Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 27 jul 2025 17:55
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

probleem met IB-Groep
Moderators: Michèle, Nemine contradicente, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
jpdeboer

jpdeboer

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): RUG

BerichtGeplaatst: vr 12 jan 2007 12:47    Onderwerp: probleem met IB-Groep Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik weet niet zeker of ik deze post op de juiste plaats zet.

Ik heb het volgende probleem mbt mijn studiefinanciering. Op dit moment doe ik het colloqium doctum (toelatingsexamen) voor rechten in Groningen. Dit houdt in dat je binnen 2 jaar de helft van de vakken van het 1e jaar moet halen. Wanneer dit gelukt is, wordt je officieel toegelaten tot het 1e jaar. Hierbij krijg je dan vrijstelling voor de reeds gehaalde vakken. (de helft dus).
Op dit moment gaat het colloqium goed en ik verwacht dan ook om het dit jaar te halen. Hierdoor kan ik me dus in sept. 2007 inschrijven als fulltime student 1e jaar. Nu komt het probleem. In 2000 heb ik me al eens ingeschreven voor een HBO studie, deze heb ik toen een half jaar gedaan. Destijds voor 1-2-2001 uitgeschreven, waardoor ik mijn recht op studiefinanciering houd. Ik heb vandaag contact gehad met de IB-groep. Nu blijkt dat ik mijn diploma rechten binnen 10 jaar na mijn eerste studiefinanciering moet halen, om de studiefinanciering en ov om te zetten in gift. Ofwel als ik na de zomer begin met het 1e jaar zou ik de studie dus in 3 jaar moeten doen. En uiterlijk 1-9-2010 mijn diploma halen...

Mijn vraag:
Is het realistisch om deze studie in 3 jaar te halen? (rekening houdend met de vrijstelling van de helft van het 1e jaar, dus eigenlijk 3,5 jaar in 3 jaar).

Zien jullie mogelijkheden om dmv een bezwaarschrift uitstel te vragen tot 1-9-2011?

Alvast bedankt!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
LeChat

Leeftijd: 40
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: vr 12 jan 2007 13:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Op www.ibgroep.nl staat héel expliciet dat de 'teller' (van 10 jaar) níet stopt, maar loopt vanaf de eerste dag dat je studiefinanciering ontving. Zie. M.i. zal het indienen van bezwaar geen soelaas bieden(, je kunt sowieso niet de termijn rekken door het in bezwaar gaan op zich).

Of het realistisch is om de studie een halfjaar eerder af te ronden dan de nominale duur? Dat ligt helemaal aan je talent/doorzettingsvermogen/motivatie... Heb je nu alle vakken bijv. in 1x gehaald?

jpdeboer

BerichtGeplaatst: vr 12 jan 2007 13:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Heb tot nu toe wel de vakken in 1 keer gehaald. Maar aangezien mijn vooropleiding MBO is (vandaar het toelatingsexamen) zie ik wel op tegen de rest van de studie..
jpdeboer

jpdeboer

BerichtGeplaatst: vr 12 jan 2007 18:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar is er geen enkele optie om, ondanks de mededeling op de website, succesvol bezwaar in te dienen? Stel dat bv de termijn waarbinnen je het diploma moest halen op dat moment (lees 2000) nog langer was dan 10 jaar. Roep ook maar wat, moet nog kijken of ik hier achter kan komen. Maar misschien dat er andere gronden zijn om succesvol bezwaar in te kunnen dienen?
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: vr 12 jan 2007 23:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je kunt een soort ontheffing aanvragen. Zoek maar eens op de website op 10 jaar in het deel Vraag & Antwoord. Dan krijg je bijvoorbeeld dit:

Quote:
Ik kan het afsluitend diploma niet halen binnen de diplomatermijn van 10 jaar. Wat moet ik doen? Laatst gewijzigd: 14-6-106

Als je aan het einde van je diplomatermijn als gevolg van bijzondere omstandigheden niet in staat bent het afsluitend diploma te behalen, kan je diplomatermijn worden verlengd met de duur van de bijzondere omstandigheden. Neem voor het verzoek om verlenging van de diplomatermijn contact op met je studentendecaan of een daartoe door de onderwijsinstelling aangewezen persoon. Zij moeten het verzoek namelijk ondersteunen.

Het formulier 'Verzoek om een voorziening prestatiebeurs bij arbeidsongeschiktheid of bijzondere omstandigheden' kun je rechts vinden onder 'DIRECT REGELEN'.

Ik denk dat je, wanneer jij aangeeft waarom je in de tussenliggende jaren niet gestudeerd hebt en het gegeven dat je nu niet direct kunt instromen (wat dus vertraging veroorzaakt), best een goede kans kunt maken.

