|
Auteur |
Bericht |
dof
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UA
|
Geplaatst: zo 08 apr 2007 12:21 Onderwerp: probleem buurman erfafscheiding |
|
|
Mijn ouders hebben een dakterras als tuin. Drie meter lager ligt de tuin van de buurman. Nu hebben mijn ouders vaak last van wind op het terras en willen daarom een windscherm plaatsen. Mijn vader heeft hiervoor een schutting met glas erin gemaakt van 1,80m hoog. Hij wil deze tegen de erfgrens aanzetten.
De buurman klaagt nu dat een dergelijke schutting het zonlicht uit zijn tuin haalt en wil daarom niet dat de schutting geplaatst wordt, ondanks dat deze voor 98% uit glas bestaat. Mag hij verbieden dat de schutting geplaatst wordt? |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: zo 08 apr 2007 12:52 Onderwerp: |
|
|
Dat lijkt mij een geval van misbruik van bevoegdheid, wat buurman betreft, dan. Buurman beroept zich op zijn recht op genot van zijn eigendom. Nu jouw vader een geheel doorzichtige afscheiding (en dan ook nog met een heel redelijk doel) heeft gemaakt kan dat m.i. niet als hinder of aantasting van het eigendomsgenot van buurman worden aangemerkt. De afweging van alle betrokken belangen moet daarom in mijn ogen positief uitvallen voor je vader. Metselde hij daar een muurtje, dan lag de zaak natuurlijk anders. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
leader
Leeftijd: 68 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 09 apr 2007 12:27 Onderwerp: |
|
|
Ik denk in dit geval ook dat BW art. 3:13 toegepast kan worden. Glas is lichtdoorlatend, mits deze regulier schoongemaakt wordt. De buurman heeft geen schade hierdoor. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: ma 09 apr 2007 13:30 Onderwerp: |
|
|
Dat is dus misbruik van recht/bevoegdheid ...  _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
leader
Leeftijd: 68 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 09 apr 2007 14:31 Onderwerp: |
|
|
Idd, dit slaat nergens op, ik begrijp sowiezo dat buren onderling in het algemeen niet wat verdraagzamer zijn. Komt dat Nederland zó dichtbevolkt begint te raken, dat we een soort "wegduwcultuur" krijgen.
Helaas maar waar..........  |
|
|
|
 |
tikSimone
|
Geplaatst: ma 09 apr 2007 16:02 Onderwerp: |
|
|
Mijn opmerking en grijns verwezen naar jouw 3:13 BW
Ik denk overigens niet dat dit soort gedrag met de bevolkingsdichtheid te maken heeft.Het is meer een algehele ontwikkeling in de richting van "ikke". Maar met al dat burengedoe kun je wel een mooie praktijk opbouwen, ja  _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
|