Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Outstanding С...
Gold signals -...
Gold Signal
Klacht tegen a...
Contact en str...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 03 mei 2024 6:33
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

prijsvraag: is de minister medeplichtig aan kinderontvoering
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  

Als aangetoond wordt dat het OM structureel niet-nakomen van een omgangsregeling als niet-strafbaar beoordeelt, is de minister medeplichtig aan kinderontvoering
Ja
40%
 40%  [ 2 ]
Nee
60%
 60%  [ 3 ]
Totaal aantal stemmen : 5

Auteur Bericht
gerrit hendrikse



Leeftijd: 61
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 13


BerichtGeplaatst: vr 20 nov 2009 21:28    Onderwerp: prijsvraag: is de minister medeplichtig aan kinderontvoering Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er staat 100 euro te wachten voor de eerste die deze redenering ontkracht. (Let op, het OM is hier in de afgelopen 9 maanden niet in geslaagd).

In het kort:bij een aangifte over het niet-nakomen van gerechtelijke omgangsregelingen tussen een niet-verzorgende ouder en kinderen na een scheiding, refereert de aangever aan Art. 279 Sr en HR AR8250 d.d. 15 feb 2005.
Volgens een spreekbuis van het Min.Jus. is het niet volgen van het omgangsrecht kinderontvoering (internationaal).
Het OM oordeelt structureel dat dit niet een strafbaar feit oplevert maar een civielrechtelijke onrechtmatige daad is.
Gezien de overduidelijke 'foutheid' en de lange periode dat de HR uitspraak deed moet dit opzettelijk zijn. Daarenboven is de minister hierop geattendeerd en weigert hij in te grijpen.
volgens Art. 47 Sr is dit 'misbruik van gezag' danwel 'verstrekken van inlichtingen' waardoor verstrekker van deze inlichtingen medeplichtig wordt.
De Minister van Justitie is verantwoordelijk voor de instructie van de medewerkers van het OM.
Dus is de minister medeplichtig aan kinderontvoering.
qed(?)

Een uitgebreidere argumentatie is te vinden op www.gerrithendrikse.nl/page12.php


Laatst aangepast door gerrit hendrikse op za 21 nov 2009 8:39, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: vr 20 nov 2009 21:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De fout zit hier:
Quote:
Gezien de overduidelijke 'foutheid'

Het is niet overduidelijk fout, want als het dat wel was had ook de minister en het OM dat wel ingezien.

Verder weet ik niet wat een 'spreekbuis' is maar ik zie niet waarom een persbericht oid zwaarder zou moeten wegen dan de opvattingen van het OM.
_________________
ICT-jurist, blogger en octrooigemachtigde ~ Partner bij ICTRecht.nl ~ Beheerder www.iusmentis.com
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
gerrit hendrikse



Leeftijd: 61
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 13


BerichtGeplaatst: vr 20 nov 2009 22:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het eerste argument
Quote:
Het is niet overduidelijk fout, want als het dat wel was had ook de minister en het OM dat wel ingezien

is volgens mij een cirkelredenering. Er kunnen wel degelijk andere argumenten zijn waarom het OM niet wil vervolgen. Ook zij maken fouten (net als ondergetekende trouwens)

Het tweede argument:
Quote:
ik zie niet waarom een persbericht oid zwaarder zou moeten wegen dan de opvattingen van het OM
.
Blijkbaar spreekt het OM zichzelf tegen. Blijkbaar wordt 'gelegenheidsargumentatie' gebruikt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: vr 20 nov 2009 23:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De minister van justitie is geen beroepsinstantie waar je terecht kunt met klachten over een niet-vervolgingsbeslissing van het OM. Je moet een procedure ex art. 12 Sv beginnen bij het gerechtshof.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
gerrit hendrikse



Leeftijd: 61
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 13


BerichtGeplaatst: za 21 nov 2009 0:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
De minister van justitie is geen beroepsinstantie waar je terecht kunt met klachten over een niet-vervolgingsbeslissing van het OM. Je moet een procedure ex art. 12 Sv beginnen bij het gerechtshof.


Klopt. Echter, dit is geen klacht over een individuele beslissing maar een klacht over (zijn) beleid.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: za 21 nov 2009 0:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als je je klacht niet aan een concreet feit kunt relateren, is er duidelijk geen medeplichtigheid.

Om de boel even kort te sluiten: er is een duidelijke rechtsgang, dat is art. 12 Sv. Iedere al dan niet creatieve poging om de minister in deze context van een strafbaar feit te beschuldigen is gedoemd te mislukken. Ik zou zeggen: bespaar je de moeite; richt je energie op iets nuttigs.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Nobility

Nobility

Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 315


BerichtGeplaatst: za 21 nov 2009 1:17    Onderwerp: Re: prijsvraag: is de minister medeplichtig aan kinderontvoering Reageer met quote Naar onder Naar boven

gerrit hendrikse schreef:
Volgens een spreekbuis van het Min.Jus. is het niet volgen van het omgangsrecht kinderontvoering (internationaal).
Het OM oordeelt structureel dat dit niet een strafbaar feit oplevert maar een civielrechtelijke onrechtmatige daad is.


Ik vraag me af wie die "spreekbuis" van het Ministerie van Justitie is en wat er is gezegd.

En waar terug te vinden is dat de OM "structureel" stelt dat het toebehoort aan een onrechtmatige daad.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
gerrit hendrikse



Leeftijd: 61
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 13


BerichtGeplaatst: za 21 nov 2009 1:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De 'spreekbuis': op 2 november is er een speciale kamer bij het Gerechtshof in Den Haag geopend voor Internationale Kinderontvoeringen. Voor informatie wordt verwezen naar het CIKO in Hilversum. Misschien is 'spreekbuis' niet helemaal het goede woord, want dat suggereert mogelijk dat ze aan de leiband van Justitie lopen, en ze krijgen wel subsidie zo ik begrijp, maar ik heb geen aanleiding om de leiband te denken. Ik heb alleen even geen beter woord. Hun site www.kinderontvoering.org geeft een definitie van internationale kinderontvoering.

De tweede vraag van Nobility en de opmerking van Bona fides over het concrete feit kan ik gezamenlijk beantwoorden: beide zijn terecht, en dat is precies wat er nog bewezen moet (eigenlijk gaat) worden zoals ik ook in de vraagstelling van de poll aangeef. Maar kijk maar eens op het internet, er zijn plenty sites waar meerdere m.n. vaders hier verslag van doen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: za 21 nov 2009 1:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zie ook deze draad.

Maar nogmaals, art. 12 Sv.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
cia76

cia76

Leeftijd: 88
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1828


BerichtGeplaatst: za 21 nov 2009 8:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wie zegt en op basis van welke argumentatie dat het niet nakomen van een omgangsregeling gelijk staat aan kinderontvoering zoals dat strafbaar is gesteld in ons Wetboek van Strafrecht (Sr)? Om welk artikel van Sr gaat het?

Edit: Ik zie nu dat het om 279 Sr gaat. Lijkt me dat onder omstandigheden (niet alle) het niet voldoen aan de omgangsregeling inderdaad onder dit artikel valt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
klokluider



Leeftijd: 56
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 406


BerichtGeplaatst: za 21 nov 2009 9:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik verwees in een ander draadje ook al naar deze uitspraak waarbij werd gesteld dat als een ouder de omgangsregeling niet nakomt dat dit een strafbaar feit kan opleveren. Het arrest is in deze draad al genoemd door Bona Fides.

Dat het OM dit structureel afdoet als een civielrechtelijke kwestie is omdat zij anders overspoeld zouden gaan worden door gezinnen waar dit speelt. Ook staat vast dat zij structureel weigeren een aangifte 279 SR op te nemen. Het enige wat hier tegen is een klacht in te dienen bij de klachtencommissie waar het bureau onder valt. Veelal zal dit leiden dat je op korte termijn wel je aangifte kunt doen. Vervolgens zul je in bijna alle gevallen zien dat de aangifte wordt geseponeerd door de hulp OvJ. Hiertegen dien je dan te beklagen bij het gerechtshof dmv een artikel 12 SV procedure. Let wel dit neemt gemiddeld een jaar in beslag. Prioriteit laag.

wat een betere optie is de politie tom aangifte te doen 279 SR en de politie tevens verzoeken op grond van art 813 RV jo 812 RVde kinderen terug te geleiden naar de ouder waar ze cfm de omgangsregeling zouden moeten zijn. Indien dit wordt afgewezen, vraag je direct om dit op papier te zetten omdat je dan een besluit hebt waarmee je verder kunt. Eea stond hier
Bekijk profiel Stuur privé bericht
gerrit hendrikse



Leeftijd: 61
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 13


BerichtGeplaatst: za 21 nov 2009 16:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

cia76 schreef:
Wie zegt en op basis van welke argumentatie dat het niet nakomen van een omgangsregeling gelijk staat aan kinderontvoering zoals dat strafbaar is gesteld in ons Wetboek van Strafrecht (Sr)? Om welk artikel van Sr gaat het?

