Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 3 van 3 |
Ga naar pagina Vorige 1, 2, 3 |
|
Auteur |
Bericht |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 29 sep 2006 15:33 Onderwerp: |
|
|
Inderdaad een goed punt! Ik kan me niet voorstellen dat in je voorbeeld geen sprake is van bedreiging, maar de handeling op zichzelf is zuiver objectief gezien geen bedreiging.
Kennelijk moet je de handeling van de dader objectief bekijken, maar wel in relatie tot het "slachtoffer". Wist de dader, of behoorde hij te weten, dat zijn handeling door de persoon tot wie zijn handeling was gericht, zou worden opgevat als bedreiging?
Het voor ieder normaal mens duidelijk onschuldige zakje poedersuiker dat je voor de neus houdt van een persoon waarvan je weet dat deze behept is met een poedersuikerfobie, wordt dan wel een bedreiging.
Ik weet niet of dit echt de juiste maatstaf is, maar voorlopig lijkt ie te werken .
Volgens mijn zijn er in Nederland ook wat "anthraxveroordelingen" geweest. Ik geloof dat het daarin om melkpoeder ging. Misschien kunnen we die vonnissen eens opduikelen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
X-force
Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: zo 24 dec 2006 19:36 Onderwerp: |
|
|
Ik zou eerder denken aan art. 312 SR.
Een poging tot diefstal met geweldpleging.
evt. lid 2 sub 2( 2 of meer verenigde personen)
subsidair 285 SR
Met gevangenisstraf van ten hoogste negen jaren of geldboete van de vijfde categorie wordt gestraft diefstal, voorafgegaan, vergezeld of gevolgd van geweld of bedreiging met geweld tegen personen, gepleegd met het oogmerk om die diefstal voor te bereiden of gemakkelijk te maken, of om, bij betrapping op heter daad, aan zichzelf of andere deelnemers aan het misdrijf hetzij de vlucht mogelijk te maken, hetzij het bezit van het gestolene te verzekeren.
Een vinger kan een absoluut ondeugdelijk middel zijn, maar ook een relatief ondeugdelijke middel. Het hangt van de omstandigheden van het geval af welke invulling er wordt gegeven.
Een vinger kan ook zeker wel een deugdelijke middel zijn om iemand te bedreigen. In deze casus is in combinatie met de ''bivakmuts'', het bij een kassa vragen om geld, het gebruik van de vinger als een pistool wel aan te merken als een bedreiging met geweld.
Uit rechtelijke uitspraken blijkt dat onder geweld ook te verstaan is, een ander persoon machteloos maken. Er hoeft dus niet per se geen fysiek geweld gebruikt te worden.
Het bedreigen van iemand, waarbij een vinger gebruikt wordt om de slachtoffer angst aan te jagen en/of deze het idee te geven dat er sprake is van een pistool, kan de slachtoffer machteloos maken.
Maar bij de poging zijn er nog meer voorwaarden:
Er moet een begin van uitvoering zijn die naar uiterlijke verschijningsvormen gericht is op het voltooien van een bepaalde misdrijf, en dit is geopenbaard ( CITO/GWK)
En er moet sprake zijn van opzet ( voornemen van de dader) |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: zo 24 dec 2006 22:51 Onderwerp: |
|
|
Na een paar maanden materieel strafrecht ben ik het volkomen met je eens. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 3 van 3 |
Ga naar pagina Vorige 1, 2, 3 |
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|