|
Auteur |
Bericht |
jerrytoet
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 28 feb 2013 19:35 Onderwerp: overname bedrijf, nieuw contract? |
|
|
beste juristen...
het volgende is gaande, bedrijf A waar ik werk is overgenomen door bedrijf B. nu zijn we met z'n allen verhuist naar bedrijf B, alleen komt men nu ineens met een nieuw contract. uitleg is, dat het magazijn waar ik werk "verdwijnt" en overgezet wordt naar bedrijf B, terwijl er voor en tijdens de overname werdt aangegeven dat er niks zou gaan veranderen... de arbeidsvoorwaarden klopten ook totaal niet met mijn huidig contract, maar dit gaan ze sowieso recht trekken. maar kan dit wel? contracten gaan immers mee met de overname van een bedrijf, er is dus ook geen sprake van een faillisement.
"ja maar bedrijf A heeft geen magazijn meer, dus we moeten je wel een nieuw contract onder bedrijf B geven" kreeg ik als antwoord.
onzin natuurlijk, wat er is wel een magazijn, alleen willen ze dit samenvoegen met bedrijf B, terwijl 1 trapje omhoog gewoon het kantoor van bedrijf A zit, mag dit wel? |
|
|
|
 |
Regin
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1042
|
Geplaatst: do 28 feb 2013 19:37 Onderwerp: |
|
|
Als bedrijf B de aandelen van bedrijf A heeft gekocht hoeft er geen nieuw contract te worden gesloten. En ook als maar 'een stukje' van de onderneming is verkocht, geldt meestal dat de koper de werknemers er bij krijgt met behoud van hun arbeidsvoorwaarden. Ik raad u aan contact op te nemen met uw rechtsbijstandverzekeraar, vakbond of het juridisch loket. |
|
|
|
 |
jerrytoet
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 28 feb 2013 19:45 Onderwerp: |
|
|
Regin schreef: | Als bedrijf B de aandelen van bedrijf A heeft gekocht hoeft er geen nieuw contract te worden gesloten. En ook als maar 'een stukje' van de onderneming is verkocht, geldt meestal dat de koper de werknemers er bij krijgt met behoud van hun arbeidsvoorwaarden. Ik raad u aan contact op te nemen met uw rechtsbijstandverzekeraar, vakbond of het juridisch loket. | dat dacht ik dus ook, en dit ook aangegeven. maar volgens hun staan ze in hun recht omdat de tak waar ik in werk (magazijn )wordt "verplaatst" naar bedrijf B... mag dat dan wel?
woensdag een afspraak met een jurist, maar ben benieuwd of ik hier ook al wat informatie kan winnen. |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: vr 01 mrt 2013 14:40 Onderwerp: |
|
|
Bij de overgang van onderneming, en dat is ruimer gesteld dan de overname van alle aandelen, blijven de oude arbeidsovereenkomsten gewoon gelden, daar hoeven geen nieuwe voor worden opgemaakt. Hetzelfde geldt voor van toepassing zijnde CAO's en dienstjaren.
Ik kan mij echter wel voorstellen dat het nieuwe bedrijf een en ander op eigen briefpapier zou willen vastleggen. Zolang alle voorwaarden etc gelijk blijven en dienstjaren geborgd blijven, zie ik geen moeilijkheden om toch zo'n nieuw document te tekenen. _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
Regin
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1042
|
Geplaatst: vr 01 mrt 2013 23:02 Onderwerp: |
|
|
DENNIS79 schreef: | Bij de overgang van onderneming, en dat is ruimer gesteld dan de overname van alle aandelen, blijven de oude arbeidsovereenkomsten gewoon gelden, daar hoeven geen nieuwe voor worden opgemaakt. Hetzelfde geldt voor van toepassing zijnde CAO's en dienstjaren. |
Overgang van onderneming in de zin van Boek 7 BW omvat niet de overname van alle aandelen. Bij een dergelijke overname is er immers helemaal geen sprake van een wijziging in de contractuele verhouding tussen de rechtspersoon (werkgever) en werknemer. Dan is er dus ook geen sprake van een overgang van onderneming. |
|
|
|
 |
|