Edit: Ik zie nu dat het om 279 Sr gaat. Lijkt me dat onder omstandigheden (niet alle) het niet voldoen aan de omgangsregeling inderdaad onder dit artikel valt.


Zie ook boven, maar de definitie wordt gegeven door het CIKO
http://www.kinderontvoering.org/ waar staat:
Quote:
Wat is internationale kinderontvoering?
Hiervan is sprake als een kind ongeoorloofd naar een ander land wordt overgebracht of daar ongeoorloofd wordt vastgehouden door een ouder. Ongeoorloofd betekent in strijd met het gezagsrecht van het land waar het kind zijn gewone verblijfplaats had, of zonder toestemming van de andere ouder.


Haal de internationale component eruit, en voila. Het CIKO is aangewezen door het MinJus voor info over de Internationale KinderOntvoeringsKamer van het Hof in Den Haag, en spreekt dus namens het ministerie hierover. Zie hiervoor
www.rechtspraak.nl/Actualiteiten/Pilot+crossborder+mediation+in+internationale+kinderontvoeringszaken.htm
Quote:
Voor meer informatie over deze pilot kunt u terecht bij: Centrum Internationale Kinderontvoering
Bekijk profiel Stuur privé bericht
gerrit hendrikse



Leeftijd: 61
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 13


BerichtGeplaatst: za 21 nov 2009 17:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het lukt me niet om dit antwoord te verwijderen
Bekijk profiel Stuur privé bericht
gerrit hendrikse



Leeftijd: 61
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 13


BerichtGeplaatst: za 21 nov 2009 17:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

klokluider schreef:

Dat het OM dit structureel afdoet als een civielrechtelijke kwestie is omdat zij anders overspoeld zouden gaan worden door gezinnen waar dit speelt.

wat een betere optie is de politie tom aangifte te doen 279 SR en de politie tevens verzoeken op grond van art 813 RV jo 812 RVde kinderen terug te geleiden naar de ouder waar ze cfm de omgangsregeling zouden moeten zijn. Indien dit wordt afgewezen, vraag je direct om dit op papier te zetten omdat je dan een besluit hebt waarmee je verder kunt. Eea stond hier


Het eerste argument is denk ik inderdaad de ware reden. Echter, gaan we dan ook geen aangiftes van fietsdiefstallen meer opnemen? Mijn stelling is dat er inderdaad een stuwmeer is aan aangiftes, maar dat komt omdat deze steeds geweigerd zijn in het verleden. Als deze normaal vervolgd zouden worden - of in eerste instantie geseponeerd wegens sepotcode 40 'gering feit' en pas bij herhaling werkelijk vervolgd - dan zal de naleving van omgangsregelingen drastisch omhoog gaan. Nu leeft 'iedereen' in de veronderstelling dat een gerechtelijke beschikking met een omgangsregeling de waarde van toiletpapier heeft.
EDIT: En dat zorgt ervoor dat verzorgende ouders zich niet houden aan die omgangsregelingen, en daarom is het OM in mijn ogen medeplichtig aan dit niet-nakomen.

Het tweede argument is een drogreden in mijn ogen. Welke ouder laat de politie het kind ophalen en stelt het kind (en de politie) daarmee bloot aan een traumatische ervaring?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: za 21 nov 2009 18:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben het met je eens dat strafrechtelijke vervolging waarschijnlijk zal leiden tot betere naleving, maar in strafrechtelijke zin is het OM beslist niet medeplichtig te noemen. Als je serieus iets wilt bereiken, is het m.i. minder verstandig om naar dit soort beschuldigingen te grijpen waardoor je toch een gevoel van "daar heb je weer zo'n figuur" opwekt.

Verder komt het wat verwarrend over om je redenering over art. 279 Sr te onderbouwen via de weg van internationale kinderontvoering als er in feite geen internationale component is. Aan de andere kant begrijp ik wel wat je hiermee bedoelt; de informatie van het CIKO kun je inderdaad betrekken op art. 279 Sr (omdat het in feite over hetzelfde civielrechtelijke geschilpunt gaat).

Blijft over de vraag waarom de nationale ombudsman en art. 12 Sv niet worden benut. Verder kun je natuurlijk altijd de politiek aanschrijven.

edit: ah, op je webpagina lees ik dat de nationale ombudsman zich hier al eens over heeft uitgesproken. Neemt natuurlijk niet weg dat het mogelijk blijft hierover te klagen.

Quote:
Deze procedure zal op 24 december 2009 opgestart worden.

Wat voor procedure denk je aan? Een aangifte van medeplichtigheid van het OM en/of de minister zal natuurlijk snel stranden.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.


Laatst aangepast door bona fides op za 21 nov 2009 18:21, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds