|
|
| Auteur |
Bericht |
monteur
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 25 sep 2010 8:11 Onderwerp: overwerk |
|
|
hallo, bij ons op het werk is er een discusie over de overwerkbedragen
wat is er aan de hand, onze werkgever hanterde vaste bedragen voor een overwerkuur 10 euro voor door de weeks 12,50 voor zaterdag en 15 euro voor een zondag echter het volgende is er aan de hand nu het wat minder wordt met werk gaat onze werkgever zich strikt houden aan het CAO kleinmetaal isolatiedrijf nu is mijn netto uurloon 10,93 klopt dit wel met een over uur ik dacht altijd bijv voor een zondag dat er 200% betaalt moest worden ik hoop dat er iemand is die daar meer van weet . bij voorbaat dank.
mvg harry van es |
|
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22916
|
Geplaatst: za 25 sep 2010 12:59 Onderwerp: |
|
|
Het lijkt me te gaan om deze CAO.
Uit p. 3 blijkt dat het gaat om een minimum-CAO. Dat betekent dat de werkgever ten gunste van de werknemer mag afwijken van de bepalingen in de CAO. De CAO kan dus geen reden zijn om de arbeidsvoorwaarden te verslechteren. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
|
 |
monteur
|
Geplaatst: zo 26 sep 2010 5:52 Onderwerp: cao is juist |
|
|
dank u voor u antwoord het is inderdaad dit cao waar we in zitten, maar het is mij nog niet helemaal duidelijk of mijn werkgever in zijn recht staat om 10 euro te betalen voor een overuur binnen het normale dagvenster bij een netto uurloon van 10,93. begin werktijd 8.00 einde werktijd 19.30 dus 3 overuren à 10 euro = 30 euro dat betekend dat ik 2,79 minder verdien dan dat ik overdag werk ik kan dat niet rijmen met elkaar
mvg harry |
|
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22916
|
Geplaatst: zo 26 sep 2010 13:23 Onderwerp: |
|
|
Wat eerst moet worden uitgezocht is of jij nog steeds recht hebt op de oude vergoedingen. Ik weet niet hoe de oude overwerkvergoeding is geregeld. Zegt jouw arbeidsovereenkomst hier iets over?
Er zijn eigenlijk twee mogelijkheden:
1. de oude overwerkvergoeding was een "recht", hetzij vastgelegd in de arbeidsovereenkomst, hetzij een "verworven recht", of
2. de oude overwerkvergoeding was een "gunst".
Het laatste kan het geval zijn als de werkgever altijd heeft aangegeven dat hij slechts verplicht is om de CAO-overwerkvergoeding te betalen, maar dat hij vrijwillig een hogere vergoeding toekent.
In geval 1 heb je nu nog steeds recht op de oude overwerkvergoeding. Dat de CAO een lagere overwerkvergoeding voorschrijft doet er niet toe, want de CAO is een minimum-CAO. Je werkgever is dus verplicht de oude overwerkvergoeding te betalen.
In geval 2 mag de werkgever wel besluiten om voortaan de overwerkvergoeding uit de CAO toe te kennen. In dat geval moet je naar artikel 42 van de CAO kijken. Het gaat om percentages van het bruto maandsalaris. Voor 3 overuren op een normale werkdag is de vergoeding 0,78% van het maandsalaris voor ieder van de eerste 2 uren en 0,89% van het maandsalaris voor het 3e uur. Let op: dit is bruto. Netto, dus na belasting, is het goed mogelijk dat je over die extra uren minder overhoudt dan over je normale uren, doordat de extra inkomsten in een hogere belastingschijf vallen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
|
 |
monteur
|
Geplaatst: ma 27 sep 2010 5:45 Onderwerp: overwerk |
|
|
dank u voor uw antwoord. het is me nu wel duidelijker hoe het een en ander in elkaar zit met name de hogere belastingschijf voor de extra uren.
de bedragen zijn niet contractueel vastgelegd maar wel mondeling toegezegd bij mijn aanstelling in 2005 dus daar hou ik mijn werkgever aan. wij hebben genoeg bewijzen (loonstroken) dat de gewerkte uren met deze bedragen werden betaald gemidelde werkweek met 25 uur overwerk waren heel normaal tot begin dit jaar.
nogmaals hartelijk bedankt voor uw antwoord mvg Harry Van Es |
|
|
|
|
 |
|
|