|
Auteur |
Bericht |
claudia2
Leeftijd: 58 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 15 nov 2007 23:11 Onderwerp: printer gemaakt onderzoekkosten 30 euro |
|
|
Hoi,
Ik heb twee jaar geleden een printer gekocht van 78 euro. Nu was deze stuk dus ik ga terug naar de winkel en er werdt verteld dat op een printer een jaar garantie zat. Maar ze zouden deze printer terugsturen naar Lexmark zodat ze daar konden kijken wat het was. Er werd geen prijs geven wat dat zou kosten en in de winkel hangt ook geen prijslijst .Nu werdt ik gebeld hij was klaar kosten 30 euro. Fat vondt ik in verhouding met de aanschafprijs nogal veel. Ik hbe Lexmark zelf gebeld en wat blijkt....je kan geen printers terug sturen. Ze hebben een helpdeks en eigen monteurs die langskomen. Dus ik naar de winkel en vroeg waar is de printer heen geweest. Eerst werd gezegd Lexmark maar toen ik zei ik ik gebeld dat kan helemaal niet.Na veel heen en weer gepraat was ik het zat en heb de 30 euro betaald maar wel de reparatiebon meegenomen en het nummer van hun baas. Ik wil morgen bellen want ik voel dat er dingen niet helemaal kloppen. Waarom hangt er geen prijslijst in de winkel of wordt het aan je medegedeeld/
Heb ik een poot om op te staan?
groetjes claudia |
|
|
|
 |
JBA
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 16 nov 2007 10:50 Onderwerp: |
|
|
Het juridische gedeelte laat ik even aan iemand over die daar verstand van heeft.
M.b.t. de prijs is het gevoelsmatig hoog als je het wegzet tegen de aanschafprijs. Echter, als je een printer ter reparatie aanbied weet je ook dat deze al dan niet opgestuurd moet worden en dat er iemand moet sleutelen aan de printer. Als iemand 3 kwartier bezig is met deze printer ben je inderdaad 30 Euro verder, dat kun je de winkel volgens mij niet kwalijk nemen. Dat voelt bij mij logisch aan. Handiger was geweest als je aan de winkel vooraf had gevraagd wat het kan gaan kosten en of ze je willen bellen als de kosten boven een bepaald bedrag uitkomen.
Ik vind het in ieder geval geen schandalig hoog bedrag. |
|
|
|
 |
claudia2
|
Geplaatst: vr 16 nov 2007 15:53 Onderwerp: printer gemaakt onderzoekkosten 30 euro |
|
|
hoi,
Het gaat er mijn om dat er vooraf niet is gemeld dat de kosten 30 euro zijn. En verder dat ze me lieten weten het te versturen naar Lexmark .En waarom hangt er geen prijslijst in de winkel net zo klantvriendelijk.
claudia |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: vr 16 nov 2007 23:32 Onderwerp: |
|
|
Dat kan ik me voorstellen.
Even praktisch, richting oplossing van het probleem: wat zou jouw voorstel naar de winkel zijn om het voor beide partijen naar tevredenheid af te handelen? _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: za 17 nov 2007 0:05 Onderwerp: |
|
|
Ik denk dat JBA het goed verwoord heeft. De prijs is ook in mijn ogen niet onredelijk te noemen. Dat de winkel wellicht niet klantvriendelijk is, is geen juridische kwestie. Klantonvriendelijkheid kun je afstraffen door er niet te kopen.
Juridisch kun je dit denk ik als een overeenkomst van opdracht betitelen (art. 7:400 BW). Als geen loon is afgesproken, is de opdrachtgever een redelijk loon verschuldigd (art. 7:405 BW). De opdrachtnemer is wel verantwoording verschuldigd van de wijze waarop hij zich van de opdracht heeft gekweten (art. 7:403 lid 2 BW). _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
claudia2
|
Geplaatst: za 17 nov 2007 0:08 Onderwerp: printer gemaakt onderzoekkosten 30 euro |
|
|
Hoi,
Ten eerste antwoord op de vraag waarom er word gezegd dat hij word opgestuurd terwijl dat niet kan. En waarom er niets over de kosten is gemeld en dan samen de kosten delen en in het vervolg klanten beter informeren. Bij lexmark vonden ze 30 euro teveel geld voor een printer van die prijsklasse. Ik heb de repartiebon en nergens staan er kosten wel een klein stukje over kosten en waneer er gebeld moet worden over de hoogte????? Waarom is het mij niet gevraagd?
claudia |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: za 17 nov 2007 10:16 Onderwerp: |
|
|
Ik zou zeggen: leg dat even vast in een briefje. Het zou m.i. een teken van klantvriendelijkheid zijn wanneer de winkel om de redenen die je noemt accoord zou gaan met het betalen van 15 euro. Proberen kun je dat altijd. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Michèle Moderator
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: za 17 nov 2007 12:54 Onderwerp: Re: printer gemaakt onderzoekkosten 30 euro |
|
|
claudia2 schreef: | Hoi,
Ten eerste antwoord op de vraag waarom er word gezegd dat hij word opgestuurd terwijl dat niet kan. En waarom er niets over de kosten is gemeld en dan samen de kosten delen en in het vervolg klanten beter informeren. Bij lexmark vonden ze 30 euro teveel geld voor een printer van die prijsklasse. Ik heb de repartiebon en nergens staan er kosten wel een klein stukje over kosten en waneer er gebeld moet worden over de hoogte????? Waarom is het mij niet gevraagd?
claudia |
Die vragen moet je aan de winkel stellen. Het juridische antwoord heb je hier al gekregen: in principe zal je gewoon moeten betalen. _________________ www.breiwinkeltje.nl
 |
|
|
|
 |
Nautica
Leeftijd: 66 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 27 aug 2008 0:47 Onderwerp: |
|
|
30 euro is zelfs erg goedkoop te noemen. Denk eens aan de verzendkosten. De tijd die nodig is aan inpakken en verzenden en administratieve handelingen. Daarnaast dan nog het uurtarief van de reparateur?
Bovendien als je iets naar de winkel terugbrengt waar al geen garantie opzit ga je jezelf toch afvragen wat zoiets kost en vraag je dat toch?
Je kunt vaak beter een nieuwe kopen want daar zitten dan ook nog nieuwe cartridges bij  |
|
|
|
 |
Alfatrion
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 27 aug 2008 3:37 Onderwerp: |
|
|
Een printer hoort toch langer mee te gaan dan twee jaar. Zou hier geen spraken kunnen zijn van non-conformiteit? _________________ Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: wo 27 aug 2008 11:17 Onderwerp: |
|
|
Hoe bewijs je dat de printer bij aflevering niet conform was?
Het enkele feit dat de printer de gemiddelde levensduur niet heeft gehaald is daarvoor niet voldoende (tenzij de rechter bereid is een bewijsvermoeden als in art. 7:18 lid 2 BW te formuleren). Er kan van alles met de printer zijn gebeurd. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
RonnyJ
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 338
|
Geplaatst: wo 27 aug 2008 11:39 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Hoe bewijs je dat de printer bij aflevering niet conform was?
Het enkele feit dat de printer de gemiddelde levensduur niet heeft gehaald is daarvoor niet voldoende (tenzij de rechter bereid is een bewijsvermoeden als in art. 7:18 lid 2 BW te formuleren). Er kan van alles met de printer zijn gebeurd. |
Het gaat niet om het moment van afleveren in dit geval, maar om de verwachte levensduur.
Als de fabrikant een bepaalde verwachte levenduur heeft voor deze printer en deze is langer dan 2 jaar, dan is de non-conformiteit in beginsel gegeven. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: wo 27 aug 2008 12:12 Onderwerp: |
|
|
Het gaat om het moment van aflevering, zie art. 7:17 BW. Een zaak kan op het moment van aflevering "bij normaal gebruik" heel goed een levensduur van 5 jaar hebben en dan toch na 2 jaar stuk gaan. Er kan van alles met de printer zijn gebeurd. De bewijslast ligt in beginsel bij de koper.
Zie ook art. 7:18 lid 2 BW, dat voor de eerste zes maanden een vermoeden formuleert ten aanzien van het moment van aflevering. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
RonnyJ
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 338
|
Geplaatst: wo 27 aug 2008 12:20 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Het gaat om het moment van aflevering, zie art. 7:17 BW. Een zaak kan op het moment van aflevering "bij normaal gebruik" heel goed een levensduur van 5 jaar hebben en dan toch na 2 jaar stuk gaan. Er kan van alles met de printer zijn gebeurd. De bewijslast ligt in beginsel bij de koper.
Zie ook art. 7:18 lid 2 BW, dat voor de eerste zes maanden een vermoeden formuleert ten aanzien van het moment van aflevering. |
In dit geval heeft er al een reparatie plaatsgevonden. Het is dan eenvoudig te achterhalen wat er precies mis was. Uit de oorzaak zal blijken of het al dan niet komt door normaal gebruik.
Desondanks is de consument meestal niet kundig op dit gebied en kan je aannemen dat wanneer de verwachte levensduur gegeven is en deze eerder stuk is gegaan dat de 'schuld' dan in beginsel (naar verhouding) bij de winkelier ligt. (Dus omkering bewijslast)
Mocht bij reparatie iets aan het licht komen dat niet duidt op normaal gebruik, dan wordt het zaakje natuurlijk omgedraaid. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: wo 27 aug 2008 13:58 Onderwerp: |
|
|
RonnyJ schreef: | Uit de oorzaak zal blijken of het al dan niet komt door normaal gebruik. |
Inderdaad. Het probleem is natuurlijk dat het voor de consument niet eenvoudig is om hier achter te komen.
Het lijkt me in zulke gevallen (de te verwachten levensduur wordt lang niet gehaald) zeker niet onredelijk als de rechter het vermoeden formuleert dat de printer bij aflevering niet conform was, om het dan aan de verkoper over te laten dit vermoeden te ontkrachten, maar ik heb geen idee of een rechter dit standaard ook doet. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|