Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Outstanding С...
Gold signals -...
Gold Signal
Klacht tegen a...
Contact en str...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu za 11 mei 2024 23:48
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

propedeuse HBO rechten
Moderators: Michèle, Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
emilya



Leeftijd: 35
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): HvA

Berichten: 3


BerichtGeplaatst: di 29 mrt 2011 12:14    Onderwerp: propedeuse HBO rechten Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zijn er hier ook mensen die HBO rechten studeren? Zoja hoe bevalt de opleiding en vooral het 1e jaar? Ik volg het nu en het is pittiger dan ik dacht, maar wil graag advocaat worden. HELP!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
hilde12



Leeftijd: 124
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1572


BerichtGeplaatst: di 29 mrt 2011 13:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dan heb je nog wat jaartjes te gaan, voor advocaat heb je namelijk een universiteits rechtenstudie nodig...

Een eerste studiejaar is altijd pittig, wennen aan de soort van lesgeven, anders huiswerkmaken etc.
Het tweede jaar ben je hieraan gewend en gaat het beter.

Succes !


Laatst aangepast door hilde12 op di 29 mrt 2011 18:01, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Lesleytje.



Leeftijd: 33
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): JHAF

Berichten: 34


BerichtGeplaatst: di 29 mrt 2011 14:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Momenteel zit ik in het vierde jaar van mijn studie HBO-Rechten aan de Juridische Hogeschool Avans-Fontys, gevestigd te Tilburg.

Persoonlijk denk ik dat je voornamelijk moet wennen aan de studie. Moeilijk zou ik het niet noemen. Als je de stof bijhoudt (lezen van boeken, maken van opdrachten en oplet in colleges), dan moet je je tentamens en je P in één keer kunnen halen.

De navolgende jaren wordt het eveneens niet veel meer aan lesstof. Het is voornamelijk diepgang en meer zelfverantwoordelijk creeren.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: do 31 mrt 2011 16:13    Onderwerp: Re: propedeuse HBO rechten Reageer met quote Naar onder Naar boven

emilya schreef:
maar wil graag advocaat worden. HELP!

Ehm, stap over naar de universiteit... Smile

edit: oeps, alweer een oude draad... had nog ergens een oud windowtje openstaan.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Rianne999



Leeftijd: 33
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 134


BerichtGeplaatst: do 31 mrt 2011 19:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als je écht advocaat wilt worden, zou ik als ik jou was overstappen naar de universiteit. Maar als je aangeeft dat je het HBO al pittig vindt, weet ik niet of het heel verstandig is. Wat vind je vooral het moeilijkst?

Ik ben namelijk ook overgestapt na mijn P naar de universiteit en het bevalt mij echt super! Maar ik was na een jaar HBO vooral de projecten zat en ik ben nu wel echt blij dat ik de overstap heb gemaakt, vooral met het vooruitzicht van alle bezuinigingen. Als die worden ingevoerd, gaat het denk ik een stuk duurder worden als je na het HBO nog naar de universiteit gaat, dan als je nu al zou overstappen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Naruto



Leeftijd: 33
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): RUN

Berichten: 2


BerichtGeplaatst: ma 20 jun 2011 19:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Rianne999 schreef:
Als je écht advocaat wilt worden, zou ik als ik jou was overstappen naar de universiteit. Maar als je aangeeft dat je het HBO al pittig vindt, weet ik niet of het heel verstandig is. Wat vind je vooral het moeilijkst?

Ik ben namelijk ook overgestapt na mijn P naar de universiteit en het bevalt mij echt super! Maar ik was na een jaar HBO vooral de projecten zat en ik ben nu wel echt blij dat ik de overstap heb gemaakt, vooral met het vooruitzicht van alle bezuinigingen. Als die worden ingevoerd, gaat het denk ik een stuk duurder worden als je na het HBO nog naar de universiteit gaat, dan als je nu al zou overstappen.


Inderdaad! De groepsopdrachten verpesten het gewoon Confused . Ik mocht altijd tot 's avonds laat aan de opdrachten werken, want niemand voerde wat uit. Ik kon eigenlijk net zo goed alleen werken. Vorige week me laatste 2 tentamens gemaakt. Verder alles gehaald. Mocht ik me P halen, dan zou ik ook graag naar de uni willen.

Wat voor cijfers haalde je op het hbo?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Rianne999



Leeftijd: 33
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 134


BerichtGeplaatst: di 21 jun 2011 17:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Naruto schreef:
Rianne999 schreef:
Als je écht advocaat wilt worden, zou ik als ik jou was overstappen naar de universiteit. Maar als je aangeeft dat je het HBO al pittig vindt, weet ik niet of het heel verstandig is. Wat vind je vooral het moeilijkst?

Ik ben namelijk ook overgestapt na mijn P naar de universiteit en het bevalt mij echt super! Maar ik was na een jaar HBO vooral de projecten zat en ik ben nu wel echt blij dat ik de overstap heb gemaakt, vooral met het vooruitzicht van alle bezuinigingen. Als die worden ingevoerd, gaat het denk ik een stuk duurder worden als je na het HBO nog naar de universiteit gaat, dan als je nu al zou overstappen.


Inderdaad! De groepsopdrachten verpesten het gewoon Confused . Ik mocht altijd tot 's avonds laat aan de opdrachten werken, want niemand voerde wat uit. Ik kon eigenlijk net zo goed alleen werken. Vorige week me laatste 2 tentamens gemaakt. Verder alles gehaald. Mocht ik me P halen, dan zou ik ook graag naar de uni willen.

Wat voor cijfers haalde je op het hbo?


Ligt natuurlijk ook erg aan je projectgroepje, maar ik had inderdaad ook vaak dat ik het gevoel had dat ik net zo'n cijfer zou halen als ik alles alleen deed... niet echt motiverend voor de samenwerking en voor je beeld van het HBO.

Ik heb op het HBO alles in één keer gehaald met wel gewoon goede cijfers, voornamelijk rond de acht volgens mij, maar ook wel eens wat lager. Tot nu toe heb ik op de uni ook alles gehaald, al vrees ik nu voor één tentamen, maar dat is nog even afwachten.

Alles bijhouden is gewoon zo belangrijk! En helaas ben ik daar niet zo goed in en is het ook dit jaar bij mij weer bij alle tentamens laatste moment werk geweest Confused Ondanks dat toch nog goede cijfers gehaald, maar ik ga mijn uiterste best doen dat volgend jaar te veranderen, want het geeft vooral voor jezelf gewoon een stukje rust.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Naruto



Leeftijd: 33
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): RUN

Berichten: 2


BerichtGeplaatst: ma 27 jun 2011 11:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Spannend voor jou dan nog even. Ik heb me P behaald Smile
Ik start per september aan de de Radboud universiteit.

Ik wilde altijd al togaberoep doen, dus hopelijk kan ik nu mijn droom waar maken Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Lian1509



Leeftijd: 34
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): HG

Berichten: 14


BerichtGeplaatst: zo 03 jul 2011 16:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zit ook te twijfelen of ik naar de uni zal gaan of niet. Bij ons op school raden ze aan het niet te doen. 80% haalt het niet zeggen ze.. dus dat roept nogal twijfels bij mij op. Tot nu toe doe ik amper iets en heb ik alles op 1 toets (vorige week Razz) niet gehaald. Maarja toen was ik niet zo fit. Ik denk dat ik het wel kan.. maar je weet het nooit zeker. Daarnaast roept iedereen dat je wel 3 a 4 uur per week moet rekenen voor school naast je colleges.. Ik weet niet of ik de discipline heb om dat elke dat te doen 4 jaar lang ...

Hoe ervaren jullie de werkdruk? Hoe lang zijn jullie gemiddeld per dag kwijt aan uren?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
advocaatjeleefjenog



Leeftijd: 124
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 185


BerichtGeplaatst: di 05 jul 2011 13:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Op de universiteit zeggen ze ook dat veel mensen uit het HBO het niet halen. Maar als je alles goed bijhoudt, leest en colleges volgt moet het zeker lukken. Er zijn ook mensen die hun tentamens op enkel samenvattingen halen, maar ik zou gewoon alles lezen (doe ik zelf tenminste wel en helpt erg goed). Met 1 dag van tevoren leren en denken dat je het kan halen kom je er in elk geval niet.

Ik ben tussen de 20 en de 25 uur per week kwijt aan mijn studie. Hiervan is 8 uur college. Dit verschilt natuurlijk per persoon en hier spreekt iemand die altijd alles leest en maakt. Die 3 tot 4 uur is dus eigenlijk heel (eigenlijk te) weinig, aangezien je op de universiteiten geen projecten en weinig groepsopdrachten hebt (bijna helemaal geen zelfs). Je hebt werkcolleges (4 uur per week), hoorcolleges (ook 4 uur per week) en zelfstudie.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
pacta sunt servanda

pacta sunt servanda

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 805


BerichtGeplaatst: di 05 jul 2011 14:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Lian1509 schreef:
Ik zit ook te twijfelen of ik naar de uni zal gaan of niet. Bij ons op school raden ze aan het niet te doen. 80% haalt het niet zeggen ze.. dus dat roept nogal twijfels bij mij op. Tot nu toe doe ik amper iets en heb ik alles op 1 toets (vorige week Razz) niet gehaald. Maarja toen was ik niet zo fit. Ik denk dat ik het wel kan.. maar je weet het nooit zeker. Daarnaast roept iedereen dat je wel 3 a 4 uur per week moet rekenen voor school naast je colleges.. Ik weet niet of ik de discipline heb om dat elke dat te doen 4 jaar lang ...

Hoe ervaren jullie de werkdruk? Hoe lang zijn jullie gemiddeld per dag kwijt aan uren?


Je geeft aan dat het je allemaal erg gemakkelijk af gaat. Als je uitgaat van je eigen kracht hoef je dus niet te kijken naar die 80% (wat ik een wel erg uit de lucht gegrepen percentage vind). Echter, daarnaast geef je aan dat je niet weet of je wel de discipline kunt opbrengen om een schamele 4 uur per WEEK aan studie zult willen besteden.
Met zo'n instelling zou ik je adviseren, met alle respect, om geen Uni te gaan doen. Ga dat later nog een keer doen als je ook graag iets wilt leren en bereiken waardoor de discipline als vanzelfsprekend aanwezig zal zijn.
_________________
~Tempora mutantur, et nos mutamur in illis~
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 05 jul 2011 18:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Lian1509 schreef:
Daarnaast roept iedereen dat je wel 3 a 4 uur per week moet rekenen voor school naast je colleges.. Ik weet niet of ik de discipline heb om dat elke dat te doen 4 jaar lang ...

"Voor school"? Bedoel je zelfstudie?

Als je 3 à 4 uur per week voor zelfstudie te veel vindt, dan is het supereenvoudig: begin er niet aan. Ga iets doen waar je geen concentratievermogen voor nodig hebt.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Rianne999



Leeftijd: 33
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 134


BerichtGeplaatst: vr 08 jul 2011 0:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Die 80% hbo'ers die de uni niet zouden halen is volgens mij helemaal niks van waar. En anders behoor ik gelukkig tot de 20%! Heb namelijk vandaag mijn laatste cijfers gekregen en heb alles dit jaar in één keer gehaald en mooi mijn Propedeuse binnen met nog best goede cijfers voor een hbo'er Wink (twee keer 6, een 6,5, een 7, twee keer 8 en een 9).

Misschien had ik met iets harder werken in de periode zelf nog wel hogere cijfers kunnen halen en ik geef toe dat ik weinig discipline heb om altijd alles bij te houden met lezen en het kwam vaak op de laatste twee weken voor het tentamen aan dit jaar. Volgend jaar wil ik het wel echt anders gaan doen omdat het alleen maar meer stof wordt.

Je bent dus buiten alle college uren nog best veel tijd kwijt aan zelfstudie als je alles bijhoudt en daar kom je er met 4 uurtjes in de week niet vanaf. Ook verschilt het aantal college uren per universiteit heel erg. Ik las hier van iemand van de UL dat ze 4 uur werkgroep en 4 uur HC hebben? Dat is wel echt heel weinig en bij ons in Nijmegen bijvoorbeeld al een stuk meer.

Denk er dus goed over na wat je doet. Als je het wel aandurft en je haalt het niet, is het ook zonde van het jaar. Als je denkt dat je er anders na je hbo erg veel spijt van gaat krijgen dat je het niet hebt geprobeerd is het ook erg balen. Ik heb het erop gewaagd en bij mij lukt het gelukkig prima en ik ben super blij dat ik het heb geprobeerd! Maar het is wel een erg lastige afweging.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
floriangendrault



Leeftijd: 34
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): NTI

Berichten: 1


BerichtGeplaatst: vr 14 okt 2011 14:03    Onderwerp: Vraag: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bevat een wet in formele zin altijd formeel recht?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Judge Tatting



Leeftijd: 35
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 222


BerichtGeplaatst: vr 14 okt 2011 14:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

nee
_________________
Veritas incognita ergo dubito.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds