Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Volkshuisevest...
Psychiatrie
Seeking CIPD a...
kan zakelijk h...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu do 19 jun 2025 22:25
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

opgelicht via internet
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Ramonkey

Ramonkey

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: ma 07 feb 2005 19:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zie mijn eerdere post over de optie ongerechtvaardige verrijking. De verrijking is wel aan te tonen, het onrechtvaardige wordt moeilijker denk ik. Zie hiervoor wederom mijn eerdere post. Maar zou het gewoon vragen TikSimone. Smile
Gast

BerichtGeplaatst: ma 07 feb 2005 20:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:

Gast, als je nog tot woensdagavond laat geduld hebt wil ik het probleem graag voor je voorleggen in onze werkgroep. Is nl. een hartstikke leuke aanvulling op de lesstof.

het zou echt superfijn zijn als je dat in de werkgroep voor zou kunnen leggen, want op dit moment weet ik echt neit meer wat ik moet doen...
alles kan eigenlijk net niet. Vooral voor onverschuldigde betaling is het vervelend (om het netjes te zeggen) omdat hij minderjarig is
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: ma 07 feb 2005 21:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ramonkey schreef:
Zie mijn eerdere post over de optie ongerechtvaardige verrijking. De verrijking is wel aan te tonen, het onrechtvaardige wordt moeilijker denk ik. Zie hiervoor wederom mijn eerdere post. Maar zou het gewoon vragen TikSimone. Smile

Nu ja, geen geldige titel, bijvoorbeeld?
Bekijk de homepage
Ramonkey

Ramonkey

Leeftijd: 45
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: ma 07 feb 2005 22:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Geldigheid van de titel is van belang voor de overdracht van goederen.

Even een quote uit de bundel 'Verbintenissen uit de wet en schadevergoeding'
van Hartief e.a.

Quote:
In de eerste plaats is een verrijking die is gebaseerd op een rechtshandeling tussen verarmde en verrijkt niet ongerechtvaardigd. De rechtshandeling, ongeacht haar inhoud en strekking, vormt de rechtvaardiging voor de verrijking. [...] Bij een succesvolle aantasting (van de rechtshandeling) komt de rechtsgrond aan de op de vernietigde rechtshandeling gebaseerde prestatie te ontvallen en zal men via de actie uit onverschuldigde betaling herstel in oude toestand kunnen bereiken.

en zo zijn we weer terug bij onverschuldigde betaling...wat, zoals gezegd, lastig wordt. Het kan zijn dat ik de geciteerd passage niet goed lees, dus navraag is zeker aan te raden.
Suijkerbuijk

Leeftijd: 48
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: di 08 feb 2005 13:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
het gaat i.c. om een handelingsonbekwame (minderjarige) wederpartij dus dan zou "Gast" voor onverschuldigde betaling de vereisten uit 6:209 BW moeten aantonen. Dat is niet zo makkelijk denk ik.

"voor zover het ontvangene hem tot werkelijk voordeel heeft gestrekt"

Is aantonen dat het geld is overgemaakt op een aan hem toebehorend rekeningnummer niet voldoende om aan te nemen dat dit hem tot werkelijk voordeel heeft gestrekt?

Als hij het verweer voert dat het geld hem niet tot werkelijk voordeel heeft gestrekt omdat dit pas is gestort nadat zijn pas en pincode zijn gestolen zal door hem in rechte moeten worden aangetoond. Hoe gaat hij bewijzen dat niet hij maar een ander geld van zijn rekening heeft gehaald?
Verstuur e-mail
Eva

Eva

Leeftijd: 43

BerichtGeplaatst: di 08 feb 2005 13:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Waarom wil die jongen eigenlijk niet gewoon het geld terugstorten?? Want als het klopt wat hij zegt en iemand anders handelde in zijn naam ofzo dan is het geld van jou wel gewoon op zijn bankrekening gekomen. En als hij er niks mee te maken heeft dan is het toch geen probleem voor hem om dat geld gewoon terug te storten?????
Hieruit blijkt dus sowieso al dat hij liegt want hij beschikt natuurlijk gewoon nog over zijn bankrekening. Dus ik zou het gewoon nog eens proberen te vragen/per brief of telefoon of hij het geld terug wilt storten. Als hij dan begint over dat iemand anders zijn pasje heeft dan weet je dus zeker dat het een lulverhaal is want anders had hij allang al zn rekening geblokkeerd en een nieuwe pas aangevraagd.
Gast

BerichtGeplaatst: di 08 feb 2005 14:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

de rekening is inmiddels geblokkeerd volgens hem,
nadat volgens hem het geld er af is gehaald.
Maar alles is dus "volgens hem"....
maar heeft hij niet verwijtbaar gehandeld,
als hij zijn pincode bij zijn pasje bewaart?
Verstuur e-mail
Sovereign

Leeftijd: 50
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: di 08 feb 2005 14:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk dat je beter eens de bank kunt bellen en vragen of de rekening idd geblokkeerd is. Dergelijke informatie is geen persoonsgegeven dus dat zouden ze zonder problemen kunnen verstrekken.
Bekijk de homepage
Gast

BerichtGeplaatst: di 08 feb 2005 19:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

zo,
ik heb net zijn moeder aan de lijn gehad.
De jongen was op het moment dat dit speelde 17,
Hij heeft een nieuw rekeningnummer nu.
De politie laat helaas nog steeds niets van zich horen
groetjes
Verstuur e-mail
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: wo 09 feb 2005 23:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dames, heren, zoals beloofd even een korte terugkoppeling. Ik heb de vraag in onze werkgroep voorgelegd, maar het antwoord is dat Gast gewoon vette pech heeft. Je zou veel te veel moeten bewijzen (bijv. dat hij het geld echt ontvangen heeft, dat het mailadres echt van hem was, dat hij echt de persoon is met wie je "zaken hebt gedaan") en dat is lastig, mede nu alles via email is verlopen. Conclusie: altijd opletten met dit soort dingen of evt. verliezen af en toe maar incalculeren.
Bekijk de homepage
Gast

BerichtGeplaatst: do 10 feb 2005 11:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Dames, heren, zoals beloofd even een korte terugkoppeling. Ik heb de vraag in onze werkgroep voorgelegd, maar het antwoord is dat Gast gewoon vette pech heeft. Je zou veel te veel moeten bewijzen (bijv. dat hij het geld echt ontvangen heeft, dat het mailadres echt van hem was, dat hij echt de persoon is met wie je "zaken hebt gedaan") en dat is lastig, mede nu alles via email is verlopen. Conclusie: altijd opletten met dit soort dingen of evt. verliezen af en toe maar incalculeren.

tja, eigen schuld, dikke bult dus...
maar zelfs een revindicatie-actie instellen kan niet? Want dan hoef ik toch niet te bewijzen dat er een overeenkomst is? want die ovk die ontkent hij.
Dan hoeft er toch alleen maar bewezen te worden dat hij iets van mij heeft wat hem niet toe komt.
Hij ontkent dus een ovk, dus dan komt hem het geld ook niet toe, toch?
liefs
Verstuur e-mail
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: do 10 feb 2005 19:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gast schreef:

tja, eigen schuld, dikke bult dus...

Nou, zo moet je dat niet zien. 't Is meer een kwestie van dat dit een heel vervelend gebeuren is dat helaas soms voorkomt.

Maar misschien heeft iemand anders binnenkort ook werkgroep en wil die de vraag ook eens voorleggen? Mijn docent vond het in elk geval een hele leuke vraag. Dus wie ....?? (desgewenst wil ik het bestandje dat ik heb gemaakt voor de vraag wel even sturen)
Bekijk de homepage
Eva

Eva

Leeftijd: 43

BerichtGeplaatst: vr 11 feb 2005 14:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vond het al vrij slim van je dat je maar de helft van het geld had overgemaakt, toch?? Je was er dus iig van op de hoogte dat dit soort dingen kunnen gebeuren. En zoals tiksimone al zegt, als je iets koopt via internet en dan vooral via marktplaats, moet je helaas sommige verliezen incalculeren. Ik koop zelf ook wel vrij vaak iets via internet maar doe dit iniedergeval liever via ebay dan via marktplaats omdat ebay allerlei garanties geeft en wat meer bescherming biedt aan de koper. Maarja via ebay zijn weer geen kaartjes enzo te koop geloof ik.
Toch kan het ook goed gaan, ik ben iniedergeval nog nooit belazerd via internet, maar het zal vast wel een keer gebeuren.
Heb je trouwens wel al een mailtje gestuurd naar marktplaats ( daar had je het toch via gekocht) want dan halen ze iniedergeval die eventuele kaartjes of andere dingen die die persoon aanbiedt eraf. Het probleem is alleen dat diegene dan natuurlijk weer via een ander mailadres kan aanbieden, maar het is iniedergeval iets. Dus ik zou het zeker aangeven.
JJ

Leeftijd: 47
Studieomgeving (BA): UL

BerichtGeplaatst: ma 14 feb 2005 16:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beetje vreemde conclusie van de werkgroep van simone lijkt me maar goed.

Het maakt namelijk niet uit of het mailadres enz van die jongen is. Het is gebleken dat het banknummer van die jongen is en dat hij de gerechtigde contractspartij van dat banknummer is. Tot zijn 23e zijn zijn ouders aansprakelijk voor alle zaken die met dat banknummer gebeuren.

Er is nimmer een overeenkomst met die jongen tot stand gekomen maar er is wel een bedrag aan die jongen overgemaakt.
Kijken we dan in boek 6 van het BW
Artikel 203
1.
Degene die een ander zonder rechtsgrond een goed heeft gegeven, is gerechtigd dit van de ontvanger als onverschuldigd betaald terug te vorderen.
2.
Betreft de onverschuldigde betaling een geldsom, dan strekt de vordering tot teruggave van een gelijk bedrag.
3.
Degene die zonder rechtsgrond een prestatie van andere aard heeft verricht, heeft eveneens jegens de ontvanger recht op ongedaanmaking daarvan.

In het geval dat iemand begint te zeuren dat de jongen minderjarig is verwijs ik naar de verantwoordelijkheid van de ouders/verzorgers tot zijn 23e.
Al was het een baby met een bankrekening die door zijn ouders geopend is het doet er niet toe dat geld moet terug, de rechtsgrond voor verstrekking van het bedrag ontbreekt namelijk dus onverschuldigde betaling en daar hoef je verder niets aan te bewijzen. Van vette pech is gewoon geen sprake, zou hetzelfde in dit geval zijn als je je vergist in het banknummer.

Van onrechtmatigde verrijking is ook geen sprake omdat de jongen zegt dat hij van niets weet, misschien is er wel sprake van maar dat kan je niet bewijzen dus lekker laten rusten zolang niet bewezen is er geen sprake van.

Dat die jongen niet voorzichtig is met z'n spullen is zijn eigen probleem, een knaap van 17 die een bankpas kwijtraakt en geen actie onderneemt..... sorry hoor die komt met stip binnen op nr 1 bij meest slappe smoezen.
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: ma 14 feb 2005 23:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tja, ik bood niet voor niets aan mijn vraag-bestandje te sturen, teneinde de kwestie nog eens door een andere werkgroep te laten behandelen ... En dat aanbod staat nog steeds.

Hij BLIJFT fascinerend, deze.
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds