|
|
| Auteur |
Bericht |
Anien
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 84
|
Geplaatst: wo 04 aug 2010 9:17 Onderwerp: per direct bij een werkgever weg? |
|
|
Indien er sprake is van een opzegtermijn van een maand EN er staan nog 25 vakantie dagen open EN in de arbeidsovereenkomst staat hierover niets vermeld,
Is het dan mogelijk om per direct te vertrekken en de opzegtermijn te laten invullen door het opnemen van vakantie dagen?
Of kan het opnemen van vakantiedagen worden geweigerd?
Er zal de werknemen worden verplicht om de vakantiedagen uit te laten betalen?
Het is natuurlijk niet echt netjes, maar zou het kunnen?
Is het toegestaan om in een arbeidsovereenkomst op te nemen dat er na opzegging van de arbeidsovereenkomst er geen vakantiedagen mogen worden opgenomen? |
|
|
|
|
 |
BG
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1134
|
Geplaatst: wo 04 aug 2010 9:44 Onderwerp: |
|
|
Op grond van 7:638 BW moet je in de gelegenheid worden gesteld om vakantie te genieten. Voor zover niet anders is geregeld, dient dit overeenkomstig de wensen van de werknemer te gebeuren tenzij "gewichtige redenen zich daartegen verzetten". De werkgever heeft twee weken de tijd om die gewichtige redenen te formuleren. Formuleert hij die niet dan is de vakantie vastgesteld conform wensen van de werknemer. Zijn die er wel dan zou naar mijn mening uit het 3de lid volgen dat je toch recht hebt op 2 weken.
In artikel 7:641 BW staan regels omtrent vakantie bij einde arbeidsovereenkomst. Je houdt recht op uitbetaling.
Ik kan me voorstellen dat gewichtige redenen erin zijn gelegen dat er overdracht moet plaatsvinden.
Vakantiedagen (op kosten van de op dat moment ex-werkgever) opnemen na einde dienstverband lijkt me onmogelijk. _________________ Mine! |
|
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: wo 04 aug 2010 9:52 Onderwerp: Re: per direct bij een werkgever weg? |
|
|
| Anien schreef: | Indien er sprake is van een opzegtermijn van een maand EN er staan nog 25 vakantie dagen open EN in de arbeidsovereenkomst staat hierover niets vermeld,
Is het dan mogelijk om per direct te vertrekken en de opzegtermijn te laten invullen door het opnemen van vakantie dagen? |
De mogelijkheid is er wel, maar afdwingen kun je dat niet.
| Anien schreef: | | Of kan het opnemen van vakantiedagen worden geweigerd? |
Ja, indien de werkgever daar redenen voor heeft.
| Anien schreef: | | Er zal de werknemen worden verplicht om de vakantiedagen uit te laten betalen? |
De werkgever is verplicht de resterende verlofuren uit te betalen.
| Anien schreef: | | Het is natuurlijk niet echt netjes, maar zou het kunnen? |
Zoals jij het formuleert dan is het antwoord nee. In principe moet de werkgever de vakantieaanvraag honoreren, maar hij kan de vakantieaanvraag weigeren als hij daar dringende redenen voor heeft. Jouw opzegging betekent dat de functie een tijd niet vervuld zal worden en dat jij een overdracht moet voorbereiden. Als jij met vakantie bent, dan kun je dat niet realiseren. De werkgever heeft dus vrij snel een goede reden waarmee hij jouw (reeds toegekende?) vakantie kan weigeren.
| Anien schreef: | | Is het toegestaan om in een arbeidsovereenkomst op te nemen dat er na opzegging van de arbeidsovereenkomst er geen vakantiedagen mogen worden opgenomen? |
Ja op zichzelf wel. De werkgever kan niet onder alle omstandigheden de vakantie weigeren. Indoen jouw functie een uitwisselbare functie betreft, zoals bijvoorbeeld callcentremedewerker of winkelbediende, dan zal een werkgever minder eenvoudig een beroep kunnen doen op een dringende reden waarmee jouw vakantie geweigerd wordt. |
|
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: wo 04 aug 2010 9:54 Onderwerp: |
|
|
| BG schreef: | | Vakantiedagen (op kosten van de op dat moment ex-werkgever) opnemen na einde dienstverband lijkt me onmogelijk. |
Lijkt mij ook... TS sprak echter over "opzegging", dat is iets anders dan einde dienstverband. |
|
|
|
|
 |
BG
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1134
|
Geplaatst: wo 04 aug 2010 10:27 Onderwerp: |
|
|
Aha nu begrijp ik de frase. Het lijkt mij eerlijk gezegd een vrij onredelijk beding om dit zo ongeclausuleerd op te nemen. _________________ Mine! |
|
|
|
|
 |
DENNIS79
|
Geplaatst: wo 04 aug 2010 11:08 Onderwerp: |
|
|
| BG schreef: | | Aha nu begrijp ik de frase. Het lijkt mij eerlijk gezegd een vrij onredelijk beding om dit zo ongeclausuleerd op te nemen. |
Ja daar twijfel ik zelf over. Ik ben daar niet zo stellig in. Ik denk dat het ook te maken heeft met het type functie die TS vervult.
Ik kan me best voorstellen dat een werkgever, teneinde een goede overdracht te verzorgen, ieder vakantie tussen opzegging en einde dienstverband wenst te verbieden. |
|
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22916
|
Geplaatst: do 05 aug 2010 20:11 Onderwerp: |
|
|
| BG schreef: | | Vakantiedagen (op kosten van de op dat moment ex-werkgever) opnemen na einde dienstverband lijkt me onmogelijk. |
Dat kan wel in die zin dat de ex-werkgever verplicht is niet opgenomen vakantiedagen uit te betalen, en de werknemer bij zijn nieuwe werkgever recht heeft op een evengroot aantal dagen onbetaald verlof. Effectief komt dat neer op vakantie betaald door de ex-werkgever. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
|
 |
Anien
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 84
|
Geplaatst: vr 06 aug 2010 19:07 Onderwerp: |
|
|
en wat als ik eerst vakantie aanvraag, vervolgens wacht op de goedkeuring .. en dan op zeg  |
|
|
|
|
 |
BG
|
Geplaatst: vr 06 aug 2010 21:32 Onderwerp: |
|
|
Ik geloof niet dat je die 25 dagen in één keer kan opnemen of het moet normaal zijn om 5 weken op te nemen... _________________ Mine! |
|
|
|
|
 |
ouwe sloeber
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 07 aug 2010 11:04 Onderwerp: |
|
|
| Quote: | | en wat als ik eerst vakantie aanvraag, vervolgens wacht op de goedkeuring .. en dan op zeg |
Gevoelsmatig lijkt me dat de werkgever dan nog steeds een reden heeft je vakantie te weigeren.
Aan de andere kant....als een medewerker zo graag weg wil dat deze het niet eens op kan brengen één en ander netjes af te handelen......heeft het dan zin deze zijn vakantie te weigeren? Hij zou zich ook ziek kunnen melden.
Mocht je dit echt van plan zijn bedenk dan wel, je komt mensen altijd nog een keer tegen, al is het via via. Ooit gaat een dergelijke werkwijze tegen je werken.
Maar dat was natuurlijk niet je vraag. Je vraag was of het juridisch mogelijk is.
Ben jij nu de enige in je bedrijf die het werk uitvoert wat jij doet of zijn er meerdere. Kortom, heb je een collega die je opvolger zou in kunnen werken? |
|
|
|
|
 |
|
|