Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
Markies81
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HG Studieomgeving (MA): HG Berichten: 5
|
Geplaatst: do 23 nov 2006 23:12 Onderwerp: politie optreden |
|
|
beste mensen,
mijn vraag is of het handelen van de politie ambtenaren in functie ten tijde van de situatie onder beschreven wettelijk aanvaardbaar is?
en is het redelijk tegen dit transactie voostel in beroep te gaan?
tijdens een avondje stappen met twee vrienden besluiten wij om 04.30 uur onze stap avond voort te zetten in plaats van naar huis te gaan. uit de kroeg komend lopen wij naar een pin automaat toe gelegen aan de grote markt te groningen. twee van ons moeten opnieuw geld opnemen en doen dat vervolgens. na dit gedaan te hebben lopen we met ons drieen naast elkaar het plein(lees grote markt groningen) op. na eentiental meters komen vier agenten op ons af lopen. één van de agenten vraagt X of hij zich kan identificeren. er wordt door X geantwoord met: "nee". op dat moment wordt hem door de agent medegedeelt dat hij dan bij deze is aangehouden. hij krijgt handboeien om en wordt in een busje geplaatst en naar het politie bureau gebracht om daar in de arrestanten cel geplaatst te worden.
ik blijf met een vriend (Y) over en staan perplex door het feit dat X ingerekend en afgevoerd is. op dat moment vragen wij meerdere malen om gelijke behandeling aan de agenten omdat ook wij ons niet kunnen identificeren. eveneens benoemt X het feit dat Y bij hem overnacht maar niet weet waar zijn huis is en dat zijn batterij van de telefoon leeg is waardoor er een probleem zou kunnen ontstaan. er wordt niet op in gegaan en er wordt geen gehoor gegeven aan de eis voor gelijke behandeling. tevens vragen wij herhaaldelijk naar de reden van de arrestatie van X. na enkelen minuten lopen de vier agenten weg het plein op zonder met ons op een ons inziens nette en professionele manier te communiceren.
ik roep wat naar de agenten op het moment dat ze weglopen. één van de agenten draait zich om en geeft mij een dusdanige duw tegen mijn borst dat ik enkele stappen achterwaarts maak om te blijven staan.
Y zegt hier wat van en benoemt dat dat een onheuse manier van handelen is door een ambtenaar in functie. vervolgens word nog enkele malen door zowel Y als mij benoemt dat we gelijk behandeld willen worden als X en verwachten meegenomen te worden.
ik vraag naar de naam van de agent die fysiek contact met mij zocht waarop hij geen reactie gaf. naar herhaaldelijk vragen en achter hun aan gelopen te zijn (20 meter) zou hij zijn naam geven omdat ik hem er op attendeerde dat hij daar volgen smij tot verplicht was. op dit moment komt er een derde agent tussen beide die ons vorderd om weg te gaan. ik geef aan dat we weg zullen gaan maar dat zijn collega hem zijn naam zou geven en de reden zou benoemen waarom X was gearresteerd en dat we daarna zullen gaan. hier wordt niet op in gegaan en ons wordt nogmaals gevorderd om weg te gaan. op dat moment benoem ik weer dat hij honderd keer mag vorderen maar dat we toch niet weggaan voordat we antwoord hebben gekregen van zijn collega en dat we nog steeds gelijk behandeld willen worden. dus sla de komende vorderingen maar over en pak ons dan maar op. dit gebeurde dus ook...
eenmaal op het bureau aangekomen in de cel achtergelaten kwam naar verloop van tijd een hulp officier van justitie om mij mede te delen waarom ik was gearresteerd.
nog een tijdje later werd een procesverbaal afgenomen door een andere agent.
tijdens het gesprek heb ik mijn verhaal gedaan hoe ik het beleeft heb naar de agent en maakte ik op uit de manier van reageren dat hij het enigszins met mij eens was dat de manier van handelen van zijn collega's niet geheel netjes was. dit kwam naar voren doordat hij instemde met mijn mening over het politieoptreden.
vervolgens noemde ik waar ik werkte en begint hij te vragen of ik een collega van mij ook ken en hebben we het kort (enkele zinnen) over mijn werk. deze heeft direct verband met de politie.
nadat het procesverbaal is geschreven leest hij het nogmaals aan mij voor. dit doet hij tot de zin: "ik heb verder niets toe te voegen aan mijn verklaring"
de zin die hieronder volgt is (die niet is voorgelezen): "de verdachte verklaarde bereid en in staat te zijn om een deel van de schade te vergoeden".
er is tijdens het gehele gesprek geen enkele maal ter sprake gekomen dat ik een sanctie opgelegd zou krijgen of kunnen krijgen.
3 maanden en drie dagen later kreeg ik een boete in huis voor het niet voldoen aan een ambtelijk bevel. 110 euro.
bij voorbaat dank voor de reactie.
met vriendelijke groet,
Markies81[/i] |
|
|
|
 |
Eternity
|
Geplaatst: do 23 nov 2006 23:42 Onderwerp: |
|
|
Als dit het verhaal is lijkt het mij een super leuke zaak voor een advocaat om voor te laten komen  |
|
|
|
 |
Janetdeb
Leeftijd: 65 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 24 nov 2006 13:25 Onderwerp: |
|
|
Het is lastig om hier een goed oordeel over te geven. Gezien vanuit jou positie zou je kunnen zeggen dat de agenten niet echt netjes gehandeld hebben.
Echter weet je niet exact wat er aan de aanhouding van jouw vriend vooraf is gegaan. De agenten zijn jou dat ook niet verplicht te vertellen en zullen dat zeer waarschijnlijk ook niet doen omdat dat misschien de zaak kan schaden. Anderzijds zou je kunnnen zeggen dat de politie niet iedereen op straat verantwoording af hoeft te leggen.
Ik denk dat je met de mogelijkheid rekening moet houden, dat jouw vriend aan een signalement van een dader van enig strafbaar feit voldeed. Dat is voor de politie meer dan genoeg reden om te vragen naar zijn identiteit. Op het moment dat hij zich niet kan legitimeren, kunnen de agenten hem zondermeer aanhouden volgens de wet i.d. (al dan niet voor het feit waarvan hij verdachte is). En dat is mijn inziens dan ook terecht. Gezien de houding van de agenten vermoed ik dat de aanhouding van jouw vriend mogelijk met een geweldsincident te maken heeft en dat de situatie nog niet onder controle was met alleen de aanhouding van jouw vriend.
De agenten zijn jou ook totaal niet verplicht om mede te delen waarom jouw vriend is aangehouden. Ze zijn dat natuurlijk wel verplicht naar jouw vriend toe.
Je hebt helemaal gelijk dat de agent in kwestie zich moet legitimeren.
Voor wat betreft jullie aanhouding:
Je zou je voor kunnen stellen dat op het moment dat er een strafbaarfeit is gepleegd, de politie terplaatse snel moet handelen en veel te doen heeft.
Op het moment dat omstanders zich dan gaan bemoeien met de aanhouding danwel het belemmeren om de agenten verder te gaan met hun werk, is dat na een vordering van de agenten strafbaar.
De duw van de agent kan zeker gerechtvaardigd zijn als hij zijn doel op dat moment niet op andere wijze kan bereiken. Daar is sprake van als jij/jullie je blijven opdringen. Omdat een aanhouding ook weer een belemmering vormt om verder met de opsporing van eventuele andere daders te gaan, kan een duw worden gegeven om duidelijk te maken dat je echt moet stoppen en maar beter weg kan gaan.
Ik kan me voorstellen dat als je niets met het strafbarefeit waarvoor je vriend is aangehouden van doen hebt, het zeer onrechtvaardig voelt.
Indien je vriend niets met het strafbarefeit te maken heeft, maar wel voldoet aan een signalement , is zijn aanhouding wel rechtmatig. Bij nader onderzoek op het politiebureau zal dan wel uitwijzen dat hij onschuldig is.
Mijn conclusie op de feiten die jij nu schetst:
Het optreden van de agenten is rechtvaardig en hoe zuur het voor jou ook is, jouw boete ook.
Maar nogmaals, je kunt (en ik dus ook) pas een goed oordeel over de situatie geven, als alle omstandigheden bekend zijn. Jouw verhaal is natuurlijk maar de helft van het totaal.
Ik ben benieuwd naar je reactie. |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|