Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 22 aug 2025 16:25
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

printer gemaakt onderzoekkosten 30 euro
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
claudia2

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: do 15 nov 2007 23:11    Onderwerp: printer gemaakt onderzoekkosten 30 euro Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi,

Ik heb twee jaar geleden een printer gekocht van 78 euro. Nu was deze stuk dus ik ga terug naar de winkel en er werdt verteld dat op een printer een jaar garantie zat. Maar ze zouden deze printer terugsturen naar Lexmark zodat ze daar konden kijken wat het was. Er werd geen prijs geven wat dat zou kosten en in de winkel hangt ook geen prijslijst .Nu werdt ik gebeld hij was klaar kosten 30 euro. Fat vondt ik in verhouding met de aanschafprijs nogal veel. Ik hbe Lexmark zelf gebeld en wat blijkt....je kan geen printers terug sturen. Ze hebben een helpdeks en eigen monteurs die langskomen. Dus ik naar de winkel en vroeg waar is de printer heen geweest. Eerst werd gezegd Lexmark maar toen ik zei ik ik gebeld dat kan helemaal niet.Na veel heen en weer gepraat was ik het zat en heb de 30 euro betaald maar wel de reparatiebon meegenomen en het nummer van hun baas. Ik wil morgen bellen want ik voel dat er dingen niet helemaal kloppen. Waarom hangt er geen prijslijst in de winkel of wordt het aan je medegedeeld/
Heb ik een poot om op te staan?
groetjes claudia
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
JBA

Leeftijd: 45
Geslacht: Man

BerichtGeplaatst: vr 16 nov 2007 10:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het juridische gedeelte laat ik even aan iemand over die daar verstand van heeft.

M.b.t. de prijs is het gevoelsmatig hoog als je het wegzet tegen de aanschafprijs. Echter, als je een printer ter reparatie aanbied weet je ook dat deze al dan niet opgestuurd moet worden en dat er iemand moet sleutelen aan de printer. Als iemand 3 kwartier bezig is met deze printer ben je inderdaad 30 Euro verder, dat kun je de winkel volgens mij niet kwalijk nemen. Dat voelt bij mij logisch aan. Handiger was geweest als je aan de winkel vooraf had gevraagd wat het kan gaan kosten en of ze je willen bellen als de kosten boven een bepaald bedrag uitkomen.
Ik vind het in ieder geval geen schandalig hoog bedrag.
claudia2

BerichtGeplaatst: vr 16 nov 2007 15:53    Onderwerp: printer gemaakt onderzoekkosten 30 euro Reageer met quote Naar onder Naar boven

hoi,

Het gaat er mijn om dat er vooraf niet is gemeld dat de kosten 30 euro zijn. En verder dat ze me lieten weten het te versturen naar Lexmark .En waarom hangt er geen prijslijst in de winkel net zo klantvriendelijk.
claudia
Verstuur e-mail
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: vr 16 nov 2007 23:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat kan ik me voorstellen.

Even praktisch, richting oplossing van het probleem: wat zou jouw voorstel naar de winkel zijn om het voor beide partijen naar tevredenheid af te handelen?
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: za 17 nov 2007 0:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk dat JBA het goed verwoord heeft. De prijs is ook in mijn ogen niet onredelijk te noemen. Dat de winkel wellicht niet klantvriendelijk is, is geen juridische kwestie. Klantonvriendelijkheid kun je afstraffen door er niet te kopen.

Juridisch kun je dit denk ik als een overeenkomst van opdracht betitelen (art. 7:400 BW). Als geen loon is afgesproken, is de opdrachtgever een redelijk loon verschuldigd (art. 7:405 BW). De opdrachtnemer is wel verantwoording verschuldigd van de wijze waarop hij zich van de opdracht heeft gekweten (art. 7:403 lid 2 BW).

BerichtGeplaatst: za 17 nov 2007 0:08    Onderwerp: printer gemaakt onderzoekkosten 30 euro Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi,

Ten eerste antwoord op de vraag waarom er word gezegd dat hij word opgestuurd terwijl dat niet kan. En waarom er niets over de kosten is gemeld en dan samen de kosten delen en in het vervolg klanten beter informeren. Bij lexmark vonden ze 30 euro teveel geld voor een printer van die prijsklasse. Ik heb de repartiebon en nergens staan er kosten wel een klein stukje over kosten en waneer er gebeld moet worden over de hoogte????? Waarom is het mij niet gevraagd?
claudia
Verstuur e-mail
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: za 17 nov 2007 10:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zou zeggen: leg dat even vast in een briefje. Het zou m.i. een teken van klantvriendelijkheid zijn wanneer de winkel om de redenen die je noemt accoord zou gaan met het betalen van 15 euro. Proberen kun je dat altijd.
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 43
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: za 17 nov 2007 12:54    Onderwerp: Re: printer gemaakt onderzoekkosten 30 euro Reageer met quote Naar onder Naar boven

claudia2 schreef:
Hoi,

Ten eerste antwoord op de vraag waarom er word gezegd dat hij word opgestuurd terwijl dat niet kan. En waarom er niets over de kosten is gemeld en dan samen de kosten delen en in het vervolg klanten beter informeren. Bij lexmark vonden ze 30 euro teveel geld voor een printer van die prijsklasse. Ik heb de repartiebon en nergens staan er kosten wel een klein stukje over kosten en waneer er gebeld moet worden over de hoogte????? Waarom is het mij niet gevraagd?
claudia

