Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Top Notch Qual...
Best Quality C...
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 29 jul 2025 21:23
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

oplichting stopt na uitspraak
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
THEV

Leeftijd: 35
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: wo 06 mei 2009 17:32    Onderwerp: oplichting stopt na uitspraak Reageer met quote Naar onder Naar boven

!!!!! >>>> WIEWEET DIT <<< !!!!!!

ik ben veroordeeld (politierechter) voor internetoplichting via marktplaats. 5 mensen hebben hiervan aangifte gedaan in juni 2008 echter zijn er meer mensen dan 5 opgelicht. maar sommigen zijn deels terug betaald en hebben daarom geen aangifte gedaan , sommigen hebben helemaal geen geld terug gekregen en ook geen aangifte gedaan. ik heb onder dwang mn rekeningnummer beschikbaar moeten stellen maar dit is niet aantoonbaar. (dat terzijde)
al met al ik heb een straf van : 100u taakstraf en 1 maand voorwaardelijk. verder niks want de personen waren voor de rechtzaak al terug betaald. terug betaald voor de zitting en ik was nog nooit voor een dergelijke "delict" bij de rechter geweest (ik had geen strafblad)
ik ben dus veroordeeld voor die taakstraf en 1 maand voorwaardelijk.

nu de vraag :

er zijn in 2008 een periode(juni aug) tevens ook de periode dat ik gehoord ben op het bureau en in 2009 (januari tot en met april ) ik moest op 23 april 2009 voor de rechter komen en tot die 23 april zijn er nog bedragen op de rekening terecht gekomen,dit gaat waarschijnlijk binnenkort aan het licht komen.
ik heb namelijk de dag na uitspraak mn rekening laten blokkeren door heb als vermist op te geven, zodat er geen geld meer op ontvangen kon worden. en dus ook geen oplichting meer plaats kan vinden.
de persoon die dit aangericht heeft is er vandoor omdat ik heb gezegd dat de rekenng geblokkeerd is door de bank ivm verdachte zaken , hij is dus weg en daar zal ik waarschijnlijk geen last meer van hebben. maar ik blijf met de gebakken peren achter
Wat gebeurd er nu met de (voorwaardelijke) straf???
wordt deze gewijzigd of blijft deze staan en/of moet ik bijvoorbeeld alleen het schadebedrag terug te betalen. dus concreet : wordt een voorwaardelijke straf gewijzigd als achteraf blijkt dat er meer gebeurd is dan waarvoor ik berecht ben??? en wat wordt er gedaan met de aangifte' s die nu met eventuele aangifte's wordt hier een nieuwe zaak van gemaakt?

vraag 2 : Ik heb van de bank dus nu een nieuwe pinpas gekregen met pincode etc.. nu blijkt mn rekening door de bank geblokkeerd te zijn!?!?!?
ik heb de bank gesproken en ik denk dat de hele rekening (vooral de betaal gegevens) aan de politie overhandigt wordt. wie weet of dit kan of mag?
weet iemand of de politie aan de hand van betaalgegevens van de bank benadeelde mensen kan aanzetten tot aangifte.(dvm een brief te sturen aan alle mensen ) of mag de bank geen betaalgegevens geven aan de politie? bijv als er vermoeden tot oplichting is. "
dus deze vraag concreet : wat DOET en MAG de politie doen met betaalgegevens die ze van de bank krijgen ( ALS de bank dit al mag doen natuurlijk ivm privacywet???) en heeft dit invloed op de straf / uitspraak die op 23 april gedaan is.

alvast bedankt!!!!

Groeten TheV

Laatst aangepast door THEV op wo 06 mei 2009 18:23, in totaal 2 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Chantalle

Chantalle

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: wo 06 mei 2009 18:10    Onderwerp: Re: oplichting stopt na uitspraak Reageer met quote Naar onder Naar boven

THEV schreef:
nu de vraag : wordt een voorwaardelijke straf gewijzigd als blijkt dat er meer gebeurd is dan waarvoor ik berrecht ben???

Nee, er gebeurt niks met je straf. Pas als er een nieuwe strafzaak komt en je wordt veroordeeld voor die andere oplichtingen, wordt je voorwaardelijke straf opgelegd.
Quote:
vraag 2 :
dus hier concreet : wat doet en mag de politie doen met betaalgegevens die ze van de bank krijgen (ALS de bank dit al mag doen natuurlijk ivm privacy???)

Ik ga er vanuit dat de politie deze gegevens kan gebruiken als bewijsmiddelen in hun onderzoek naar de oplichtingen.
THEV

BerichtGeplaatst: wo 06 mei 2009 18:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bedankt voor je snelle reactie!

maar komt er een nieuwe strafzaak als dit allemaal gebeurd is voor de uitspraak (23 april 2009)
ps ik heb het verhaal wat duidelijker gemaakt. incl data
FireFly

FireFly

Leeftijd: 37
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): RUG

BerichtGeplaatst: wo 06 mei 2009 20:35    Onderwerp: Re: oplichting stopt na uitspraak Reageer met quote Naar onder Naar boven

Chantalle schreef:

Nee, er gebeurt niks met je straf. Pas als er een nieuwe strafzaak komt en je wordt veroordeeld voor die andere oplichtingen, wordt je voorwaardelijke straf opgelegd.

Is het niet zo dat de voorwaardelijke straf ten uitvoer wordt gelegd wanneer de dader in een daarvoor gestelde proeftijd opnieuw in de fout gaat?
Wanneer deze andere oplichtingen voor het begin van de proeftijd zijn voorgevallen, kan de voorwaardelijke straf naar mijn mening dus niet hiervoor worden opgelegd. Dit is niet anders als de nieuwe strafzaak in de proeftijd voorkomt.

Quote:

Ik ga er vanuit dat de politie deze gegevens kan gebruiken als bewijsmiddelen in hun onderzoek naar de oplichtingen.

Verder mag de politie mijns inziens ook gewoon een brief sturen naar gedupeerden met de mededeling dat ze aangifte zouden kunnen doen, indien ze dit willen.

- Alice M. Swaim
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 06 mei 2009 21:18    Onderwerp: Re: oplichting stopt na uitspraak Reageer met quote Naar onder Naar boven

FireFly schreef:
Is het niet zo dat de voorwaardelijke straf ten uitvoer wordt gelegd wanneer de dader in een daarvoor gestelde proeftijd opnieuw in de fout gaat?

Indien enige gestelde voorwaarde niet wordt nageleefd, kan de rechter op vordering van het OM besluiten dat de voorwaardelijk opgelegde straf alsnog ten uitvoer zal worden gelegd (art. 14g Sr).

Quote:
Wanneer deze andere oplichtingen voor het begin van de proeftijd zijn voorgevallen, kan de voorwaardelijke straf naar mijn mening dus niet hiervoor worden opgelegd. Dit is niet anders als de nieuwe strafzaak in de proeftijd voorkomt.

Dat lijkt me juist.

BerichtGeplaatst: do 07 mei 2009 1:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

hallo,

bedankt voor de reactie ' s.
weten jullie ook iets over wat de politie mag en kan doen met betaalgegevens? en of de bank deze MAG verstrekken zonder aangifte's?
HenkR

HenkR

Leeftijd: 56
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: do 07 mei 2009 3:59    Onderwerp: Re: oplichting stopt na uitspraak Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
FireFly schreef:

Indien enige gestelde voorwaarde niet wordt nageleefd, kan de rechter op vordering van het OM besluiten dat de voorwaardelijk opgelegde straf alsnog ten uitvoer zal worden gelegd (art. 14g Sr).

Quote:

Dat lijkt me juist.

Theoretisch heb je gelijk.

In de praktijk werkt het (gelukkig) anders:

Als je 'maar door blijft gaan met oplichten' dan ga je ook daarvoor gestraft worden, en een tikje zwaarder uiteraard.

Het voorwaardelijke deel van de straf kan pas ten uitvoer worden gelegd als er een uitspraak is van een rechter. En reken maar dat de feiten van tussen aanhouding/verhoor en uitspraak daarbij worden meegerekend.

De 'misdrijven' gepleegd tussen de datum van aanhouding/verhoor en de uitspraak bevinden zich niet in een niemandsland maar worden als ernstige recidive gezien.

Ik kan de topicstarter aanraden alles in het werk te stellen (liefst zo aantoonbaar mogelijk) om het geld terug te betalen aan de geleadeerden.
Om zodoende de toekomst een beetje veiliger te stellen.

Chantalle

BerichtGeplaatst: do 07 mei 2009 10:19    Onderwerp: Re: oplichting stopt na uitspraak Reageer met quote Naar onder Naar boven

FireFly schreef:

Goed punt. Je hebt gelijk.
Chantalle

Chantalle

BerichtGeplaatst: do 07 mei 2009 10:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

THEV schreef:
hallo,

bedankt voor de reactie ' s.
weten jullie ook iets over wat de politie mag en kan doen met betaalgegevens? en of de bank deze MAG verstrekken zonder aangifte's?

In principe zal de bank nooit zomaar iets verstrekken. De politie zal dit ook niet zomaar aan de bank vragen. Slechts wanneer dit noodzakelijk is in het onderzoek. Een onderzoek wordt over het algemeen pas gestart als er aangifte is gedaan.

Zolang niemand aangifte doet van oplichting, is er geen reden voor de politie om dat soort gegevens bij de bank op te vragen.
Als er wel een onderzoek loopt, kunnen die gegevens worden gebruikt als bewijs dat er daadwerkelijk geld is overgemaakt. Of de politie deze gegevens mag gebruiken om andere slachtoffers op te sporen, weet ik niet. Mijn gevoel zegt van niet, maar ik heb hiervoor geen bevestiging.

Overigens zullen deze gegevens geen invloed hebben op je huidige straf (ik ga er even vanuit dat jij en OvJ niet in hoger beroep zijn gegaan?).
Het OM kan niet zomaar uren aan je taakstraf toevoegen. Er moet eerst een nieuwe zaak komen. Opnieuw onderzoek, zitting en uitspraak. Dan krijg je een nieuwe straf, maar je huidige straf blijft bestaan.
THEV

BerichtGeplaatst: do 07 mei 2009 16:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

hallo,

bedankt chantalle . en deze nieuwe straf kan bijv wel een gevangenisstraf zijn? dat is het punt ik wil best deze personen terug betalen!
aan HENKR ik ben niet de gene die het gedaan heeft.
ik heb alleen geen enkel bewijs daarvoor. ik heb zelf de rekening laten blokkeren zodat hij na de uitspraak niet door kon gaan met geld ontvangen... bovendien zou ik zelf natuurlijk niet doorgaan met oplichten als ik wist dat ik voor de rechter moet komen.... dit heeft hij gedaan onder dwang...
daarom stel ik de vraag omdat nou juist precies na de uitspraak alles gestopt is...
ik kan en wil deze persoon trouwens ook niet aangeven want ik zou dan later in problemen komen... (kampers)
ik ga dat dus niet doen. ik weet zeker dat ik van hem af ben en wil er dan ook een punt achter zetten.
probleem is dat de bank de betaalgegevens waarschijnlijk aan de politie zal geven omdat ze hem niet voor niks zelf geblokkeerd hebben na mijn eigen blokkering lijkt mij. ik vraag me alleen af of ze dit MOGEN doen en in hoeverre de politie hiermee aan het werk kan gaan ivm verzoeken tot aangifte. ik ben namelijk bang dat er ook deze verzoeken gaan naar de verkeerde personen gestuurd zullen worden : familieleden en vrienden waar ik geld (van mij zelf) naar over heb gemaakt of ontvangen van heb.
wat dus compleet buiten de oplichting staat, en deze wil ik hier niet in betrekken...
of zal dit niet zo snel gebeuren?
HenkR

HenkR

Leeftijd: 56
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: do 07 mei 2009 21:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

THEV schreef:

aan HENKR ik ben niet de gene die het gedaan heeft.

U bent er voor veroordeeld.

Gaat u later vervolgd worden voor de (inkomsten van) oplichting van NA de aanhouding dan gaat u gezien worden als recidivist.

U doet er goed aan om alle schijn van verrijking door oplichting te voorkomen.