Neem anders even telefonisch contact op met iemand van de IB Groep. Die kunnen je vast vertellen wat gronden zijn om die verlenging toegekend te krijgen. En ook al leidt dat niet direct tot een positieve verwachting bij jou: gewoon aanvragen, hoor!!
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: za 13 jan 2007 0:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

jpdeboer schreef:
Stel dat bv de termijn waarbinnen je het diploma moest halen op dat moment (lees 2000) nog langer was dan 10 jaar.

Dat zou wel kunnen helpen denk ik. Was stufi in die tijd al wel een lening die pas achteraf kon worden omgezet in een beurs? Ik weet niet wanneer dat zo is geworden.

De tip van Simone zou ook soelaas kunnen bieden. De vraag is wel of "ik heb van 2001 tot 2006 hele andere dingen gedaan" onder bijzondere omstandigheden kan vallen. In ieder geval valt dit te proberen.

Héél misschien zou je ook een beroep op het verbod op leeftijdsdiscriminatie kunnen doen. Maar ik zie wel wat problemen. Ten eerste is het verbod voor zover ik weet niet van toepassing op sociale uitkeringen. Maar is stufi (eerst lening, later beurs) wel zo'n uitkering? Ten tweede is er geen sprake van directe leeftijdsdiscriminatie (weer wel bij de 30-jaar grens, maar dat is een ander verhaal). Maar een zaak voor indirecte leeftijdsdiscriminatie valt misschien wel op te bouwen. Deze 10-jaar teller treft toch vooral mensen die op iets latere leeftijd pas serieus aan een studie beginnen. Vergelijk maar mensen die op hun 25e, met totaal 5 jaar studie, afstuderen met mensen die op hun 30e, met totaal 5 jaar studie, afstuderen. In de eerste groep wordt niemand getroffen, in de tweede groep de mensen die op hun 18e of 19e al een keertje stufi hebben ontvangen. Onmogelijk lijkt het me niet, veel haken en ogen zie ik wel.

Leeftijd: 40
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: za 13 jan 2007 0:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hmm, dit lees ik in de WSF over die 'bijzondere omstandigheden' die (o.m.) verlenging van de termijn rechtvaardgien:

Quote:
Artikel 5.16. Bijzondere omstandigheden
1. Indien een student als direct gevolg van bijzondere omstandigheden van tijdelijke aard niet in staat is binnen de diplomatermijn met goed gevolg het afsluitend examen te behalen, wordt deze termijn verlengd met de duur van die bijzondere omstandigheden.
2. Indien een student als direct gevolg van bijzondere omstandigheden van structurele aard niet in staat is met goed gevolg het afsluitend examen te behalen, wordt de aan hem toegekende prestatiebeurs omgezet in een gift. Onder bijzondere omstandigheden van structurele aard kunnen in ieder geval worden verstaan functiebeperking of chronische ziekte.
3. Indien een student als direct gevolg van bijzondere omstandigheden niet in staat is het vereiste aantal studiepunten te behalen, bedoeld in artikel 5.12, eerste lid, worden de eerste 12 maanden van de aan hem toegekende prestatiebeurs omgezet in een gift.
4. Indien een student als direct gevolg van een tijdens de studie verworven handicap, ten gevolge van een zich tijdens de studie verergerende handicap of ten gevolge van een zich tijdens de studie manifesterende chronische ziekte genoodzaakt is een reeds begonnen opleiding te beëindigen, ontvangt de student bij keuze voor een passender opleiding nieuwe aanspraak op studiefinanciering.
5. De IB-Groep stelt op aanvraag van de student vast of er sprake is van bijzondere omstandigheden in de zin van dit artikel. De bijzondere omstandigheden kunnen uitsluitend worden aangetoond door gedagtekende verklaringen van een arts en de natuurlijke persoon of het bestuur van de rechtspersoon van de onderwijsinstelling waar hij is ingeschreven. Indien de bijzondere omstandigheden uitsluitend van niet-medische aard zijn, volstaat een gedagtekende verklaring van de natuurlijke persoon of het bestuur van de rechtspersoon van de onderwijsinstelling waar de student is ingeschreven.

BerichtGeplaatst: za 13 jan 2007 1:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De omstandigheden van jpdeboer lijken me dan niet bijzonder. Maar goed, proberen kan altijd.

tikSimone

BerichtGeplaatst: za 13 jan 2007 10:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk dat je in deze even naar het doel van de regeling moet kijken en dat is volgens mij dat men wil stimuleren dat studenten binnen afzienbare tijd een diploma/bul op zak hebben en niet van studie naar studie hobbelen zonder uiteindelijk resultaat te halen. Een beetje wat vroeger ook al gold:het percentage "eeuwige student" drastisch verminderen.

