Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 28 jul 2025 18:24
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

poes gedood
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
theod

Leeftijd: 67
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: di 27 jan 2009 8:02    Onderwerp: poes gedood Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Een tijdje geleden heb ik bericht over poes, mijn kat die zo ziek was.
Ik heb ook bericht over het feit dat poes overleden was.......
Ook over het feit dat man het niet over zijn hart kon verkrijgen om hem in te laten slapen....
terwijl het beestje zo ziek was.

Ik heb poes zelf in laten slapen In de war met de woorden naar mijn man dat hij zelf in was geslapen.
Ik heb een kussen tegen zijn snoetje aan gehouden met dikke tranen in mijn ogen tot dat hij niet meer ademde. Hij was zo zwak dat het in 30 sec was afgelopen.

Mijn man zou de kat nooit naar de dierenarts hebben gebracht om in te laten slapen maar daar kon ik dus niet mee leven.

Heb dit in een wanhoopsdaad gedaan omdat de kat al bijna 24 uur niet meer bewogen had en alleen maar ademde, at en dronk niet meer.

Deze vrouw wordt nu beticht van;

Gezondheids- en welzijnswet voor dieren

Artikel 36

3. Een ieder is verplicht hulpbehoevende dieren de nodige zorg te verlenen.

Artikel 37

Het is de houder van een dier verboden aan een dier de nodige verzorging te onthouden.

Artikel 44

1. Bij of krachtens algemene maatregel van bestuur worden regelen gesteld omtrent het doden van dieren van bij die maatregel aangewezen soorten of categorieën van dieren.

Gaarne jullie mening en mogelijke verdediging.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
arizona

Leeftijd: 49
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 27 jan 2009 8:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijn mening is dat ik blij ben dat deze mevrouw hiervoor vervolgd wordt, maar daar zit je neem ik aan niet op te wachten.

Juridisch gezien lijkt me dat de verdediging geen makkelijke klus is.
De vraag is wat reëel is. Wil je proberen de strafbaarheid helemaal weg te pleiten?

De allereerste horde die m.i. genomen moet worden is waarom de vrouw de kat niet zelf naar de dierenarts heeft gebracht om het dier te laten inslapen of een dierenarts daarvoor naar haar huis heeft laten komen (dat laatste is bij veel dierenartsen goed mogelijk).

In principe kun je de term "wanhoopsdaad" proberen aan te grijpen en te proberen er psychische overmacht o.i.d. van te maken. En/of kunnen proberen om in elk geval te pleiten voor een zo laag mogelijke strafoplegging omdat mevrouw er de beste bedoelingen mee had.
lawyer

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: di 27 jan 2009 9:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoe weet het OM dat dit heeft plaatsgevonden? Waren er getuigen? Of steunt het bewijs slechts op de eigen verklaring van de dader?
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: di 27 jan 2009 10:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat vraag ik me ook af.

Maar mevrouw heeft wel een beetje een probleem met dit:

Quote:
Ik heb poes zelf in laten slapen In de war met de woorden naar mijn man dat hij zelf in was geslapen.

Als zij dacht dat poes dood was, dan had de actie niet ondernomen hoeven te worden, dus waarom dan wel dat gedaan?

Ik vind het goed dat vervolgd wordt. Overigens zou de echtgenoot ook vervolgd moeten worden (op basis van de artt 36 en 37).

Of het bewijs voor het doden lukt weet ik niet. Er moet dan lijkt me bewezen worden dat poes echt door de langzame verstikking is overleden. Hij was al erg ziek, dus het zou theoretisch ook kunnen dat toen ineens het moment van overlijden intrad.

Sorry, toch even moralistisch: waarom gaat zo'n vrouw nou niet gewoon met dat arme dier naar de dierenarts?? Crying or Very sad
cvb

Leeftijd: 72
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: di 27 jan 2009 10:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik lees in art 36.3:

Een ieder is verplicht hulpbehoevende dieren de nodige zorg te
verlenen.

dat is m.i. gebeurd; er staat m.i. niet, dat een ieder verplicht is ... in leven te houden
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: di 27 jan 2009 10:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zorg verlenen is zorgen dat het dier de nodige behandeling krijgt. Dat kan een levensbeëindigende (be)handeling inhouden, maar het is niet de bedoeling dat je dat zelf doet.