Leeftijd: 70
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: di 21 jul 2009 13:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

THEV schreef:
hallo,

en deze nieuwe straf kan bijv wel een gevangenisstraf zijn? dat is het punt ik wil best deze personen terug betalen!

Dat kan inderdaad een gevangenisstraf zijn.

Quote:

ik heb alleen geen enkel bewijs daarvoor. ik heb zelf de rekening laten blokkeren zodat hij na de uitspraak niet door kon gaan met geld ontvangen... bovendien zou ik zelf natuurlijk niet doorgaan met oplichten als ik wist dat ik voor de rechter moet komen.... dit heeft hij gedaan onder dwang...
daarom stel ik de vraag omdat nou juist precies na de uitspraak alles gestopt is...
ik kan en wil deze persoon trouwens ook niet aangeven want ik zou dan later in problemen komen... (kampers)
ik ga dat dus niet doen. ik weet zeker dat ik van hem af ben en wil er dan ook een punt achter zetten.

Een bank zal alleen tot blokkeren overgaan na "gegronde" klachten van rekeninghouders die gedupeerd zijn.
Dezen zullen echter met bewijzen moeten komen middels een aangifte.

Wanneer heeft u trouwens die rekening laten blokkeren?,het tijdstip is namelijk zeer belangrijk in deze.
Echter lees ik ook dat u nieuwe pasjes hebt gekregen,wat mij de conclusie doet trekken dat de rekening niet of niet meer geblokkeerd is?

Verder heb ik moeite met het stigmatiserende"Kampers".
Ook dat zijn mensen die een gruwelijke hekel hebben aan mensen uit hun midden die anderen (voornamelijk kinderen) oplichten.
Verder begrijp ik de regel "dit heeft hij gedaan onder dwang" niet

Wie heeft wie,wat,waar gedwongen?

Quote:

probleem is dat de bank de betaalgegevens waarschijnlijk aan de politie zal geven omdat ze hem niet voor niks zelf geblokkeerd hebben na mijn eigen blokkering lijkt mij. ik vraag me alleen af of ze dit MOGEN doen en in hoeverre de politie hiermee aan het werk kan gaan ivm verzoeken tot aangifte. ik ben namelijk bang dat er ook deze verzoeken gaan naar de verkeerde personen gestuurd zullen worden : familieleden en vrienden waar ik geld (van mij zelf) naar over heb gemaakt of ontvangen van heb.
wat dus compleet buiten de oplichting staat, en deze wil ik hier niet in betrekken...
of zal dit niet zo snel gebeuren?

De bank zal alleen de gegevens overdragen aan de politie na bevraging door een beambte die belast is geworden met het onderzoek.

Die zal al die gegevens verzamelen en daarbij ook kijken welke gegevens m.b.t. deze zaak uit het verleden bekend zijn.
Als daaruit naar voren komt dat recidive plaatsvindt zal dit meegenomen worden in het onderzoek.

Mvg.....Robert1955
LM

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: di 21 jul 2009 22:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Uiteraard mag de politie bankmutaties "opvragen" in een opsporingsonderzoek. Het is feitelijk geen vragen, maar een vordering (126 nd Sv) door de officier v justitie als leider van het onderzoek. De bank moet hier aan meewerken. Er moet wel een aanleiding zijn, in dit geval lijkt deze er te zijn.

Het staat de politie vervolgens vrij om aan de hand van transacties contact te leggen met betrokken. Waarom zou dat niet mogen? Het heet niet voor niets een opsporingsonderzoek.

Het blokkeren van een bankrekening is een eigen beslissing van de bank op basis van een reglement. Bij het vermoeden van fraude waar de bankrekening bij betrokken is kan dit gebeuren. Een bank hoeft daarvan niet ook aangifte te doen. De bank kan de rekeninghouder ook op een "zwarte" lijst plaatsen en dit kan vervelende gevolgen hebben. Afhankelijk van de zwaarte van de verdenking wordt deze lijst namelijk gedeeld met andere bankinstellingen en kan je ook bij andere banken geweigerd worden voor bepaalde handelingen.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds