Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 17 mei 2024 2:15
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

overdracht van auteursrechten aan meerdere partijen
Moderators: Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
NickV



Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 90


BerichtGeplaatst: ma 22 nov 2010 13:41    Onderwerp: overdracht van auteursrechten aan meerdere partijen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Iemand die ik ken maakt muzieknummers en heeft 4 overeenkomsten, 1 met Buma, 1 met Stemra, 1 met een uitgever en een artiestenovereenkomst met X. Nu heb ik deze eens doorgelezen en er worden diverse rechten overgedragen en ik vroeg mij af hoe dit precies zit en of dit wel kan. Ik weet alleen dat hij deze 4 overeenkomsten heeft maar ik weet niet of de uitgever of X een overeenkomst met Buma/Stemra hebben, dat weet hij zelf ook niet.

Overeenkomst met Stemra:
Quote:

- overdracht van het recht op het vastleggen van auteursrechtelijk beschermde werken op dragers
- overdracht van het recht op het verveelvoudigen van vastgelegde werken
- overdracht van het recht op het ter beschikking stellen van werken
- het is niet toegestaan zelf te exploiteren of rechten te leveren aan derden


Overeenkomst met Buma:
Quote:

- overdracht van alle rechten met uitzondering van het verveelvoudigen of verspreiden van auteursrechtelijk beschermde werken
- het is niet toegestaan zelf te exploiteren of rechten te leveren aan derden


Overeenkomst met de uitgever:
Quote:

- auteur draagt het auteursrecht over, zulks met inachtneming van de tussen de auteur en de auteursrechtenbureaus bestaande overeenkomst(en)
- auteur verklaart dat hij alleen en ten volle kan beschikking over het auteursrecht en andere rechten die zijn overgedragen
- auteur verklaart dat hij de rechten noch geheel, noch gedeeltelijk aan derden heeft overgedragen
- auteur verklaart dat hij lid is van de auteursrechtenbureaus BUMA/STEMRA, die het hem toekomende deel van de uitvoeringsrechten en mechanische reproductierechten zullen incasseren


Overeenkomst met X:
Quote:

- artiest verleent het exclusieve recht opnamen te maken van uitvoeringen van werken waaraan artiest exclusief zijn medewerking verleent om deze opnamen daarvan openbaar te maken, te vermenigvuldigen en te exploiteren
- artiest draagt alle eigendoms- en gebruiksrechten met betrekking tot het werk, inclusief alle rechten tot exploitatie over
- X is als eigenaar exclusief gerechtigd is om de Master in iedere mogelijke vorm te exploiteren
het is de artiest niet toegestaan om derden rechten te verlenen op reeds aan X overgedragen tracks.
- artiest draagt alle naburige rechten over
- artiest garandeert dat hij geen rechten aan derden zal verlenen of heeft verleent, dan wel zal overdragen of heeft overgedragen die een inbreuk vormen op de aan X beschikking gestelde rechten


Dan nu de vragen, in hoe ver zijn deze overeenkomsten mogelijk qua overdracht van rechten. Volgens mij heeft hij alle rechten overgedragen aan Buma en Stemra maar ook nog eens aan de uitgever. Daarnaast draagt hij de rechten om te verveelvoudigen nog eens over aan X.

In principe kan hij zelf dus niks bijvoorbeeld op youtube zetten of optreden zonder toestemming van 1 deze partijen?

In de overeenkomsten met Buma en Stemra wordt gesproken over "Aldus heeft Stemra het recht verkregen om als enige, met uitsluiting van ieder ander en van de auteur de haar overgedragen auteurs waar ook ter wereld uit te oefenen of te doen uitoefenen.". Ik lees dat als hij draagt de rechten dan wel over maar hij en ieder ander mogen nog steeds deze rechten uitoefenen?

In alle overeenkomsten staat ook een beding opgenomen dat de artiest de wederpartij verzekerd dat hij alle geen van de auteursrechten heeft overgedragen. Hoe kan dit rechtsgeldig zijn als hij zijn rechten al heeft overgedragen aan anderen?

