|
Auteur |
Bericht |
Eva
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: do 19 jan 2006 12:50 Onderwerp: |
|
|
Oh oke, dat had ik nog niet uit het antwoord van Hopper begrepen.
Maar jij zegt dus:
bona fides schreef:
Quote: | Hopper's middel: gebruikmaken van de bepaling in de AV die zegt dat dat de klant de overeenkomst mag opzeggen bij een aanmerkelijke verzwaring van de voorwaarden. |
Klopt dit Hopper? Er staat dus in de AV een beding dat zegt dat je de overeenkomst mag opzeggen als er een verzwaring van de voorwaarden is?? Op zich zou dat vrij opmerkelijk zijn want waarom zou een bedrijf dat in zn AV zetten. Aangezien je juridisch gezien in beginsel geen recht hebt om de overeenkomst op te zeggen als er slechts een beding wordt gewijzigd. En je dan dus gewoon kan uitgaan van de oude AV. Wel opmerkelijk als ze dit echt zo hebben opgesteld. |
|
|
|
 |
Hopper
Leeftijd: 64 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 19 jan 2006 14:23 Onderwerp: opzeggen internetprovider |
|
|
In feite willen we zowel van wanadoo, als van kpn af.
Beide partijen direct opzeggen gaat niet, omdat wanadoo het contract telkens met een jaar (stilzwijgend) verlengd. De KPN konden we wel opzeggen, maar door de nieuwe AV kan dit weer niet.
De wijziging van de AV geeft enerzijds dus een probleem (Kpn kan nog niet opgezegd worden), anderzijds juist een opening om ook wanadoo voortijdig op te zeggen. Tenslotte wijzigen zij de mogelijkheid om de Kpn onafhankelijk van wanadoo op te zeggen.
Overigens hebben we al voorgesteld om op de oude voorwaarden ons contract uit te dienen, maar dat kan niet aldus wanadoo.
De mogelijkheid om event. het contract af te kopen hebben we nog niet aangekaart. Wel maken we inmiddels helemaal geen gebruik meer van de adsl verbinding van wanadoo en willen we de betalingen ook stopzetten.
Afgelopen maandag hebben we opnieuw een aangetekende brief met uitleg aan wanadoo gestuurd.
Op de vorige brief hebben ze in feite niet gereageerd, pas nadat ik de helpdesk weer gebeld had om te informeren of ons contract inderdaad per 14 januari beeindigd zou worden, werd ik uiteindelijk door een meerdere teruggebeld. Deze persoon gaf aan dat we op grond van de wijziging het contract niet konden ontbinden, en dat we ook niet zoals door ons voorgesteld op de oude AV door konden gaan.
Hierop hebben we opnieuw dus een brief verstuurd. Afwachten of ze hier op reageren, zelf nemen we denk ik maar geen contact meer op, en trekken de betalingsmachtiging in.
Wanadoo heeft volgens mij geen jaarcontracten met de Kpn en kunnen de adsl dan ook direct of met 1 maand opzegtermijn stopzetten.
Als wij wanadoo niet gebruiken, en geen problemen maken dat we geen verbinding hebben, dan is er niets aan de hand om toch de Kpn op te zeggen en event. alleen het wanadoodeel nog tot einde contract betalen.
Ik ben benieuwd of ze nu reageren. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 19 jan 2006 16:29 Onderwerp: |
|
|
Eva schreef: | bona fides schreef:
Quote: | Hopper's middel: gebruikmaken van de bepaling in de AV die zegt dat dat de klant de overeenkomst mag opzeggen bij een aanmerkelijke verzwaring van de voorwaarden. |
Klopt dit Hopper? Er staat dus in de AV een beding dat zegt dat je de overeenkomst mag opzeggen als er een verzwaring van de voorwaarden is?? |
Dat beding luidt als volgt:
Algemene voorwaarden Wanadoo schreef: | De Klant heeft uitsluitend het recht de Overeenkomst te beëindigen binnen dertig dagen na de hiervoor in artikel 2.3 vermelde bekendmaking indien de hiervoor bedoelde wijzigingen voor de Klant leiden tot een aanmerkelijke verzwaring van zijn verplichtingen, dan wel tot een dienstverlening die wezenlijk afwijkt van de dienstverlening zoals die gold voordat de wijzigingen van kracht werden. |
waarbij artikel 2.3 bepaalt dat wijzigingen in de voorwaarden ook voor reeds bestaande overeenkomsten gaan gelden.
Ik ben het met je eens dat dit een ondoordachte bepaling is.
Hopper schreef: | Overigens hebben we al voorgesteld om op de oude voorwaarden ons contract uit te dienen, maar dat kan niet aldus wanadoo. |
Dit is onjuist, Wanadoo kan je niet dwingen de nieuwe voorwaarden te accepteren, ook niet als ze opzegging als alternatief bieden. Zolang de nieuwe voorwaarden slechts een nieuw recht geven maakt het niet veel uit (het staat je vrij om je op dat recht niet te beroepen). Bij de wijziging in kwestie is dat inderdaad niet helemaal duidelijk.
Ik ben benieuwd wat Wanadoo je precies heeft verteld. Heeft Wanadoo duidelijk aangegeven dat als jij KPN opzegt, ze dan automatisch de extra vergoeding in rekening gaan brengen? (Redelijk zou zijn als ze dit slechts op het verzoek van de klant doen, in welk geval deze de Wanadoo dienst kan blijven gebruiken). Dan heb je gewoon gelijk: de wijziging is een verzwaring. Dan kun je je ook beroepen op de opzegbepaling.
Je hebt al schriftelijk opgezegd. Dan is er dus geen overeenkomst meer, ook al denkt Wanadoo van wel. Heb je in je brief duidelijk aangegeven waarom je de wijziging een verzwaring vindt? Als Wanadoo die interpretatie niet (snel) tegenspreekt zit je goed.
(En als ze wel tegenspreken hangt het er vanaf hoe goed een rechter je gedachtengang kan volgen ) |
|
|
|
 |
Eva
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: do 19 jan 2006 16:47 Onderwerp: |
|
|
Ja dat is dus onjuist wat wanadoo zegt, je kunt je wel beroepen op het oude beding.
En dat artikel 2.3 wat dus regelt dat wijzigingen in de voorwaarden ook voor nieuwe overeenkomsten gelden is dus gewoon vernietigbaar aangezien het onredelijk bezwarend is lijkt me. |
|
|
|
 |
Hopper
Leeftijd: 64 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 31 jan 2006 17:41 Onderwerp: opzegging internet provider |
|
|
Van de week bericht van Wanadoo dat onze KPN aansluiting beeindigd zal worden, en daarmee de adsl aansluiting. Gevolg dat we geen gebruik meer kunnen maken van de internetdiensten van Wanadoo.
Ze geven aan dat de abonnementskosten wel gewoon door zullen gaan tot einde contract 30-9-2006. Ze raden ons dan ook aan om snel te voorkomen dat de KPN onze verbinding afsluit.
Dat was nu juist de bedoeling om de KPN af te sluiten.
Er wordt door Wanadoo met geen woord gesproken over onze brief, en ook niet over de wijziging in de AV.
Vandaag brief gekregen van Wanadoo dat zij de intrekking van onze machtiging doorgevoerd hebben, en er geen automatische incasso meer zal plaatsvinden.
Gevolg hiervan is volgens Wanadoo dat we :
- 4,50 euro per mislukte incassopoging in rekening gebracht krijgen
- onze toegang tot Wanadoo diensten geblokkeerd worden,
- 50 euro administratiekosten in rekening gebracht krijgen i.v.m. de blokkering.
Wanadoo is dit gerechtigd volgens de AV.
Verder geven ze aan dat intrekken van machtiging niet beschouwd wordt als opzegging.
Ook nu totaal geen reactie op onze brief van 13-1-2006 waarin we de reden van opzegging (brief 17-12-2005) a.g.v. wijziging AV per 14 januari uitleggen.
Eigenlijk heb ik niet zoveel zin om ook maar enige boete of administratiekosten door de intrekking van de machtiging te betalen.
In feite hebben we ons abonnement per 14 januari 2006 opgezegd a.g.v. de wijziging in de AV.
Hier hebben we alleen nog geen reactie van Wanadoo op gehad.
Of alles loopt daar langs elkaar heen , of ze doen net alsof ze geen brief hebben gehad. Maar die was aangetekend verstuurd dus wel degelijk ontvangen.
De vraag nu is , wat moeten we hiermee?
Moeten we weer reageren? En een ultimatum stellen waarop ze moeten antwoorden?
Machtiging terugdraaien?
Hoe sterk staan we?
Als zij niet reageren, mogen we dan ervan uit gaan dat ons abonnement beeindigd is?
Ik heb niet zoveel zin eigenlijk om weer de helpdesk te bellen en daar dan die extra telefoonkosten voor te maken, want ze hebben alleen een 0900 nummer. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 01 feb 2006 4:16 Onderwerp: |
|
|
Zolang ze niet op je opzeggingsbrief en de redenen daarin reageren lijkt het me dat het jou is toegestaan aan te nemen dat de opzegging rechtsgeldig is geschied.
Of de praktijk me gelijk geeft weet ik echter niet. Misschien weet iemand anders het beter? |
|
|
|
 |
|