Als argument daar tegen is dat mensen in een verpleegtehuis niet meer daar wonen om beter te worden of levensverlengende proces worden gehandteerd, mensen wonen daar omdat het de laatste fase van hun leven is. Daarbij komt kijken dat het een enorme kostenpost is om alle verzorgende en verpleegkundige in huis een reanimatie curcus te laten doen die 2 keer per jaar gevolgd moet worden om hierin bekwaam te blijven.

Dat neemt niet weg dat voor die mensen die wel willen dat er gereanimeert wordt, moet hier wel uiterst zorgvuldig mee omgesprongen worden en de kwaliteit gewaarborgd worden.

maar het is wel zo dat en verpleegkundige die bij de bewoner uitkomt niet aansprakelijk gehouden kan worden...?
en mag het verpleegtehuis ervoor kiezen geen schriftelijk beleid te handhaven??
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds