Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 3 van 3 |
Ga naar pagina Vorige 1, 2, 3 |
|
Auteur |
Bericht |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1828
|
Geplaatst: vr 16 mrt 2007 20:58 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Heb je toegang tot Kluwer Plaza? NJ 2000/109 is best interessant om te lezen.
|
Potsiedikkie, ik heb dat ding gelezen nu. Het is inderdaad zoals je zegt. De discussie die wij hier voeren is blijkbaar 8 jaar geleden ook al gevoerd waarbij het hof mijn mening deelde maar de HR dit standpunt als onjuist heeft bestempeld.... Het maakt het er m.i. niet eenvoudiger op want het is de creatie van een nieuw grijs gebied waarbij je in het ene geval wel en in het andere geval niet iets als impliciet subsidiair ten laste gelegd zou moeten beschouwen. Aan de andere kant - en daar zal het wel grotendeels om gaan hier - komt de dader er niet mee weg als overduidelijk is dat hij het gronddelict in ieder geval gepleegd heeft maar dat het gekwalificeerde delict niet bewezen kan worden verklaard. Zoals ik het arrest lees -en vanuit deze draad- concludeer ik dat impliciet ten laste gelegde zaken alleen zo kunnen worden beschouwd als het over gronddelicten vs gekwalificeerde delicten gaat waarbij het zo is dat de opbouw van het strafbaar feit enkel de afwezigheid (of juist aanwezigheid) van een of meer bestanddelen inhoud en dat de overige bestanddelen gelijk zijn. Een en ander hangt dan nog van de context af verder en welke toelichting het OM er gedurende de terechtszitting aan geeft. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 16 mrt 2007 21:16 Onderwerp: |
|
|
Ofte wel, schrappen mag zolang het de tll niet "denatureert", waarbij de HR langzaam maar zeker wat soepeler wordt.
Overigens is het hele grondslag-van-de-tll-recht jurisprudentieel van aard. De wet heeft het slechts over onderzoek "op den grondslag der telastelegging", en dat kun je ook héél wat ruimer uitleggen dan de HR heel lang geleden eens heeft gedaan (met alle gevolgen van dien). _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 3 van 3 |
Ga naar pagina Vorige 1, 2, 3 |
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|