Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
Geleen
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 23 jun 2015 13:07 Onderwerp: problemen met beheerder |
|
|
Onze Vereniging van Eigenaars met 8 appartementen wordt beheerd door een beheerder. Ik vind dat hij veel te veel zaken in onze vereniging naar z'n hand zet en veel te veel zichzelf op onze kosten bevoordeeld.
De andere eigenaren zijn erg van hem onder de indruk en er wordt meestal besloten zoals hij wil.
In de vergadering van vorige week is het besluit genomen waar ik niet bij was maar waar ik het niet mee eens ben. Waarover zeg ik hier niet. Ik wil dat besluit van tafel en denk een erg goede kans te maken bij de rechter.
Ik heb al inlichtingen ingewonnen hoe dat gaat, met alle kopieen van het reglement, oproep, notulen e.d., en weet dat je het zelf het verzoek bij de sector kanton kan indienen om het besluit te vernietigen.
Een advocaat is voor mij te duur in verhouding met het risico en de kosten van het besluit, maar een jurist heeft wel tegen me gezegd dat er een probleem is.
De beheerder is alleen maar beheerder en dus geen voorzitter of bestuur.
De uitnodiging van de vergadering staat op zijn naam en was niet namens de voorzitter of de bestuurder.
Hij was onbevoegd om de vergadering bijeen te roepen, ook al gingen de anderen naar de vergadering.
Omdat hij onbevoegd was is de oproeping nietig. En om het besluit dan van tafel te krijgen moet je dan naar de rechtbank om nietigheid in te roepen en daar heb je een advocaat voor nodig.
Wie weet hoe het zit? |
|
|
|
 |
UwJurist.nl
Leeftijd: 60 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 1017
|
Geplaatst: di 23 jun 2015 17:39 Onderwerp: |
|
|
Een nietig besluit hoef je niet 'van tafel te krijgen' want het bestaat niet. Hooguit moet je ageren tegen uitvoering van een nietig besluit (en dat moet inderdaad bij de rechtbank).
Maar hier is denk ik sprake van een vernietigbaar besluit: dat is onder meer het geval als een besluit niet is genomen zoals het zou moeten (niet op de agenda gezet of onvoldoende quorum aanwezig op de vergadering) of als sprake is van een onredelijk besluit.
Zie bijv. https://www.eigenhuis.nl/vve/vve/conflicten/ waaruit ik citeer:
Appartementseigenaren nemen tijdens de VvE-vergadering besluiten. Deze kunnen nietig zijn of vernietigbaar.
Nietig besluit
Het besluit in strijd is met de wet, de splitsingsakte, het splitsingsreglement of de statuten. Het besluit is dan meteen ongeldig.
Vernietigbaar besluit
Is niet tot stand gekomen zoals dat hoort, bijvoorbeeld volgens het splitsingsreglement. Of de agenda voor de vergadering is te laat opgestuurd of een besproken onderwerp stond niet op de agenda.
Is in strijd is met redelijkheid en billijkheid, een juridische term voor sociaal onaanvaardbaar.
Strookt niet met het huishoudelijk VvE-reglement.
Wilt u een besluit laten vernietigen, dan moet u een verzoek daartoe indienen bij de rechtbank sector kanton (voorheen kantonrechter). Dit moet binnen 1 maand nadat u van het besluit had kunnen weten. Gaat het besluit om de wijziging van de splitsingsakte, dan geldt hiervoor een termijn van 3 maanden. Een vernietigbaar besluit is pas ongeldig als de rechtbank dit heeft bepaald. _________________ Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|