Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 25 aug 2025 0:32
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

opzeggen internetprovider
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Hopper

Leeftijd: 64
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: vr 13 jan 2006 15:08    Onderwerp: opzeggen internetprovider Reageer met quote Naar onder Naar boven

M.i.v. 14 januari 2006 wijzigt Wanadoo de alg.voorwaarden.

De oude voorwaarden staat:

(7.4) De Klant is verantwoordelijk voor de instandhouding van zijn aansluiting op een telecommunicatienetwerk, indien nodig voor toegang tot de Diensten . De kosten van het gebruik van dergelijke netwerken zijn voor rekening van de Klant en zullen door de betreffende aanbieder van telecommunicatiediensten rechtstreeks aan de Klant gefactureerd worden.

In de nieuwe voorwaarden staat:

(6.4) De Klant is verantwoordelijk voor de instandhouding van zijn aansluiting op het vaste telefonienet van KPN, indien nodig voor toegang tot de Dienst. Indien de Klant zijn aansluiting op het vaste telefonienet van KPN beëindigt, kan Wanadoo aan de Klant een extra vergoeding in rekening brengen gebaseerd op de kosten die KPN voor de verbinding van de Dienst aan Wanadoo in rekening brengt alsmede administratiekosten van Wanadoo. De hoogte van deze vergoeding is te vinden op de website van Wanadoo.

Wij willen ons contract bij de KPN beeindigen, maar als we dat nu met de nieuwe voorwaarden zouden willen doen, krijgen we in feite een "boete"
van Wanadoo. Hier zijn wij het niet mee eens.
Ons contract met Wanadoo loopt tot september 2006, desnoods willen we het abonneebedrag van Wanadoo wel betalen tot die tijd, maar KPN niet want we maken er dan ook geen gebruik meer van. En volgens mij heeft de KPN maar 1 maand opzegtermijn.

Nu had ik begrepen dat we ook op grond van de wijziging in de algemene voorwaarden van ons contract met Wanadoo af zouden kunnen.
Overigens hebben we Wanadoo al een aangetekende brief gestuurd waarin we aangeven op grond van de wijzigingen in de algemene voorwaarden, dat we ons contract per 14 januari stopzetten.

Wanadoo geeft nu aan dat dit niet kan, klopt dat of kunnen we er toch vanaf?
Kunnen we anders Wanadoo eventueel afkopen zodat we de KPN toch kunnen stopzetten?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: za 14 jan 2006 21:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Deze wijziging in de algemene voorwaarden geeft de klant slechts een extra recht, namelijk de mogelijkheid om het KPN abonnement op te zeggen. Dit recht was er onder de oude algemene voorwaarden niet. Opzegging zou het voor Wanadoo immers onmogelijk maken om aan haar verplichtingen uit de overeenkomst te voldoen.

De wijziging is niet meer dan logisch, want als ik me niet vergis wil Wanadoo het juist mogelijk maken dat de klant zijn KPN abonnement kan opzeggen. De besparing van de klant is dan (mijn schatting) 18 euro (die de klant normaal aan KPN betaalt) minus 10 euro (die de klant nu aan Wanadoo betaalt, en die Wanadoo aan KPN betaalt). Het bedrag dat uiteindelijk toch naar KPN gaat is voor instandhouding van de fysieke koperlijn, en die blijf je bij ADSL gebruiken.

Opzegging op grond van deze wijziging lijkt me niet mogelijk. Dit zou wel kunnen als de wijziging in je nadeel was en Wanadoo niet de oude voorwaarden van toepassing wil laten. Nu geven de AV van Wanadoo aan dat nieuwe voorwaarden ook op alle bestaande klanten van toepassing zullen zijn. Hierbij geldt dan:

Algemene voorwaarden Wanadoo schreef:
De Klant heeft uitsluitend het recht de Overeenkomst te beëindigen binnen dertig dagen na de hiervoor in artikel 2.3 vermelde bekendmaking indien de hiervoor bedoelde wijzigingen voor de Klant leiden tot een aanmerkelijke verzwaring van zijn verplichtingen, dan wel tot een dienstverlening die wezenlijk afwijkt van de dienstverlening zoals die gold voordat de wijzigingen van kracht werden.

Aangezien de wijziging slechts als een verlichting van de verplichtingen van de klant kan worden gezien, is ontbinding op grond van deze wijziging niet mogelijk.

Samengevat: besef dat de verhoging die Wanadoo in rekening brengt dient voor iets waar je wel degelijk gebruik van blijft maken, namelijk de fysieke telefoonlijnen. Zonder deze lijnen geen ADSL en geen telefonie.

Wil je echt van je telefoonlijn af, overweeg dan internet+telefonie via de kabel, indien beschikbaar.
lexine

BerichtGeplaatst: zo 15 jan 2006 2:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In aanmerking genomen dat de AV een onderdeel zijn van de overeenkomst tussen twee partijen, en een van die partijen de AV wijzigt, is de andere partij gerechtigd de overeenkomst te beindigen.
Strikt genomen is er namelijk sprake van een nieuwe overeenkomst. DE wederpartij hoeft nimmer met een wijziging, in voor- of nadeel, in te stemmen. Ook niet als in de AV staat dat de wederpartij alleen de overeenkomst kan beindigen in het geval dat de wijziging in het nadeel van de wederpartij is. Die bepaling is immers onnodig verzwarend voor de wederpartij.

Het kan best een wijziging in het nadeel van de wederpartij zijn. Het nadeel beperkt zich immers niet tot de overeenkomst, en enig voordeel of nadeel kan alleen door dee wederpartij bepaald worden.
Verstuur e-mail
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: zo 15 jan 2006 2:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nou, dat vraag ik me af. Je bent immers in eerste instantie akkoord gegaan met de oude algemene voorwaarden, waar bovengenoemd beding in staat. Je hebt je dus willen onderwerpen aan deze voorwaarde.
Hopper

BerichtGeplaatst: zo 15 jan 2006 11:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Deze wijziging in de algemene voorwaarden geeft de klant slechts een extra recht, namelijk de mogelijkheid om het KPN abonnement op te zeggen. Dit recht was er onder de oude algemene voorwaarden niet. Opzegging zou het voor Wanadoo immers onmogelijk maken om aan haar verplichtingen uit de overeenkomst te voldoen.

De wijziging is niet meer dan logisch, want als ik me niet vergis wil Wanadoo het juist mogelijk maken dat de klant zijn KPN abonnement kan opzeggen. De besparing van de klant is dan (mijn schatting) 18 euro (die de klant normaal aan KPN betaalt) minus 10 euro (die de klant nu aan Wanadoo betaalt, en die Wanadoo aan KPN betaalt). Het bedrag dat uiteindelijk toch naar KPN gaat is voor instandhouding van de fysieke koperlijn, en die blijf je bij ADSL gebruiken.

Opzegging op grond van deze wijziging lijkt me niet mogelijk. Dit zou wel kunnen als de wijziging in je nadeel was en Wanadoo niet de oude voorwaarden van toepassing wil laten. Nu geven de AV van Wanadoo aan dat nieuwe voorwaarden ook op alle bestaande klanten van toepassing zullen zijn. Hierbij geldt dan:

Algemene voorwaarden Wanadoo schreef:
De Klant heeft uitsluitend het recht de Overeenkomst te beëindigen binnen dertig dagen na de hiervoor in artikel 2.3 vermelde bekendmaking indien de hiervoor bedoelde wijzigingen voor de Klant leiden tot een aanmerkelijke verzwaring van zijn verplichtingen, dan wel tot een dienstverlening die wezenlijk afwijkt van de dienstverlening zoals die gold voordat de wijzigingen van kracht werden.

Aangezien de wijziging slechts als een verlichting van de verplichtingen van de klant kan worden gezien, is ontbinding op grond van deze wijziging niet mogelijk.

Samengevat: besef dat de verhoging die Wanadoo in rekening brengt dient voor iets waar je wel degelijk gebruik van blijft maken, namelijk de fysieke telefoonlijnen. Zonder deze lijnen geen ADSL en geen telefonie.

Wil je echt van je telefoonlijn af, overweeg dan internet+telefonie via de kabel, indien beschikbaar.
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: zo 15 jan 2006 11:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

lexine schreef:
In aanmerking genomen dat de AV een onderdeel zijn van de overeenkomst tussen twee partijen, en een van die partijen de AV wijzigt, is de andere partij gerechtigd de overeenkomst te beindigen.
Strikt genomen is er namelijk sprake van een nieuwe overeenkomst. DE wederpartij hoeft nimmer met een wijziging, in voor- of nadeel, in te stemmen. Ook niet als in de AV staat dat de wederpartij alleen de overeenkomst kan beindigen in het geval dat de wijziging in het nadeel van de wederpartij is. Die bepaling is immers onnodig verzwarend voor de wederpartij.

Het kan best een wijziging in het nadeel van de wederpartij zijn. Het nadeel beperkt zich immers niet tot de overeenkomst, en enig voordeel of nadeel kan alleen door dee wederpartij bepaald worden.

Dit is mij veel te kort door de bocht. Het is juist kenmerkend voor een duurovereenkomst dat er gedurende de overeenkomst wijzigingen optreden.
Bekijk de homepage
Hopper

BerichtGeplaatst: zo 15 jan 2006 12:02    Onderwerp: opzeggen internetprovider Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens mij is het juist dat we a.g.v. de nieuwe AV verplicht zijn om bij KPN te blijven, terwijl de oude AV juist de keuze open laten. Hier wordt tenslotte gesproken over " een telecommunicatienetwerk", dit mag dan elk willekeurig communicatienetwerk zijn. En als wij ook geen gebruik meer maken van de adsl van wanadoo, dan maakt het ook niet uit welk telecommunicatienetwerk we zouden hebben, we gebruiken de verbinding niet.
De nieuwe AV geven ons daardoor de volgende verzwaring, nl. de onmogelijkheid om de KPN-aansluiting te beeindigen met als gevolg hogere kosten (dan wanneer wel de KPN-aansluiting mogen beeindigen) en een "boete" van Wanadoo.

Bij oude de AV zouden we de aansluiting gewoon kunnen beeindigen, tenzij we natuurlijk van de diensten van Wanadoo gebruik blijven maken. Maar dat doen we niet meer. We zouden het contract uit kunnen dienen ook al hebben we geen KPN aansluiting meer, maar dat kan niet bij de nieuwe AV.

http://www.wanadoo.nl/wanadoonl/voorwaarden/25165.html#
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 15 jan 2006 18:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michèle schreef:
Nou, dat vraag ik me af. Je bent immers in eerste instantie akkoord gegaan met de oude algemene voorwaarden, waar bovengenoemd beding in staat. Je hebt je dus willen onderwerpen aan deze voorwaarde.

Misschien is dat beding inderdaad onredelijk bezwarend, maar als we het nietig verklaren blijven nog steeds de oorspronkelijke algemene voorwaarden van toepassing.

In ieder geval lijkt het me uitgesloten dat de overeenkomst ontbonden kan worden op grond van een onredelijkheid in oude of nieuwe algemene voorwaarden. Die AV zijn dan gewoon vernietigbaar.

Garantie geef ik echter niet Wink.
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 15 jan 2006 19:32    Onderwerp: Re: opzeggen internetprovider Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hopper schreef:
Volgens mij is het juist dat we a.g.v. de nieuwe AV verplicht zijn om bij KPN te blijven, terwijl de oude AV juist de keuze open laten. Hier wordt tenslotte gesproken over " een telecommunicatienetwerk", dit mag dan elk willekeurig communicatienetwerk zijn.

Maar voor iedere klant van Wanadoo is dit telecommunicatienetwerk het telefoonnetwerk beheerd door KPN. Ik geef toe, Wanadoo had de bepaling wat beter kunnen formuleren, maar onduidelijkheid kan er toch eigenlijk niet bestaan. De oude bepaling geeft je geen mogelijkheid om op een ander telecommunicatienetwerk over te gaan waarover Wanadoo de dienst kan leveren, omdat zo'n telecommunicatienetwerk er feitelijk niet is.

Quote:
En als wij ook geen gebruik meer maken van de adsl van wanadoo, dan maakt het ook niet uit welk telecommunicatienetwerk we zouden hebben, we gebruiken de verbinding niet.
De nieuwe AV geven ons daardoor de volgende verzwaring, nl. de onmogelijkheid om de KPN-aansluiting te beeindigen met als gevolg hogere kosten (dan wanneer wel de KPN-aansluiting mogen beeindigen) en een "boete" van Wanadoo.

Bij oude de AV zouden we de aansluiting gewoon kunnen beeindigen, tenzij we natuurlijk van de diensten van Wanadoo gebruik blijven maken. Maar dat doen we niet meer. We zouden het contract uit kunnen dienen ook al hebben we geen KPN aansluiting meer, maar dat kan niet bij de nieuwe AV.

Ok, strikt genomen heb je een punt. Er staat echter wel: Wanadoo kan een extra vergoeding in rekening brengen. Het is redelijk van Wanadoo dat de mogelijkheid geboden wordt om KPN op te zeggen en voor het beheer van het netwerk via Wanadoo te betalen. Het zou niet redelijk zijn als Wanadoo dit afdwingt als je duidelijk aangeeft dat je geen prijs meer stelt op de dienst van Wanadoo, maar wel bereid bent om het contract tegen de oorspronkelijke vergoeding uit te dienen of eventueel af te kopen.

Het doel van de oorspronkelijke bepaling lijkt me inderdaad ook dat Wanadoo van haar verplichting wordt vrijgesteld zodra de klant nalaat voor een telefoonlijn te zorgen. De nieuwe bepaling kan nadelig uitwerken als Wanadoo in zo'n geval doodleuk een extra bedrag gaat innnen. Nu vind ik die uitleg van de nieuwe bepaling onredelijk bezwarend en lijkt me de bepaling (in die zin dus) vernietigbaar.

Tja, heel strikt genomen heb je misschien gelijk. Giet je echter een laagje redelijke interpretatie over de bepalingen, dan geeft de nieuwe formulering wel degelijk een extra recht, en geeft het Wanadoo slechts recht op de extra vergoeding als de klant daarmee instemt (om zo zijn verbinding te kunnen behouden terwijl KPN wordt opgezegd).

Ik ben benieuwd hoe het afloopt! Wil je werkelijk je standpunt proberen af te dwingen, dan zul je de bankmachtiging aan Wanadoo moeten intrekken, want ik kan je garanderen dat op je brief geen actie zal volgen (wat niet wegneemt dat het wel de juiste stap is).
Michael Dekkers

Leeftijd: 39
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvT

BerichtGeplaatst: di 17 jan 2006 0:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Waarom schrijf je Wanadoo niet aan en vraag je schriftelijk een toelichting bij de bepaling en gevolgen voor jou op de ovk? Op het moment dat je het er niet mee eens bent kan je dat altidj aanvoeren en is er een grote kans op ontbinding van de ovk.

Maar Wanadoo heeft wel een plicht jou uit te leggen wat ze nou precies bedoelen...
Eva

Eva

Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: di 17 jan 2006 12:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bij een wijzigiging van de algemene voorwaarden dient de wederpartij deze opnieuw te aanvaarden. Als je dit niet doet dan geldt de voorwaarde simpelweg niet. Of dit nou in jouw nadeel of voordeel is doet er niet toe.

Ik begrijp uit je verhaal dat de AV maar op een punt ( 1 artikel) gewijzigd zijn. Dan is het niet zo dat je automatisch de hele AV mag vernietigen door deze wijziging. De vraag is of het verband tussen het beding in kwestie en de rest van de AV als onverbrekelijk zijn te beschouwen. Alleen als er in de AV bijzondere verbanden aanwijsbaar zijn zal de vernietiging naar de rest van de AV doorwerken. Het uitgangspunt hierbij is verbrekelijkheid. Er wordt er dus in beginsel vanuit gegaan dat het beding los gezien kan worden van de rest van de bedingen in de AV.
Met andere woorden, waarschijnlijk kan je alleen dit beding vernietigen, maar goed dat doet er voor jou ook niet veel toe want dat is het enige beding waar je problemen mee hebt. Je kunt je dus gewoon houden aan het beding uit de oude AV want dat is immers het beding wat door jou is aanvaard en dat is niet het geval bij het nieuwe beding.