Zou je er anders tegenaan kijken als de casus een doodziek kind betrof?

O dear, nu moet ik weer aan die nare zaak met die baby denken....
cvb

Leeftijd: 72
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: di 27 jan 2009 11:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Zorg verlenen is zorgen dat het dier de nodige behandeling krijgt. Dat kan een levensbeëindigende (be)handeling inhouden, maar het is niet de bedoeling dat je dat zelf doet.

Zou je er anders tegenaan kijken als de casus een doodziek kind betrof?

O dear, nu moet ik weer aan die nare zaak met die baby denken....

Ja, ja - dat schreef ik al, Oh - nee?, ja, Oh gut
theod

BerichtGeplaatst: di 27 jan 2009 13:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Even aanvullen wat de stand van zaken is.

Of er ooit een strafvervolging komt is moeilijk te bepalen.

Het blijkt dat de casu zich ruim vijf jaar geleden afspeelt en dus alle bewijzen en het corpus reeds verdwenen zijn.

Deze mevr. heeft haar verhaal gisteren uit wroeging openbaar gemaakt en vandaar uit is er gereageerd, er is aangifte gedaan.

Uit het verhaal van de vrouw kan ik op maken dat ze zo gehandelt heeft uit angst voor de afkeurende reactie van haar echtgenoot, persoonlijk is mijn mening dat in deze er ook tegen de man aangifte gedaan moet worden.
bona fides

BerichtGeplaatst: di 27 jan 2009 14:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

theod schreef:
Of er ooit een strafvervolging komt is moeilijk te bepalen.

Het blijkt dat de casu zich ruim vijf jaar geleden afspeelt en dus alle bewijzen en het corpus reeds verdwenen zijn.

Deze mevr. heeft haar verhaal gisteren uit wroeging openbaar gemaakt en vandaar uit is er gereageerd, er is aangifte gedaan.

De kans op vervolging lijkt me nihil:
- als het feit al niet verjaard is, is het in ieder geval nu al zo lang geleden dat een vervolging haar nut heeft verloren;
- naast de bekentenis van de vrouw zijn er geen andere bewijzen;
- de vrouw heeft hier blijkbaar al 5 jaar last van, waar is vervolging dan nog voor nodig;
- alle omstandigheden in aanmerking genomen lijkt het mij eerlijk gezegd geen feit dat de rechtsorde ernstig heeft verstoord (het gaat m.i. niet om een schrijnend geval van dierenmishandeling).

Quote:
Uit het verhaal van de vrouw kan ik op maken dat ze zo gehandelt heeft uit angst voor de afkeurende reactie van haar echtgenoot, persoonlijk is mijn mening dat in deze er ook tegen de man aangifte gedaan moet worden.

Ik zie niet in wat de man heeft misdaan? De vrouw heeft de kat gedood omdat ze dacht dat de man op een bepaalde manier zou reageren. Dat is een probleem van de vrouw, en niet van de man. De man lijkt de kans niet te hebben gekregen om de kat naar de dierenarts te brengen.

tikSimone

BerichtGeplaatst: di 27 jan 2009 14:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
De vrouw heeft hier blijkbaar al 5 jaar last van, waar is vervolging dan nog voor nodig;
Telt dat in het strafrecht? Er zijn toch wel meer mensen die last hebben van wat ze gedaan hebben maar waarvan je vervolging toch opportuun acht?

De man had best de kans een ziek dier voor verzorging of eventueel een spuitje naar de dierenarts te brengen. Die man heeft dat dier zorg onthouden.

Dit even los van een eventuele verjaring.

@cvb: Wat minder cynisch mag wel.
bona fides

BerichtGeplaatst: di 27 jan 2009 15:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Quote:
De vrouw heeft hier blijkbaar al 5 jaar last van, waar is vervolging dan nog voor nodig;
Telt dat in het strafrecht? Er zijn toch wel meer mensen die last hebben van wat ze gedaan hebben maar waarvan je vervolging toch opportuun acht?

Het telt niet mee voor de strafbaarheid, maar wel voor de opportuniteit (en het kan ook meetellen voor de strafmaat, zou er toch vervolging en een veroordeling komen). Ik tel vier factoren die ervoor pleiten om van vervolging af te zien, en het lijken mij factoren waar het OM ook aan zal denken.