Die vragen moet je aan de winkel stellen. Het juridische antwoord heb je hier al gekregen: in principe zal je gewoon moeten betalen.
Nautica

Nautica

Leeftijd: 66
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: wo 27 aug 2008 0:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

30 euro is zelfs erg goedkoop te noemen. Denk eens aan de verzendkosten. De tijd die nodig is aan inpakken en verzenden en administratieve handelingen. Daarnaast dan nog het uurtarief van de reparateur?

Bovendien als je iets naar de winkel terugbrengt waar al geen garantie opzit ga je jezelf toch afvragen wat zoiets kost en vraag je dat toch?

Je kunt vaak beter een nieuwe kopen want daar zitten dan ook nog nieuwe cartridges bij Very Happy
Alfatrion

Alfatrion

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: wo 27 aug 2008 3:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een printer hoort toch langer mee te gaan dan twee jaar. Zou hier geen spraken kunnen zijn van non-conformiteit?

BerichtGeplaatst: wo 27 aug 2008 11:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoe bewijs je dat de printer bij aflevering niet conform was?

Het enkele feit dat de printer de gemiddelde levensduur niet heeft gehaald is daarvoor niet voldoende (tenzij de rechter bereid is een bewijsvermoeden als in art. 7:18 lid 2 BW te formuleren). Er kan van alles met de printer zijn gebeurd.

Leeftijd: 41

BerichtGeplaatst: wo 27 aug 2008 11:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Hoe bewijs je dat de printer bij aflevering niet conform was?

Het enkele feit dat de printer de gemiddelde levensduur niet heeft gehaald is daarvoor niet voldoende (tenzij de rechter bereid is een bewijsvermoeden als in art. 7:18 lid 2 BW te formuleren). Er kan van alles met de printer zijn gebeurd.

Het gaat niet om het moment van afleveren in dit geval, maar om de verwachte levensduur.
Als de fabrikant een bepaalde verwachte levenduur heeft voor deze printer en deze is langer dan 2 jaar, dan is de non-conformiteit in beginsel gegeven.
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 27 aug 2008 12:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het gaat om het moment van aflevering, zie art. 7:17 BW. Een zaak kan op het moment van aflevering "bij normaal gebruik" heel goed een levensduur van 5 jaar hebben en dan toch na 2 jaar stuk gaan. Er kan van alles met de printer zijn gebeurd. De bewijslast ligt in beginsel bij de koper.

Zie ook art. 7:18 lid 2 BW, dat voor de eerste zes maanden een vermoeden formuleert ten aanzien van het moment van aflevering.

Leeftijd: 41

BerichtGeplaatst: wo 27 aug 2008 12:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Het gaat om het moment van aflevering, zie art. 7:17 BW. Een zaak kan op het moment van aflevering "bij normaal gebruik" heel goed een levensduur van 5 jaar hebben en dan toch na 2 jaar stuk gaan. Er kan van alles met de printer zijn gebeurd. De bewijslast ligt in beginsel bij de koper.

Zie ook art. 7:18 lid 2 BW, dat voor de eerste zes maanden een vermoeden formuleert ten aanzien van het moment van aflevering.

In dit geval heeft er al een reparatie plaatsgevonden. Het is dan eenvoudig te achterhalen wat er precies mis was. Uit de oorzaak zal blijken of het al dan niet komt door normaal gebruik.

Desondanks is de consument meestal niet kundig op dit gebied en kan je aannemen dat wanneer de verwachte levensduur gegeven is en deze eerder stuk is gegaan dat de 'schuld' dan in beginsel (naar verhouding) bij de winkelier ligt. (Dus omkering bewijslast)

Mocht bij reparatie iets aan het licht komen dat niet duidt op normaal gebruik, dan wordt het zaakje natuurlijk omgedraaid.
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 27 aug 2008 13:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

RonnyJ schreef:
Uit de oorzaak zal blijken of het al dan niet komt door normaal gebruik.

Inderdaad. Het probleem is natuurlijk dat het voor de consument niet eenvoudig is om hier achter te komen.

Het lijkt me in zulke gevallen (de te verwachten levensduur wordt lang niet gehaald) zeker niet onredelijk als de rechter het vermoeden formuleert dat de printer bij aflevering niet conform was, om het dan aan de verkoper over te laten dit vermoeden te ontkrachten, maar ik heb geen idee of een rechter dit standaard ook doet.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds