|
Auteur |
Bericht |
gozer61
Leeftijd: 63 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 06 nov 2008 21:46 Onderwerp: planschade |
|
|
Hallo,
Wie weet raad?
Naast mijn eigen vrijstaande woning stond tot voor kort een huurwoning op een vrij groot perceel grond op 10,5 m uit de erfgrens. Nu is die woning gesloopt. Volgens het bestemmingsplan mag er slechts 1 nieuwe woning worden herbouwd, maar ik neem aan dat de gemeente van dat plan mag afwijken met een vrijstellingsprocedure.
Omdat het perceel vrij groot is, heeft de woningstichting bedacht om er niet 1 maar 2 nieuwe huurwoningen te bouwen. Dat betekent concreet dat de huurwoning naast mij op slechts 3,5 m uit de erfgrens komt te staan.
Hier ben ik uiteraard niet zo blij mee. Ik denk dan ook dat ik misschien bezwaar kan maken of planschade kan eisen.
Wat kan ik doen? |
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1831
|
Geplaatst: do 06 nov 2008 22:10 Onderwerp: |
|
|
Wat je in eerste instantie moet doen is bezien in welke fase de vergunningen en of vrijstellingen zijn lijkt mij zodat je weet wanneer en op welk besluit je eventueel bezwaar kunt maken. Hier kun je gewoon navraag over doen door contact op te nemen met de betreffende gemeente. |
|
|
|
 |
gozer61
Leeftijd: 63 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 07 nov 2008 14:03 Onderwerp: |
|
|
Er is al in een eerder stadium een bouwvergunning verleend voor slechts 1 vrijstaande woning (herbouw van de gesloopte). Die vergunning heb ik ingezien op het gemeentehuis en dat zag er best goed uit. Nu komt de woningstichting met een alternatief idee blijkbaar, nu ze constateren dat er best 2 woningen op dat perceel kunnen. Ze vragen mij nu wat ik daar van vindt. Dat is misschien ook wel logisch omdat ze anders dit niet kunnen/mogen doorzetten? Ik bedoel er zal toch een nieuwe procedure of zoiets gestart moeten worden waarbij bezwaar weer open staat!? |
|
|
|
 |
hantronics
Leeftijd: 75 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 50
|
Geplaatst: vr 07 nov 2008 14:13 Onderwerp: gewoon overal bezwaar tegen maken |
|
|
Wel erg netjes dat ze u iets vragen.
Om uw rechten niet te verliezen is het van groot belang al uw bezwaren goed te uiten en liefst schriftelijk.
Gaat het om een 19 lid 2 procedure (oude wet?) dan moet u uw zienswijzen kenbaar maken.
Als u nu niet protesteert hebt u geen grond voor een latere planschade procedure.
www.raadsman.net _________________ Met vriendelijke groet,
mr drs J. (Han) van Wieringen
www.raadsman.net |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: vr 07 nov 2008 15:41 Onderwerp: Re: gewoon overal bezwaar tegen maken |
|
|
hantronics schreef: | Als u nu niet protesteert hebt u geen grond voor een latere planschade procedure. |
Dat is onjuist. Het recht op planschadevergoeding staat helemaal los van het indienen van een zienswijze.
Als ik mij niet vergis is het indienen van een zienswijze zelfs niet nodig om later nog in bezwaar en beroep te kunnen gaan, maar dat zou ik moeten uitzoeken om het zeker te weten (er is een draad over). En misschien werkt het met de nieuwe Wro alweer anders.
In ieder geval is het belangrijk om het vergunningverleningstraject (met zienswijzen, bezwaar, beroep) te onderscheiden van het planschadevergoedingstraject. Wil je de vergunning tegen houden, dan moet dat in het vergunningverleningstraject gebeuren. Wil je slechts planschadevergoeding, dan kun je het vergunningverleningstraject aan je voorbij laten gaan. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Nico1979
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 08 nov 2008 10:45 Onderwerp: |
|
|
Om later bezwaar te kunnen maken tegen de bouwvergunning is het inderdaad niet nodig een zienswijze in te dienen tegen het ontwerpbesluit. Maar, let op. Dit geldt alleen indien de procedure plaatsvindt onder de "oude" WRO.
Binnen de nieuwe Wro zal hoogstwaarschijnlijk sprake zijn van een projectbesluitprocedure, nu het aantal woningen planologisch gezien toeneemt (is dit niet het geval, dan zal in veel gevallen volstaan kunnen worden met een ontheffingsprocedure die te vergelijken is met de oude 19-3 vrijstelling.
In het geval sprake is van een projectbesluit kan eenieder zijn zienswijze hierover kenbaar maken op het moment dat het ontwerbesluit ter inzage ligt. Tegen het uiteindelijke besluit kan door belanghebbenden die een zienswijze hebben ingediend, beroep worden ingesteld bij de rechtbank.
In het geval een ontheffingsprocedure dient te worden gevoerd, geldt dat uitsluitend belanghebbenden een zienswijze kunnen indienen tegen het ontwerpbesluit. Voor de mogelijkheid van beroep geldt hetzelfde als bij het projectbesluit.
Het planschadeverhaal staat hier los van. Tot 5 jaar na het onherroepelijk worden van het besluit, kun je een verzoek om planschadevergoeding indienen. Hiervoor is het niet nodig dat je rechtsmiddelen hebt ingesteld tegen het besluit dat de schade veroorzaakt.
Overigens is het misschien ook niet onverstandig om te gaan praten met de woningcorporatie. Als jij de enige bent die naar redelijke verwachting eventueel in aanmerking komt voor planschadevergoeding, is een dergelijke instantie soms bereid om jou bij voorbaat schadeloos te stellen om lange procedures tegen het bouwplan te voorkomen. |
|
|
|
 |
|