Quote:
De man had best de kans een ziek dier voor verzorging of eventueel een spuitje naar de dierenarts te brengen. Die man heeft dat dier zorg onthouden.

Hij had dat kunnen doen, maar dat daar echt een noodzaak toe was lijkt me niet te bewijzen. Het is maar net hoe je de toestand van de kat inschat.

BerichtGeplaatst: di 27 jan 2009 15:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Overigens lijkt me nog wel voor discussie vatbaar of de vrouw wel strafbaar heeft gehandeld. Uit Rb. Amsterdam 31 oktober 2007, LJN BB6851 lijkt te volgen dat art. 44 GWWD en het daarop gebaseerde "Besluit doden van dieren" niet van toepassing zijn:
rechtbank schreef:
Gelet op de aard en systematiek van de regelgeving, de parlementaire behandeling van het betreffende artikel, in het bijzonder de Memorie van Toelichting, alsmede het Besluit doden van dieren van 16 mei 1997, is artikel 44 van de Gezondheids- en Welzijnswet voor Dieren gericht op het doden van dieren ter bereiding en consumptie.

De vrouw heeft de kat duidelijk niet gedood ter bereiding en consumptie. Ik vind de conclusie van de rechtbank op het eerste gezicht wat vreemd, maar mede gelet op het feit dat overtreding van het krachtens art. 44 GWWD gestelde niet strafbaar is gesteld in de GWWD zelf, maar in de Wet op de economische delicten, heb ik toch het idee dat de rechtbank gelijk heeft. Voor de strafbaarheid van het doden van de kat moet dus m.i. worden gekeken naar andere bepalingen in de GWWD.

Art. 36 lid 1 GWWD verbiedt het om pijn of letsel te veroorzaken, maar dat de kat pijn heeft geleden lijkt mij niet te bewijzen.

Dan blijven over art. 36 lid 3 en art. 37 GWWD. Verplichten deze bepalingen ertoe om een (dood)zieke kat naar de dierenarts te brengen? Bij "de nodige verzorging" denk ik eerder aan het geven van voedsel en water en wat er verder nodig is om een gezond dier fatsoenlijk te laten leven. Dus eerder een verbod op verwaarlozing. In zekere zin heeft de vrouw geprobeerd verwaarlozing van de kat te voorkomen. Weliswaar niet op de meest ideale manier, maar is ze daardoor strafbaar?

Leeftijd: 36
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): RUG

BerichtGeplaatst: di 27 jan 2009 15:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Misschien een hele korte en simpele redenering tussendoor;

Maar kan de vrouw zich niet beroepen op een rechtvaardigingsgrond; als Overmacht of Psychische overmacht? Het lijkt me duidelijk dat de vrouw hier niet de meest rationele keuze heeft gemaakt, en je kan beargumenteren dat de vrouw uit overmacht handelde, omdat zij het katje niet wilde laten leiden, noch haar man voor het hoofd stoten door de Kat naar de dierenarts te brengen, en dus in de overmacht van de situatie zelf het heft in handen heeft genomen.

Het is misschien niet een brilliante uitweg, maar neit geheel onredelijk.
bona fides

BerichtGeplaatst: di 27 jan 2009 15:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat lijkt me inderdaad het meest natuurlijke verweer (en was al door arizona genoemd Wink).

BerichtGeplaatst: di 27 jan 2009 15:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat de man weet had van de ernst van de situatie en dat het dier ernstig leed mag blijken uit het volgende citaat van het persoon;

"Ik ben bij de dierenarts geweest en als het aan hem gelegen had was Poes gelijk naar de hemel gestuurd waar ik helemaal achter stond wat mijn man betrof
Maar omdat mijn man er op dat moment niet bij was en ik hem langer ken dan vandaag vroeg ik om uitstel.
Zodoende werd het een langlopende situatie waar ik hoop dat ik een goede beslissing heb genomen."

Gezien haar uitlatingen blijft artikel 37 naar mijn mening recht overeind staan daar de dierenarts destijds al had aanbevolen het dier te laten inslapen en heeft ze willens en wetens het dier de nodige verzorging onthouden.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds