|
Auteur |
Bericht |
Mark1972
Leeftijd: 53 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 25 sep 2012 23:04 Onderwerp: politierechter |
|
|
Goedeavond, een politierechter mag maximaal één jaar gevangenisstraf opleggen, maar mag hij ook slechte boetes tot bepaalde hoogte opleggen?
groet, mark |
|
|
|
 |
hilde12
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1572
|
Geplaatst: wo 26 sep 2012 9:34 Onderwerp: Re: politierechter |
|
|
Mark1972 schreef: | maar mag hij ook slechte boetes tot bepaalde hoogte opleggen?
|
Slechte boetes?? Zijn er ook goede dan?
Maar antwoord: ja, hij mag ook boetes opleggen. |
|
|
|
 |
ArieKanarie
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM
|
Geplaatst: wo 26 sep 2012 9:57 Onderwerp: |
|
|
Hoi Mark,
De politierechter is bij het opleggen van boetes veelal gebonden aan richtlijnen en zal daar niet gauw van afwijken. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 26 sep 2012 10:56 Onderwerp: |
|
|
ArieKanarie schreef: | De politierechter is bij het opleggen van boetes veelal gebonden aan richtlijnen en zal daar niet gauw van afwijken. |
De politierecht kan ervoor kiezen de richtlijnen te volgen, maar is daar geenszins aan gebonden.
Mark1972 schreef: | Goedeavond, een politierechter mag maximaal één jaar gevangenisstraf opleggen, maar mag hij ook slechte boetes tot bepaalde hoogte opleggen? |
Ja, een politierechter mag ook boetes opleggen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Mark1972
Leeftijd: 53 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 26 sep 2012 16:42 Onderwerp: |
|
|
Dank
ik formuleer slordig, ik bedoelde tot welke categorie mag hij dat? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 26 sep 2012 21:58 Onderwerp: |
|
|
Daarover bepaalt Titel VII van Boek II van het Wetboek van Strafvordering niets, dus de politierechter hoeft zich alleen te houden aan de maximale boetecategorie die op het bewezenverklaarde strafbare feit is gesteld. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
ArieKanarie
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM
|
Geplaatst: do 27 sep 2012 7:50 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: |
De politierecht kan ervoor kiezen de richtlijnen te volgen, maar is daar geenszins aan gebonden.
|
De eerste politierechter die afwijkt van een richtlijn moet ik nog ontmoeten. |
|
|
|
 |
Regin
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1042
|
Geplaatst: do 27 sep 2012 16:56 Onderwerp: |
|
|
ArieKanarie schreef: | De eerste politierechter die afwijkt van een richtlijn moet ik nog ontmoeten. |
Dat politierechters in de praktijk zo goed als nooit afwijken van de richtlijn betekent niet dat zij gebonden zijn die richtlijn toe te passen. |
|
|
|
 |
|