Nu JP het 1 keer en niet zo lang heeft geprobeerd, dan een aantal jaren iets anders doet en nu deze studie oppakt (waarbij hij genoodzaakt is iets langer over de studie te doen vanwege zijn vooropleiding) lijkt mij er weinig bezwaar tegen te zijn de 10-jaarstermijn met een jaartje te verlengen, zodat JP de studie binnen de tijd die er voor staat kan afronden.

Maar goed, we zullen zien wat uit het verzoek komt.

JP, misschien moet je in je brief vragen om een verlenging van 2 jaren, maar in ieder geval met 1 jaar. Zou hou je het nog iets opener.
bona fides

BerichtGeplaatst: za 13 jan 2007 12:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het doel van de regeling lijkt mij gevallen te helpen die buiten hun "schuld" om langer dan 10 jaar doen over het halen van een diploma. Wij kennen de omstandigheden van jpdeboer niet, maar vermoedelijk was het meer een persoonlijke keuze om even iets anders te doen.

Ik vind persoonlijk ook dat jaren waarin je helemaal niet staat ingeschreven ook niet moeten meetellen, maar of dat het doel is van de regeling betwijfel ik ten zeerste. Dat had er dan wel in kunnen staan.

tikSimone

BerichtGeplaatst: za 13 jan 2007 14:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee, dat is het doel niet, want dan zouden ze iets kiezen als "5 jaar".
Maar op zich vind ik zo'n regeling ook beter. Alleen de daadwerkelijke studiejaren tellen. Dat was ook zo in de tweefasenstructuur: max 6 jaar met evt. een extra jaar.
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 42
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: za 13 jan 2007 15:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoewel ik het ook een beetje een vreemde regeling vind, moet ik het met Bona en LeChat eens zijn dat ze heel duidelijk zijn over deze regeling, dat je binnen 10 jaar na het voor de eerste keer ontvangen van stufi je recht op stufi moet gebruiken omdat anders je recht vervalt.. Volgens mij is de structuur van de stufi in '99 of '00 verandert...
Pet Shop Boys - Integral
Verstuur e-mail MSN messenger
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: za 13 jan 2007 15:27    Onderwerp: Re: probleem met IB-Groep Reageer met quote Naar onder Naar boven

jpdeboer schreef:
Is het realistisch om deze studie in 3 jaar te halen? (rekening houdend met de vrijstelling van de helft van het 1e jaar, dus eigenlijk 3,5 jaar in 3 jaar).

Of het haalbaar is, ligt aan jezelf, maar het is in ieder geval mogelijk. Ik ken mensen die de hele studie (in deeltijd) in 2,5 jaar hebben gedaan.
Bekijk de homepage
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 42
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: za 13 jan 2007 15:30    Onderwerp: Re: probleem met IB-Groep Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
jpdeboer schreef:

Of het haalbaar is, ligt aan jezelf, maar het is in ieder geval mogelijk. Ik ken mensen die de hele studie (in deeltijd) in 2,5 jaar hebben gedaan.

En afhankelijk van wat je verder nog doet, als je niet hoeft te werken en echt alleen maar studeert, en je bent gemotiveerd en je houdt vooraf rekening met evt. instapeisen voor vakken, dan moet het m.i. zeker wel lukken... maar dan moet je er natuurlijk wel echt voor gaan..
Pet Shop Boys - Integral
Verstuur e-mail MSN messenger
bona fides

BerichtGeplaatst: za 13 jan 2007 22:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Nee, dat is het doel niet, want dan zouden ze iets kiezen als "5 jaar".

Ik zie nu dat ik de eerdere reactie van je waarop ik reageerde niet goed heb gelezen. Het doel waar ik op doelde is niet het doel van de 10-jaren-teller, maar het doel van de "bijzondere omstandigheden"-uitzonderingsregeling.

Maar goed, het doel van de 10-jarenregeling lijkt me het voorkomen van eeuwige studenten. Omdat stufi (bij mijn weten) sowieso niet voor 10 jaar wordt toegekend, houdt men er bij die 10 jaar al rekening mee dat niet in ieder van die 10 jaar stufi genoten wordt, en daarmee vermoedelijk ook dat niet in ieder van die 10 jaar gestudeerd wordt. Men wil gewoon mensen een beetje vlot zien afstuderen. Volledig vrijwillig ervoor kiezen een paar jaar iets anders te doen wordt door de regeling m.i. met opzet tegengegaan. Anders had men het aantal inschrijvingsjaren kunnen nemen. Ook uit artikel 5.16 volgt m.i. vrij duidelijk dat "bijzondere omstandigheden" echt wel bijzonder moeten zijn. Niet-medische bijzondere omstandheden moeten bijvoorbeeld worden toegelicht door de onderwijsinstelling.

Zoals gezegd vind ik in deze regeling een element van leeftijdsdiscriminatie zitten.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds