Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...
SEO
incasso proced...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 01 jul 2025 7:34
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Recht van overpad
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
gerda-gert

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal

BerichtGeplaatst: ma 28 aug 2006 22:12    Onderwerp: Recht van overpad Reageer met quote Naar onder Naar boven

wij hebben een probleem wie kan ons helpen?????
onze buurman en wij hebben gezamelijk een toegangsweggetje naar onze woningen,na 20 jaar zegt de buurman dat ik geen recht van overgang meer heb(dit na een verbouwing van onze woning)ik heb de woning in 1986 gekocht van de gemeente en onze buurman heeft zijn woning in 1989 van de gemeente gekocht en tevens de toegangsweg.
in de koopakte van de buurman staat dat hij alle lusten en lasten heeft wat de weg betreft,voor ons is niet duidelijk als wij nu wel of geen recht van overgang hebben,momenteel kunnen wij niet bij de voorzijde van de woning komen en niet in onze garage,wij zijn al bij de gemeente geweest die heeft ons tijdelijk een achtergang gegeven,maar hier is het probleem niet mee opgelost,ook zijn wij bij het juridichloket geweest in Zwolle maar die konden ons ook niet verder helpen,nu wil de buurman met ons naar de notaris om te bewijzen dat wij geen recht van overgang hebben,maar naar ons inzien kan de notaris hier toch niet in bemiddelen of is dit wel een taak van de notaris?
hopelijk kan ons iemand hioer mee verder helpen dit duurt nu inmiddels al bijna een jaar.
alvast bedankt voor aale informatie.
groetjes Gerda en Gert
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: ma 28 aug 2006 22:16    Onderwerp: Re: Recht van overpad Reageer met quote Naar onder Naar boven

gerda-gert schreef:
wij hebben een probleem wie kan ons helpen?????
onze buurman en wij hebben gezamelijk een toegangsweggetje naar onze woningen,na 20 jaar zegt de buurman dat ik geen recht van overgang meer heb

Als er iets is gebeurd na die twintig jaar, is dat er door verjaring een recht is ontstaan. Tenzij er informatie in het verhaal ontbreekt, kun je zelfs naar de rechter stappen, een 'verklaring voor recht' vragen dat er door verjaring een erfdienstbaarheid is ontstaan en deze verklaring in het kadaster in laten schrijven.
Bekijk de homepage
cia76

cia76

Leeftijd: 89
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: di 29 aug 2006 18:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ALs dat antwoord van Stevenk klopt vind ik het wel belachelijk dat het juridisch loket hier geen antwoord op kan geven zeg!
StevenK
Moderator

Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: di 29 aug 2006 18:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

cia76 schreef:
ALs dat antwoord van Stevenk klopt vind ik het wel belachelijk dat het juridisch loket hier geen antwoord op kan geven zeg!

Helaas hoor ik het in de praktijk ook, vandaag nog een klant (of moet ik cliënt zeggen ?): uitspraak van de rechter, wat doet het jl ? geeft een 'm een uitdraai van 8:73 Awb mee. Gelukkig kon ik 'm wel in vijf minuten de betekenis van de uitspraak uitleggen.
Bekijk de homepage
leader

Leeftijd: 68
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: di 29 aug 2006 19:44    Onderwerp: Re: Recht van overpad Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:

Als er iets is gebeurd na die twintig jaar, is dat er door verjaring een recht is ontstaan. Tenzij er informatie in het verhaal ontbreekt, kun je zelfs naar de rechter stappen, een 'verklaring voor recht' vragen dat er door verjaring een erfdienstbaarheid is ontstaan en deze verklaring in het kadaster in laten schrijven.

Dit is niet helemaal waar: (we hebben het hier al vaker over gehad)

Degenen onder ons die een huis in eigendom hebben verkregen, zijn niet geheel onbekend met het ‘verschijnsel’ erfdienstbaarheden. Erfdienstbaarheden bestaan uit rechten en plichten die gelden voor één of meer (meestal naburige) erven. Het meest bekend is het recht van overpad: dat je over het erf van de buurman mag lopen of rijden. Hierna zal ik aangeven op welke wijze erfdienstbaarheden kunnen ontstaan.
Erfdienstbaarheden ontstaan door vestiging bij notariële akte, en daarnaast ook door verjaring.
Erfdienstbaarheid door verjaring
Voor het ontstaan van een erfdienstbaarheid door verjaring is het noodzakelijke de vraag te beantwoorden of degene die de erfdienstbaarheid denkt te verkrijgen het bezit had. Wie zich op verjaring beroept en het bezit niet had, vangt bot. Bezit, een essentieel vereiste dus.
Of er sprake is van bezit wordt naar de verkeersopvatting beoordeeld. Tot de conclusie dat iemand een erfdienstbaarheid bezit, kan men eerst komen als er een wilsuiting bestond tot het uitoefenen van het gepretendeerde recht als een erfdienstbaarheid. Het bezit verkrijgt men door inbezitneming (occupatie), overdracht of opvolging onder algemene titel. In de beide laatste gevallen volgt men zijn voorganger in het bezit op, in het eerste geval start men met het verrichten van bepaalde handelingen (de wilsuiting) waaruit de nieuwe toestand dient te blijken. (Ik rijd geregeld met mijn auto over de weg van de buurman, onderhoud de weg, betaal de belastingen enzovoort.)
Een zekere stabiliteit van het handelen met betrekking tot de zaak moet er zijn. Het handelen moet een duurzaam karakter hebben.

Verkrijgend en bevrijdend
Voor het ontstaan van de erfdienstbaarheid door verjaring wordt een onderscheid gemaakt tussen de verkrijgende en de bevrijdende verjaring. Voor de verkrijgende verjaring is vereist een onafgebroken termijn van bezit van tien jaar, waarbij degene die zich op het ontstaan van de erfdienstbaarheid beroept het bezit te goeder trouw moet hebben gehad.
Als 1. de verkrijger niet te goeder trouw was en 2. de vordering tot beëindiging van het bezit die de rechthebbende tegen de bezitter had, door bevrijdende verjaring is teniet gegaan, ontstaat de erfdienstbaarheid door verloop van 20 jaar.
Wil iemand na 10 jaar een erfdienstbaarheid door verjaring verkrijgen, dan moet bij de eis van het bezit dus worden opgeteld de eis dat hij te goeder trouw is. Deze goede trouw is in beginsel slechts aanwezig als de erfdienstbaarheid in de openbare registers is ingeschreven. Immers een bezitter is slechts dan te goeder trouw wanneer hij zich als rechthebbende beschouwt en zich ook redelijkerwijs als zodanig mocht beschouwen. Door occupatie zal men in principe dus nooit bezitter te goeder trouw van een erfdienstbaarheid en dus nooit door verjaring na tien jaar rechthebbende tot de erfdienstbaarheid kunnen worden. De tienjarige verjaring heeft dus louter als functie gebreken in de vestiging te helen.

(Niet) te goeder trouw
Wanneer iemand niet te goeder trouw een erfdienstbaarheid bezit, past het recht zich aan de feitelijke toestand aan. De rechtsvordering die de eigenaar tegen de bezitter van de erfdienstbaarheid heeft, verjaart door verloop van 20 jaar.
Als de eigenaar niet de opheffing van de onrechtmatige toestand - te weten het bezit van de niet-rechthebbende - vordert, verspeelt hij zijn recht en wordt de aanvankelijk niet-rechthebbende rechthebbende tot de erfdienstbaarheid. Bij de twintigjarige verjaring geldt de eis van goede trouw dus niet, maar de eis van bezit blijft, zoals gezegd, ook in dit geval rechtop staan.
Onder het oude recht gold een verjaringstermijn van 20 of van 30 jaar, afhankelijk van het feit of er al dan niet een titel aanwezig was. Nu bij een gebrekkige titel de termijn is verkort tot 10 jaar en voor de overige gevallen tot 20 jaar, moest de Overgangswet NBW een regeling geven. Deze regeling houdt in, dat voor de bepaling van het aantal jaren dat men het bezit moet hebben en dus door verjaring rechthebbende tot de erfdienstbaarheid kan worden, de periode van vóór 1 januari 1992 meetelt. Vanaf 1996 dus is het jaar 1986 voor bezit te goeder trouw en 1976 voor het bezit niet-te goeder trouw van belang.

Niet-voortdurend en niet-zichtbaar
Een probleem doet zich voor bij niet-voortdurende en niet-zichtbare erfdienstbaarheden, waarvan men (anders dan thans) onder het oude recht geen bezitter kon zijn en die men daardoor niet door verjaring kon verkrijgen. Het betreft in de praktijk vooral de erfdienstbaarheid van weg. Deze erfdienstbaarheid is immers niet voortdurend en niet steeds zichtbaar omdat degene die het recht uitoefent nu eenmaal niet de hele dag heen en weer op de weg loopt. Het bezit van deze niet-voortdurende en niet-zichtbare erfdienstbaarheden kan eerst worden verkregen met ingang van 1 januari 1992. De tien- of twintigjarige verjaringstermijn begint dus pas op die datum te lopen.

Samenvattend: de verjaringstermijnen van 10 c.q. 20 jaar voor erfdienstbaarheden worden gerekend vanaf de datum dat men het bezit heeft, tenzij het de oude niet-voortdurende en niet-zichtbare erfdienstbaarheden betreft, voor welke de termijnen worden gerekend vanaf 1 januari 1992.

Met andere woorden, ik denk dat de eisers een probleem hebben, bovendien weet ik dat rechters altijd zeer gereserveerd omgaan met het recht van overpad over iemand's eigendom door derden.

Tenzij het aannemelijk gemaakt kan worden dat er een redelijk belang rust op erfdienstbaarheid, en dan twijfel ik nog, gezien bovengenoemde
uiteenzetting.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 29 aug 2006 21:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Omdat het probleem in 1986 ook al bestond, kan ik me voorstellen dat er toen al een recht van overpad gevestigd is door inschrijving in het kadaster. Dat zou vrij eenvoudig moeten zijn te achterhalen (en is daarom vermoedelijk ook niet het geval), helemaal voor de notaris.

In ieder geval overtuigt de enkele bepaling in de koopakte, dat de buurman wat de weg betreft alle lusten en lasten heeft, mij er niet van dat een dergelijke erfdienstbaarheid niet bestaat.

Wat betreft de mogelijkheid van verkrijgende verjaring, heb ik inmiddels sterk de indruk dat leader gelijk heeft (de eerdere keren dat dit ter sprake kwam had ik er wat meer moeite mee Wink).

Blijkt zo'n recht van overpad niet te bestaan, dan kun je, als je toch bij de notaris zit, proberen zo'n recht van de buurman te verkrijgen. Deze zal daar vermoedelijk een zekere vergoeding voor willen zien.

Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: ma 04 sep 2006 23:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wellicht handig om te weten.

Hoe was het recht van overpad geregeld ten tijde van het gemeentelijke bezit ? (toen de gemeente dus beide woningen en de bijbehorende percelen in bezit had). Is hier ooit een omschrijving van het gebruiksrecht van de toegangsweg geweest?.

Lijkt mij dat de gemeente op de hoogte had kunnen/moeten zijn van het gebruik van de toegangsweg door de beide buren bij de verkoop en de weg wellicht aan beide buren aan had moeten bieden (ieder een weg helft gekoppeldt aan recht van overpad.

Daarnaast blijft het irritant dat je buur je op deze manier toegang tot je huis/perceel ontzegd, een beetje kinderachtig.
Cella

Cella

Leeftijd: 51
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: di 05 sep 2006 21:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wij hebben kort geleden een huis gekocht. Tijdens ons bezoek aan de notaris werd ons meedegedeeld dat wij een deel van onze grond niet mogen afschermen omdat er inderdaad een recht van overpad is. Dit is de poort tussen de achtertuinen zoals je die in veel woonwijken ziet. Dit kan de notaris dus gemakkelijk achterhalen omdat dit in het kadaster zo staat beschreven. Evenals in het koopcontract van de woning als ik het wel heb.
De notaris bemiddelt dus niet perse, de notaris kan dit vooral gewoon uitzoeken.
leader

Leeftijd: 68
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: wo 06 sep 2006 13:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Waar is Gerda en Gert gebleven????????Geen reactie meer??????????? Sad
gerda-gert

BerichtGeplaatst: wo 06 sep 2006 23:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

leader schreef:
Waar is Gerda en Gert gebleven????????Geen reactie meer??????????? Sad
De buurman heeft ons inmiddels een brief geschreven waarin hij het volgende schrijft:dat hij het gebruik van de weg door ons gezien was als goed buurmanschap,maar nu de gemeente ons een bouwvergunning heeft gegeven waar hij bezwaar tegen in gediend heeft stopt het recht van overpad,ook schrijft hij dat er in de koopakte van hem niet gesproken word over erfdienstbaarheden.
In de koopakte van de buurman staat het volgende:Het verkochte gaat op de koper over in de staat waarin het zich thans bevind met alle daaraan verbonden lusten en lasten,rechten en verplichtingen,zichtbare en onzichtbare gebreken,heersende en lijdende erfdienstbaarheden,uit-en overwegen en vrij van hypotheken,beslagen en inschrijvingen daarvan.
Naar ons inzien word er dus wel degelijk over erfdienstbaarheden gesproken.
Ook heeft de buurman inmiddels zijn woning te koop staan.
bona fides

BerichtGeplaatst: do 07 sep 2006 1:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De koopakte zegt inderdaad niets anders dan "als er een erfdienstbaarheid op het erf rust, dan blijft dat zo". Interessant genoeg zegt de akte wel "vrij van hypotheken", maar niet iets als "vrij van erfdienstbaarheden". Maar misschien gaat het om een standaardzin en moeten we er niet te veel uit proberen af te leiden.

Je zou bij het Kadaster kunnen informeren. Voor een erfdienstbaarhedenonderzoek wordt zo te zien 75 euro gevraagd. Of informeer eerst bij de gemeente, of er nog iets bekend is over vestiging van een erfdienstbaarheid op het moment dat jij de grond van de gemeente kocht. Of misschien heb je zelf die koopakte?

Als de gemeente in 1986 eigenaar was van beide percelen, kan er op dat moment geen sprake zijn geweest van een erfdienstbaarheid. Die moet dan dus eigenlijk gevestigd zijn op het moment dat jullie kochten.

mieke2

Leeftijd: 72
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: do 07 sep 2006 1:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gerda en Gert,
Hier een reactie van een niet-juriste, maar wel heb ik persoonlijk ervaring met het soort van erfdienstbaarheden dat jullie hier beschrijven.

Eerstens, ik weet niet of de wetgeving in dat opzicht in de afgelopen jaren is veranderd, maar toen ik er mee te maken had (eind jaren '70/begin jaren '80) betrof de verjaringstermijn voor een uit gewoonte ontstane erfdienstbaarheid dertig jaar. Een relevante vraag lijkt dus of die termijn intussen - wettelijk - bekort is.

Tweedens, ik kan me niet méten met het uitgebreide antwoord hier van "leader'.

Ten derde: in jullie eerste post hier, spreek je over een erfdienstbaarheid die op de buurman, als eigenaar van het naburige perceel rust:
Quote:
in de koopakte van de buurman staat dat hij alle lusten en lasten heeft wat de weg betreft

Maar in jullie antwoord van woensdagavond staat het tegendeel, nl. dat de buurman schrijft "dat er in de koopakte van hem niet gesproken word over erfdienstbaarheden".
Als het om een gevestigde erfdienstbaarheid zou kunnen gaan nu anno 2006, een recht of plicht dus dat op enigerlei wijze tot stand is gekomen, moet dat aan de hand van de Kadaster-gegevens bekend zijn bij de omschrijving van het perceel. Elke notaris móet zulke informatie binnen de kortste keren van het Kadaster kunnen krijgen. Want dát is de basis waarop eventuele nieuwe koopovereenkomsten (eigendomsoverdrachten) tot stand kunnen komen voor wat betreft de preciese omschrijving van het object, en welke lusten en lasten aan de eigendom ervan kunnen kleven. En het feit dat jullie buurman zegt dat e.e.a. niet in zijn koopovereenkomst staat, een koopovereenkomst uit 1989, is dus helemaal niet juridisch waterdicht anno 2006. Eerst zien, dan geloven.

Dan: omdat ik niet wilde dat destijds een erfdienstbaarheid m.b.t. tot mijn onroerend goed stilzwijgend zou ontstaan, heb ik bewust de situatie tijdelijk teruggebracht naar de oude staat en politie dat in een politie-dagrapport doen vermelden. Overigens deed een Gooise Gemeente in de jaren '80 hetzelfde met een openbare maar omstreden weg: afsluiting gedurende 1 dag, om een automatische verjaringstermijn te omzeilen.
Dat is de keerzijde van jullie situatie. Heb je bewijzen uit de afgelopen 20 jaar omtrent het ongestoord gebruik, door jullie, van die weg/dat pad? Foto's, politierapporten, getuigenverklaringen? Wat staat er pecies in júllie koopcontract omtrent het gebruik van het weggetje? Want wat er in het koopcontract van de buurman staat is wel belangrijk, maar wat hebben jullie destijds voor rechten gekocht?

Overigens, je zegt dat buurman inmiddels zijn woonhuis te koop heeft staan. Mogelijk probeert hij een hogere opbrengst te genereren simpel door nu de "overlast" van de verbindingsweg te beëindigen. Heeft hij een makelaar in de arm genomen? Zo ja, alle reden om die makelaar even schriftelijk te laten weten dat over de kwestie met de erfdienstbaarheid het laatste woord nog lang niet gesproken is!

Ik weet niet wat jullie budget is, maar een adviesgesprek met een advocaat die gespecialiseerd is in onroerend goed transacties in de streek waar jullie wonen, lijkt me raadzaam en tevens een manier om nu wat meer gerustgesteld te worden. Ook zou een advocaat kunnen overwegen de buurman aan te schrijven om de blokkade van de verbindingsweg onmiddellijk op te heffen, op straffe van een dwangsom enz. enz. Zou de buurman de kosten van een kort geding aan z'n broek willen krijgen omdat hij - louter omdat hij wil verhuizen - jullie nu opeens zó ontzettend benadeelt?

BerichtGeplaatst: do 07 sep 2006 3:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Om het uitgebreide antwoord van leader kort samen te vatten: de verjaringstermijn is intussen inderdaad verkort naar 20 jaar. Echter, de oude wet kende in het geheel geen verkrijgende verjaring voor een erfdienstbaarheid van pad, omdat dit een "niet-voortdurende en niet-zichtbare" erfdienstbaarheid is: je loopt niet de hele dag over dat pad. Onder de nieuwe wet kan zo'n erfdienstbaarheid wel door verjaring ontstaan, maar deze verjaringstermijn is pas ingegaan vanaf de inwerkingtreding van het nieuwe burgerlijke wetboek, dwz 1 januari 1992. De 20 jaar zijn dus nog niet verstreken.

Dat maakt de situatie vrij eenvoudig: het is voldoende om het kadaster te raadplegen, via een notaris of wellicht direct.

@silverback: uit het feit dat je de situatie tijdelijk hebt teruggebracht naar de oude staat leid ik af dat die erfdienstbaarheid wel "voortdurend of zichtbaar" was. Een vrij onnozel, maar in dit geval wellicht allesbepalend, verschil Wink.

BerichtGeplaatst: do 07 sep 2006 20:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Om het uitgebreide antwoord van leader kort samen te vatten: de verjaringstermijn is intussen inderdaad verkort naar 20 jaar. Echter, de oude wet kende in het geheel geen verkrijgende verjaring voor een erfdienstbaarheid van pad, omdat dit een "niet-voortdurende en niet-zichtbare" erfdienstbaarheid is: je loopt niet de hele dag over dat pad. Onder de nieuwe wet kan zo'n erfdienstbaarheid wel door verjaring ontstaan, maar deze verjaringstermijn is pas ingegaan vanaf de inwerkingtreding van het nieuwe burgerlijke wetboek, dwz 1 januari 1992. De 20 jaar zijn dus nog niet verstreken.

Dat maakt de situatie vrij eenvoudig: het is voldoende om het kadaster te raadplegen, via een notaris of wellicht direct.

@silverback: uit het feit dat je de situatie tijdelijk hebt teruggebracht naar de oude staat leid ik af dat die erfdienstbaarheid wel "voortdurend of zichtbaar" was. Een vrij onnozel, maar in dit geval wellicht allesbepalend, verschil Wink.
is het niet zo, dat een erfdienstbaarheid is een recht dat vastzit aan de eigendom van een huis of een perceel grond,waarbij de eigenaar van dit stuk grond iets moet toestaan ten gunste van de eigenaar van een naastliggend stuk grond?
mieke2

mieke2

Leeftijd: 72
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: do 07 sep 2006 21:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Precies, het is een "dienstbaarheid" die gekoppeld is aan het onroerend goed. De eigenaar en/of de gebruiker van dat onroerend goed moet zich dus houden aan de bepalingen die de erfdienstbaarheid hem/haar oplegt.

Hebben jullie het begrip "erfdienstbaarheid" al eens op deze manier nader bestudeerd: Google: "erfdienstbaarheid".

Dan stuit je bijv. op de verklaring door het Kadaster zelf: hier.

En hoewel Wikipedia, de online encyclopedie, natuurlijk niet de status heeft van de wetboeken die menig forumgebruiker op de plank heeft staan, is ook bijvoorbeeld daar wel wat zinnigs te lezen over het begrip erfdienstbaarheid: Wikipedia: Servituut of Erfdienstbaarheid. Daar zie je dan meteen ook een link staan naar een nadere uitleg van het "recht van overpad", de kwestie waar het bij jullie om gaat.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds