Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 18:19
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

opzegtermijn uit CAO nog geldig na overname?
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
pietertje

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: ma 07 okt 2013 14:27    Onderwerp: opzegtermijn uit CAO nog geldig na overname? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijn werkgever is een aantal jaren geleden overgenomen. Voor de overname was er een CAO waar een opzegtermijn in staat van 3 maanden (voor zowel werknemer als werkgever). Bij de nieuwe eigenaar is er geen CAO meer en alleen nog maar een personeelsreglement.

Ik wil nu mijn contract opzeggen en ik ging uit van de wettelijke 1 maand opzegtermijn. Mijn werkgever beweert dat de opzegtermijn van 3 maanden uit de CAO van jaren geleden nog geldi gis. Klopt dat wel? Is mijn opzegtermijn nu 1 of 3 maanden?

Verdere details:
* In mijn contract staat geen opzegtermijn.
* Ik heb nooit een nieuw contract hoeven tekenen tijdens of na de overname.
* In het personeelsreglement staat dat voor 'oude' contracten (dus van voor de overname) een opzegtermijn geldt van 3 maanden voor werknemer en werkgever. Maar volgens mij is dat niet rechtsgeldig is, omdat de werkgever de dubbele termijn (6 maanden) in acht moet nemen:
http://www.ontslag.nl/directeuren/ontslagprocedures/arbeidsovereenkomst-opzeggen/artikel/152/welke-opzegtermijn-geldt-er-voor-een-werkgever-die-wil-opzeggen%3F-

Laatst aangepast door pietertje op di 08 okt 2013 13:10, in totaal 3 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
jpst

Leeftijd: 42
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: di 08 okt 2013 5:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
In mijn contract staat geen opzegtermijn.

Dat hoeft ook niet expliciet in je contract te staan als er al een cao van toepassing is verklaard in je contract.

Quote:
Ik heb nooit een nieuw contract hoeven tekenen tijdens of na de overname.

Dat is op zich niet raar. Bij overgang van onderneming behoudt je doorgaans je opgebouwde rechten en plichten. Korter gezegd: de nieuwe werkgever neemt je oude contract over en laat je dus onder dezelfde voorwaarden doorwerken.
Wil ie wat anders, dan moet ie daar samen met jou uit zien te komen.

Quote:
In het huidige personeelsreglement staat het volgende:

Je zou je ook af kunnen vragen of dit reglement wel op jou van toepassing is, nu je eerder hebt aangegeven geen nieuw contract te hebben getekend.
Je zou toch ergens met het nieuwe reglement akkoord moeten zijn gegaan, wil het van toepassing zijn.

Ik neig er dus naar dat de eerdere opzegtermijn van 3 maanden van toepassing zou zijn op jouw situatie.
Rianne999

Leeftijd: 34
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN

BerichtGeplaatst: di 08 okt 2013 14:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens mij blijf je gewoon gebonden aan de cao op grond van art. 14a Wet op de collectieve arbeidsovereenkomst.

Hier staat namelijk dat door overgang van een onderneming de rechten en plichten die voortvloeien uit bepalingen van een cao van rechtswege overgaan op de verkrijger van de onderneming.
pietertje

BerichtGeplaatst: do 10 okt 2013 23:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In Artikel 14a staat ook het volgende:

Quote:
De rechten en verplichtingen eindigen voorts zodra de op het tijdstip van de overgang lopende geldingsduur van de collectieve arbeidsovereenkomst verstrijkt.

Hoe zit dat dan?
dr.dunno

Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: za 12 okt 2013 15:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

pietertje schreef:
In Artikel 14a staat ook het volgende:

Quote:
De rechten en verplichtingen eindigen voorts zodra de op het tijdstip van de overgang lopende geldingsduur van de collectieve arbeidsovereenkomst verstrijkt.

Hoe zit dat dan?

dat geldt voor zover aan de CAO of de algemene toepasselijkheid ervan een termijn kleeft voor bepaalde termijn en die termijn verstreken is.

toen het bedrijf werd overgenomen gingen alle rechten en plichten t.o.v. de werknemers over naar de nieuwe eigenaar, behoudens in die gevallen waarin er een nieuw of gewijzigd arbeidscontract van toepassing is geworden waarbij die CAO niet van toepassing was.

BerichtGeplaatst: za 12 okt 2013 20:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens mijn werkgever gaat het om de nawerking van de CAO uit 2007. Ik weet niet zeker of dat klopt, maar ik geef het maar op verder...

Ik heb wel vernomen dat mijn werkgever in andere conflicten over de arbeidsvoorwaarden juist heeft beweerd dat de CAO niet meer geldig was en dat het personeelsreglement bepalend was. Volgens mij kiezen ze gewoon wat ze het beste uitkomt.
dr.dunno

Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: di 15 okt 2013 18:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

pietertje schreef:
Volgens mijn werkgever gaat het om de nawerking van de CAO uit 2007. Ik weet niet zeker of dat klopt, maar ik geef het maar op verder...

Ik heb wel vernomen dat mijn werkgever in andere conflicten over de arbeidsvoorwaarden juist heeft beweerd dat de CAO niet meer geldig was en dat het personeelsreglement bepalend was. Volgens mij kiezen ze gewoon wat ze het beste uitkomt.

Dit is meestal het geval in privaatrechtelijke conflicten. Wink

Maar als je het nu toch opgeeft hoeven wij er ook niet meer op in te gaan.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds