|
Auteur |
Bericht |
marcelg
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 19 okt 2005 15:44 Onderwerp: probleem verzender,tpg en ik |
|
|
via marktplaats heb ik hobbyspullen gekocht,de prijs afspraak was 200euro incl verzenden.
ik heb meteen het geld overgemaakt en hij heeft het "onverzekerd en niet aangetekend" verzonden(zijn keus)
het pakket heeft meer dan 2weken rond gezworven bij de tpg voordat bij mij kwam.
het oorspronkelijke pakket was totaal vernield evenals de inhoud en door tpg afdeling onbestelbarepakketten in een nieuwe doos verpakt en zo naa mij verstuurd.
ik heb meteen met de verzender contact opgenomen en uitgelegd met foto's wat er gebeurt is.
dat het pakket beschadigd is,is iets tussen de verzender en tpg, maar de afzender vindt het jammer voor mij en wilt niets doen.
wat kan ik doen?
mvgr
marcel |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: wo 19 okt 2005 15:59 Onderwerp: Re: probleem verzender,tpg en ik |
|
|
marcelg schreef: | via marktplaats heb ik hobbyspullen gekocht,de prijs afspraak was 200euro incl verzenden.
ik heb meteen het geld overgemaakt en hij heeft het "onverzekerd en niet aangetekend" verzonden(zijn keus)
het pakket heeft meer dan 2weken rond gezworven bij de tpg voordat bij mij kwam.
het oorspronkelijke pakket was totaal vernield evenals de inhoud en door tpg afdeling onbestelbarepakketten in een nieuwe doos verpakt en zo naa mij verstuurd.
ik heb meteen met de verzender contact opgenomen en uitgelegd met foto's wat er gebeurt is.
dat het pakket beschadigd is,is iets tussen de verzender en tpg, maar de afzender vindt het jammer voor mij en wilt niets doen.
wat kan ik doen?
mvgr
marcel |
Het is een typisch geval van mosterd, maar je had het pakket niet aan moeten pakken.
Voor de rest: verzender aansprakelijk stellen, maar je kunt er waarschijnlijk pas wat van maken nadat je eerst investeert in dagvaarding enzo... |
|
|
|
 |
Suijkerbuijk
Leeftijd: 48 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: wo 19 okt 2005 16:41 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Het is een typisch geval van mosterd, maar je had het pakket niet aan moeten pakken. |
Niet aan moeten pakken? Het probleem had slechts voorkomen kunnen worden als pas betaald was nadat de zaken goed ontvangen waren.
Op grond van 7:10 lid 1 BW is een zaak voor risico van de verkoper tot het moment van aflevering. Dat de beschadiging voor aflevering heeft plaatsgevonden zal niet zo moeilijk te bewijzen zijn (doos KPN, en standaard brief KPN "grootst mogelijke zorg...bla bla.. doch niet aansprakelijk").
De beschadigde zaak voldoet niet meer aan wat je er van mocht verwachten, artikel 7:17 BW, zodat je gerechtigd bent de overeenkomst te ontbinden en je geld terug te vorderen (ik ga er even van uit datde verkoper geen vervangende zaken zal kunnen opsturen).
Probleem is wel dat je je geld waarschijnlijk niet terug gaat krijgen zonder een strenge brief van een jurist, en dat je je wederpartij zelfs zal moeten dagvaarden. _________________ That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know. |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: wo 19 okt 2005 17:43 Onderwerp: |
|
|
Suijkerbuijk schreef: | Quote: | Het is een typisch geval van mosterd, maar je had het pakket niet aan moeten pakken. |
Niet aan moeten pakken? Het probleem had slechts voorkomen kunnen worden als pas betaald was nadat de zaken goed ontvangen waren.
|
Als je het pakket vanwege beschadiging weigert en dat door de postbode aan laat tekenen heb je een tastbaar bewijs.
De navolgende theorie heeft alleen zin wanneer je ook doorzet en dagvaardt. (met het risico van kosten van dien)
Quote: |
Op grond van 7:10 lid 1 BW is een zaak voor risico van de verkoper tot het moment van aflevering. Dat de beschadiging voor aflevering heeft plaatsgevonden zal niet zo moeilijk te bewijzen zijn (doos KPN, en standaard brief KPN "grootst mogelijke zorg...bla bla.. doch niet aansprakelijk").
De beschadigde zaak voldoet niet meer aan wat je er van mocht verwachten, artikel 7:17 BW, zodat je gerechtigd bent de overeenkomst te ontbinden en je geld terug te vorderen (ik ga er even van uit datde verkoper geen vervangende zaken zal kunnen opsturen).
Probleem is wel dat je je geld waarschijnlijk niet terug gaat krijgen zonder een strenge brief van een jurist, en dat je je wederpartij zelfs zal moeten dagvaarden. |
|
|
|
|
 |
marcelg
|
Geplaatst: wo 19 okt 2005 19:05 Onderwerp: |
|
|
StevenK schreef: | Als je het pakket vanwege beschadiging weigert en dat door de postbode aan laat tekenen heb je een tastbaar bewijs |
het pakket is via tpg denhaag onbestelbare stukken verzonden naar mij, hier was het bekend dat tijdens transport het pakket+inhoud zwaar beschadigd is. |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
|
Geplaatst: wo 19 okt 2005 19:18 Onderwerp: |
|
|
[quote="marcelg"][quote="StevenK"] Als je het pakket vanwege beschadiging weigert en dat door de postbode aan laat tekenen heb je een tastbaar bewijs Quote: |
het pakket is via tpg denhaag onbestelbare stukken verzonden naar mij, hier was het bekend dat tijdens transport het pakket+inhoud zwaar beschadigd is. |
Heb je daar bewijs van ?
In dat geval heb je zoveel zekerheid bij een eventuele rechtzaak dat het risico dat je verliest te verwaarlozen is. |
|
|
|
 |
marcelg
|
Geplaatst: wo 19 okt 2005 19:54 Onderwerp: |
|
|
er zat een papier bij met de volgende tekst:
"TPGPOST
afdeling o.b.s.b
postbus 99054
2500na s'gravenhage
beschadigde postzending
geachte heer/mevrouw
bijgevoegde postzending is bij ons op de afdeling onbestelbare postzendingen te s'gravenhage beschadigd aangetroffen.
ondanks de door TPG post genomen voorzorgsmaatregelen kan dit helaaas niet helemaal worden uitgesloten. voor het ongerief, ontstaan door deze beschadiging, bieden wij u onze excuses aan.
met vriendelijke groet,
coördinator afdeling
onbestelbare postzendingen"
hoe kan ik dit het beste aanpakken?
de verkoper geeft mij de schuld en wil niet praten over een schadevergoeding of iets dergelijke.
ik heb de postbank een verzoek gedaan om het betaalde bedrag terug te laten storten als het kan.
moet ik eerst aangifte doen?
graag hulp(eventueel iemand uit de buurt van eindhoven die me wil vertegenwoordigen bij de rechter?)  |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
|
Geplaatst: wo 19 okt 2005 23:36 Onderwerp: |
|
|
marcelg schreef: | er zat een papier bij met de volgende tekst:
"TPGPOST
afdeling o.b.s.b
postbus 99054
2500na s'gravenhage
beschadigde postzending
geachte heer/mevrouw
bijgevoegde postzending is bij ons op de afdeling onbestelbare postzendingen te s'gravenhage beschadigd aangetroffen.
ondanks de door TPG post genomen voorzorgsmaatregelen kan dit helaaas niet helemaal worden uitgesloten. voor het ongerief, ontstaan door deze beschadiging, bieden wij u onze excuses aan.
met vriendelijke groet,
coördinator afdeling
onbestelbare postzendingen"
hoe kan ik dit het beste aanpakken?
de verkoper geeft mij de schuld en wil niet praten over een schadevergoeding of iets dergelijke.
ik heb de postbank een verzoek gedaan om het betaalde bedrag terug te laten storten als het kan.
|
Terugstorten kan (gelukkig) niet.
Je moet 'm schriftelijk 'in gebreke' stellen en daarbij een 'fatale termijn' stellen om het probleem op te lossen.
Daarbij geef je aan dat wanneer hij het probleem niet oplost, je hem in voor de rechter zult laten dagen en dat dit, gezien het overduidelijke bewijsmateriaal, tot een veroordeling zal leiden waardoor hij ongeveer 2 x zo duur uit zal zijn.
moet ik eerst aangifte doen?
|
Nee, want er is niks waar je aangifte van kunt doen.
graag hulp(eventueel iemand uit de buurt van eindhoven die me wil vertegenwoordigen bij de rechter?)  |
Je zult moeten kijken waar persoon woont. Alleen wanneer jij als particulier van een bedrijf hebt gekocht mag je naar de (sector kanton van de) rechtbank die bij jouw woonplaats hoort, anders moet je bij de (sector kanton van de) rechtbank van de woonplaats van de verkoper zijn. |
|
|
|
 |
Suijkerbuijk
Leeftijd: 48 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: do 20 okt 2005 13:57 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Je moet 'm schriftelijk 'in gebreke' stellen en daarbij een 'fatale termijn' stellen om het probleem op te lossen. |
En die oplossing moet dus zijn het terugstorten van het betaalde bedrag, want een vervangend exemplaar van het gekochte kan hij waarschijnlijk niet leveren (waren tweedehands hobbyspullen waar hij vanaf wilde, neem ik aan).
Je zult moeten kijken waar persoon woont. |
Quote: | bijgevoegde postzending is bij ons op de afdeling onbestelbare postzendingen te s'gravenhage beschadigd aangetroffen. |
Dat zal in de buurt van Den Haag zijn?
RB Den Haag is niet zo ver van mij vandaan, plus is het mogelijk dat een hele procedure op papier gevoerd zal worden, zonder dat de partijen voor de rechter moeten verschijnen. _________________ That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know. |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
|
Geplaatst: do 20 okt 2005 15:00 Onderwerp: |
|
|
Suijkerbuijk schreef: | Quote: | Je zult moeten kijken waar persoon woont. |
Quote: | bijgevoegde postzending is bij ons op de afdeling onbestelbare postzendingen te s'gravenhage beschadigd aangetroffen. |
Dat zal in de buurt van Den Haag zijn?
|
Overheen gelezen
RB Den Haag is niet zo ver van mij vandaan, plus is het mogelijk dat een hele procedure op papier gevoerd zal worden, zonder dat de partijen voor de rechter moeten verschijnen. |
Schriftelijke behandeling is toch hoofdregel ? |
|
|
|
 |
marcelg
|
Geplaatst: ma 24 okt 2005 12:35 Onderwerp: |
|
|
iemand nog tips? of die me wilt vertegenwoordigen? |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
|
Geplaatst: ma 24 okt 2005 15:00 Onderwerp: |
|
|
marcelg schreef: | iemand nog tips? of die me wilt vertegenwoordigen? |
Volgens mij heeft Suikerbuijk dat al aangeboden ?
(En anders kan de webmaster misschien wel een tijdelijk private subforum maken waar we de dagvaarding collectief in elkaar draaien ?) |
|
|
|
 |
|