De overeenkomst kan hierdoor inderdaad niet ontbonden worden. Maar dat kun je dus wel doen o.g.v. het beding in de oude AV.
Michèle
Moderator
Michèle

Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: di 17 jan 2006 18:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

M.b.t. de onduidelijkheid: bedenk ook dat art. 6:238 lid 2 stelt dat bij twijfel over de betekenis, bedingen worden uitgelegd in het voordeel van de consument.

In zijn algemeenheid geeft een vernietigbaar beding niet het recht de gehele overeenkomst te ontbinden, maar op grond van de AV-bepaling die hiervoor is gequote, zou je kunnen betogen dat deze verandering een 'aanmerkelijke verzwaring' is. Of je het hardgemaakt krijgt is de vraag.
bona fides

BerichtGeplaatst: di 17 jan 2006 23:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik wil proberen Hopper's punt nog eens kort samen te vatten (ervan uitgaande dat ik het goed heb begrepen).

Hopper's doel is van de overeenkomst met Wanadoo af te komen.
Hopper's middel: gebruikmaken van de bepaling in de AV die zegt dat dat de klant de overeenkomst mag opzeggen bij een aanmerkelijke verzwaring van de voorwaarden. Deze bepaling wil hij toepassen op de recente wijziging van de AV waarin, met wat goede wil, een zekere verzwaring kan worden gelezen.

(Hopper: ben je het hiermee eens?)

Inderdaad bepaalt art. 6:238 lid 2 dat bij twijfel over de betekenis een beding in het voordeel van de consument moet worden uitgelegd. Hiermee kunnen we de opzeg-bepaling van de AV wel zo lezen dat iedere verzwaring recht op opzegging geeft.

Maar hoe moet deze uitlegregel toegepast worden op de recente wijziging van de AV? Op "de gemiddelde consument" of op "consument Hopper"?
Als je de wijziging in het voordeel van "de gemiddelde consument" uitlegt, is het gewoon geen verzwaring, omdat je de gewijzigde bepaling zo kunt lezen dat het de consument slechts een extra recht geeft. De wijziging geeft Hopper dan geen recht op opzegging.
Als je de wijziging in het voordeel van Hopper uitlegt, is het wel een verzwaring. Het voordeel voor Hopper zit er dan namelijk in dat hij op grond van die verzwaring het recht heeft om op te zeggen.

Het lijkt mij dat de opzegbepaling in de AV (en de daarbij behorende gedwongen acceptatie van wijzigingen) gewoon een hele onhandige en juridisch vrij waardeloze bepaling is. De bepaling lijkt me (en ik dacht ons allemaal) zonder meer vernietigbaar, dus Wanadoo heeft er niet veel aan (nou ja, het grootste deel van de klanten zal de bepaling natuurlijk wel slikken wegens gebrek aan kennis van hun rechten). Daarnaast geeft ze merkwaardige constructies zoals we hier zien.
Eva

Eva

Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: wo 18 jan 2006 19:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja maar je hoeft dus helemaal niet toe te komen aan de vraag of het een verzwaring of een verbetering is voor Hoppes. Hij heeft het nieuwe AV beding niet aanvaard en kan zich dus gewoon beroepen op de oude.
bona fides

BerichtGeplaatst: do 19 jan 2006 0:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eva schreef:
Ja maar je hoeft dus helemaal niet toe te komen aan de vraag of het een verzwaring of een verbetering is voor Hoppes. Hij heeft het nieuwe AV beding niet aanvaard en kan zich dus gewoon beroepen op de oude.

Helemaal juist. Alleen, dat is niet wat Hopper wil. Hopper redeneert dat hij het als verzwaring kan lezen, en daarom de overeenkomst mag opzeggen (ogv een andere bepaling in de AV).
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds