|
Auteur |
Bericht |
ondernemersvraag
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 19 jul 2012 7:57 Onderwerp: plichten mbt doorbetalen medeweker met een jaarcontract |
|
|
Hallo,
Ik ben samen met een compagnon eigenaar van een VOF. Echter, om diverse redenen moet en wil ik de onderneming verlaten en start een eigen VOF. We hebben een medewerker in dienst met een jaarcontract.
Er zijn nu 2 opties:
1 - De andere vennoot gaat waarschijnlijk wel door met de huidige onderneming. Wat zijn mijn plichten betreffende het doorbetalen van de medewerker of komt dat voor rekening van de vennoot die doorgaat? Immers, hij ontvangt ook de baten van de arbeidsrelatie.
2 - Hij stopt ook, dan eindigt de onderneming en in het jaarcontract van de medewerker staat dat als de onderneming stopt dat het contract wordt beëindigt. Ik ga hem dan wel nog een paar maanden doorbetalen uit eigen zak, dat geeft hem tijd. (Ik weet niet of ik, als ik een andere onderneming start) verantwoordelijk blijf voor het jaarcontract.
Veel vragen volgens mij...
Met vriendelijke groet
Mark |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 19 jul 2012 14:49 Onderwerp: |
|
|
Dag,
Op internet lees ik, dat een vof een afgescheiden vermogen heeft. U en de andere vennoot heeft vermogen ingebracht in de vof. In beginsel is de vof aansprakelijk voor de kosten van de arbeidsovereenkomst.
Kan het loon van de werknemer niet voldaan worden uit het vennootschapsvermogen, dan bent u en de andere vennoot hoofdelijk aansprakelijk voor de schuld. Dat betekent dat de werknemer zowel u, als de andere vennoot voor zijn gehele salaris aansprakelijk kan stellen, in jullie privé-vermogen. Vervolgens kunt u met de andere vennoot afspraken maken over de verhouding van de onderlinge draagplicht.
Als u uittreedt, blijft u aansprakelijk in uw privé-vermogen voor schulden die tijdens uw vennoot-zijn door de vof zijn aangegaan. U blijft dus na uittreden aansprakelijk voor het salaris van de werknemer, voor zover de vof dit niet kan voldoen.
Met vriendelijke groet,
Marja |
|
|
|
 |
ondernemersvraag
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 19 jul 2012 15:34 Onderwerp: persoonlijk verantwoordelijk? |
|
|
Beste Marja,
Dank voor je bericht! Als ik het goed begrijp ben ik zelf persoonlijk verantwoordelijk ook al moeten we stoppen met het bedrijf wegens economische terugslag?
Dus zolang ik nog in een huis woon kan ik mijn bedrijf niet stoppen, althans, moet ik het contract uitbetalen?
Groet en nogmaals dank
Mark |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 19 jul 2012 18:38 Onderwerp: |
|
|
Ja, als u uittreedt, blijft u hoofdelijk aansprakelijk (is wat anders dan 'verantwoordelijk') voor de schulden die de vof niet kan voldoen.
U kunt uw bedrijf dus wel stoppen, maar dat ontslaat u niet van aansprakelijkheid.
Of u de werknemer persoonlijk moet betalen, is afhankelijk van de vraag of de vof het niet meer kan betalen, of de werknemer u of uw vennoot aanspreekt en de onderlinge verhaalsregeling tussen u en uw vennoot. |
|
|
|
 |
|