In de overeenkomst met de uitgever staat dat de artiest lid moet zijn van Buma/Stemra, als de artiest de rechten heeft overgedragen aan Buma/Stemra hoe kan de uitgever dan verlangen om hier lid van te zijn en daarnaast alsnog bepaalde rechten wil hebben?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
annellq

annellq

Leeftijd: 124
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 7


BerichtGeplaatst: ma 22 nov 2010 15:44    Onderwerp: Re: overdracht van auteursrechten aan meerdere partijen Reageer met quote Naar onder Naar boven

NickV schreef:

Volgens mij heeft hij alle rechten overgedragen aan Buma en Stemra maar ook nog eens aan de uitgever.


Nee, zie eerste zin bij de overeenkomsten met de uitgever. Die zin betekent dat, zeg maar voor het gemak, alle overblijvende auteursrechten worden overgedragen. Of te wel alle rechten die nog niet aan Buma/Stemra overgedragen zijn.

NickV schreef:

Daarnaast draagt hij de rechten om te verveelvoudigen nog eens over aan X.


Deels lijkt dit inderdaad dubbel, ookal moet je het recht om uit te voeren en op te nemen wel onderscheiden van vastleggen.

NickV schreef:
In principe kan hij zelf dus niks bijvoorbeeld op youtube zetten of optreden zonder toestemming van 1 deze partijen?


Hij behoudt in principe het citaatrecht, wat ieder ander ook heeft. Voor het overige is hij - volgens de tekst die je citeert - niet vrij om iets op youtube te zetten. Daarover zal moeten worden afgerekend. Maar zie dan ook het beleid van Buma over 'embedded' muziek, dat biedt weer openingen..

NickV schreef:
"Aldus heeft Stemra het recht verkregen om als enige [...] Ik lees dat als hij draagt de rechten dan wel over maar hij en ieder ander mogen nog steeds deze rechten uitoefenen?


Is dit letterlijk uit de overeenkomst overgenomen? In ieder geval wordt ongetwijfeld bedoeld dat ALLEEN Stemra de rechten mag uitoefenen.

NickV schreef:
In alle overeenkomsten staat ook een beding opgenomen dat de artiest de wederpartij verzekerd dat hij alle geen van de auteursrechten heeft overgedragen. Hoe kan dit rechtsgeldig zijn als hij zijn rechten al heeft overgedragen aan anderen?


Staat dat er zo letterlijk, of wordt misschien bedoeld de in die overeenkomst overgedragen auteursrechten? Dan zou het wel weer kunnen kloppen, met uitzondering misschien van de artiesten overeenkomst.

NickV schreef:
In de overeenkomst met de uitgever staat dat de artiest lid moet zijn van Buma/Stemra, als de artiest de rechten heeft overgedragen aan Buma/Stemra hoe kan de uitgever dan verlangen om hier lid van te zijn en daarnaast alsnog bepaalde rechten wil hebben?


Buma/Stemra voert eigenlijk taken uit die de uitgever anders zelf zou moeten uitvoeren. Dus de uitgever ziet het waarschijnlijk als aanvulling op zijn eigen overeenkomst en heeft dan ongetwijfeld ook een overeenkomst met Buma/Stemra zodat hij zijn rechtmatige deel van de inkomsten langs die weg verkrijgt.

Kortom, het is allemaal vrij standaard zo te zien, behalve die overeenkomst met X. Het lijkt me verstandig daar naar te laten kijken, voordat het de verhouding met de uitgever in gevaar brengt.

Groet,
Anne

http://rechtstichting.nl/anne
Bekijk profiel Stuur privé bericht
NickV



Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 90


BerichtGeplaatst: ma 22 nov 2010 17:11    Onderwerp: Re: overdracht van auteursrechten aan meerdere partijen Reageer met quote Naar onder Naar boven

annellq schreef:
NickV schreef:

Volgens mij heeft hij alle rechten overgedragen aan Buma en Stemra maar ook nog eens aan de uitgever.


Nee, zie eerste zin bij de overeenkomsten met de uitgever. Die zin betekent dat, zeg maar voor het gemak, alle overblijvende auteursrechten worden overgedragen. Of te wel alle rechten die nog niet aan Buma/Stemra overgedragen zijn.

Oftewel er worden geen rechten overgedragen aangezien deze al zijn overgedragen. Echter zie ik net dat de overeenkomst van de uitgever en X getekend is op 3 juni 2008 en de overeenkomsten met Buma en Stemra daarna pas, waardoor volgens mij Buma en Stemra niet alle dan wel helemaal geen rechten hebben.



annellq schreef:
NickV schreef:

Daarnaast draagt hij de rechten om te verveelvoudigen nog eens over aan X.


Deels lijkt dit inderdaad dubbel, ookal moet je het recht om uit te voeren en op te nemen wel onderscheiden van vastleggen.

Uitvoeren valt onder openbaar maken terwijl opnemen en vastleggen vallen onder verveelvoudigen. In de overeenkomst met X worden beide rechten overgedragen, er staat "...om deze opnamen daarvan openbaar te maken, te vermenigvuldigen en te exploiteren"


annellq schreef:
NickV schreef:
In principe kan hij zelf dus niks bijvoorbeeld op youtube zetten of optreden zonder toestemming van 1 deze partijen?


Hij behoudt in principe het citaatrecht, wat ieder ander ook heeft. Voor het overige is hij - volgens de tekst die je citeert - niet vrij om iets op youtube te zetten. Daarover zal moeten worden afgerekend. Maar zie dan ook het beleid van Buma over 'embedded' muziek, dat biedt weer openingen..

Dat biedt natuurlijk alleen mogelijkheden als hij het zelf niet op youtube heeft gezet, dat is hier namelijk het geval.


annellq schreef:
NickV schreef:
"Aldus heeft Stemra het recht verkregen om als enige [...] Ik lees dat als hij draagt de rechten dan wel over maar hij en ieder ander mogen nog steeds deze rechten uitoefenen


Is dit letterlijk uit de overeenkomst overgenomen? In ieder geval wordt ongetwijfeld bedoeld dat ALLEEN Stemra de rechten mag uitoefenen.

Dit is inderdaad letterlijk overgenomen. Ze mogen het er wel mee hebben bedoeld maar als ze het op deze wijze zijn overeengekomen, hebben ze weinig aan hun goede bedoelingen.


annellq schreef:
NickV schreef:
In alle overeenkomsten staat ook een beding opgenomen dat de artiest de wederpartij verzekerd dat hij alle geen van de auteursrechten heeft overgedragen. Hoe kan dit rechtsgeldig zijn als hij zijn rechten al heeft overgedragen aan anderen


Staat dat er zo letterlijk, of wordt misschien bedoeld de in die overeenkomst overgedragen auteursrechten? Dan zou het wel weer kunnen kloppen, met uitzondering misschien van de artiesten overeenkomst.

Er staat echt in dat de artiest verzekerd dat hij beschikt over ALLE auteursrechten.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
annellq

annellq

Leeftijd: 124
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 7


BerichtGeplaatst: ma 22 nov 2010 17:40    Onderwerp: Re: overdracht van auteursrechten aan meerdere partijen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tja, is een slordige boel geworden, zo te horen.

Heb je in het geheel ook rekening gehouden met naburige rechten?

Overigens denk ik dat Stemra haar rechten wel hard kan maken, de zinsnede geeft daarvoor voldoende aanleiding.

Wat het citeren betreft, dat is bij mijn weten niet beperkt tot derden - niet zijnde 'makers' in de zin van de auteurswet. Dus de artiest die de auteursrechten heeft overgedragen mag wel citeren, tenzij natuurlijk een dergelijk citeren bij de overeenkomst wordt verboden.

Groet,
Anne
_________________
Rechtstichting.nl
Of lees over Anne
Bekijk profiel Stuur privé bericht
NickV



Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 90


BerichtGeplaatst: ma 22 nov 2010 19:11    Onderwerp: Re: overdracht van auteursrechten aan meerdere partijen Reageer met quote Naar onder Naar boven

annellq schreef:

Heb je in het geheel ook rekening gehouden met naburige rechten?

Overigens denk ik dat Stemra haar rechten wel hard kan maken, de zinsnede geeft daarvoor voldoende aanleiding.

Wat het citeren betreft, dat is bij mijn weten niet beperkt tot derden - niet zijnde 'makers' in de zin van de auteurswet. Dus de artiest die de auteursrechten heeft overgedragen mag wel citeren, tenzij natuurlijk een dergelijk citeren bij de overeenkomst wordt verboden.


De naburige rechten worden slechts naar 1 partij overgedragen dus daar is wel duidelijkheid over.

Waarom denk je dat Stemra dat hard kan maken en aan welke zinsnede concludeer je dat?

Citaatrecht heeft hier ook niks mee te maken aangezien je dat niet kan overdragen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds