Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 05 aug 2025 18:55
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

opgelicht op internet door Nederlanders
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
witchqueen

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: wo 02 okt 2013 21:06    Onderwerp: opgelicht op internet door Nederlanders Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wij zijn Belgen en onze zoon werd tot 2x toe opgelicht op 2e handssites, telkens door Nederlanders. Wij zijn dus op zoek naar iemand, een advocaat of iemand van de politie, of een andere instantie die ons wil helpen. Indien nodig kan iemand van ons zich wel verplaatsen naar Nederland, maar we zouden uiteraard liever alles van op afstand schriftelijk afhandelen.
Zaak 1 : zoon kocht een gameconsole op Kapaza (PS3), betaalde 90€ en heeft niks ontvangen. In deze zaak hebben we een rekeningnr. en een mailadres. Bij aanmaningen op het mailadres kregen we geen reactie meer. We hadden ook een naam en een thuisadres gekregen ; dit was in België, in de buurt van de Nederlandse grens. Vandaar dat de zoon (meerderjarig) het niet verdacht vond dat het om een Nederlands rekeningnr. ging. Wij wonen bij de Franse grens en kennen ook mensen uit onze buurt die een Frans rekeningnr. hebben. We hebben die persoon dus aangetekend aangeschreven en die heeft ons via de politie van zijn stad laten weten dat hij het niet was, dat het ging om identiteitsdiefstal. Dit was echt, we hebben nummerherkenning op onze telefoon en hebben het nummer nagegaan. Daarop dienden we klacht in bij de politie van onze woonplaats. We hoorden er niks meer van en hebben daarop een advocaat ingeschakeld die zich bij het parket ging informeren. De zaak was al zonder gevolg geklasseerd, waarop de advocaat die weer heeft geopend. We kregen dan telefoon van de dienst CCU van de politie en dachten dus dat ze er verder zouden aan werken. Maar toen we na een hele tijd weer niks meer hoorden en onze advocaat lieten informeren, bleek dit alweer zonder gevolg geklasseerd te zijn. De advocaat voelt zich niet geroepen om verder actie te ondernemen, gezien het ‘geringe’ bedrag van de schade, maar wij willen wel verder gaan. Op die manier is dit immers een vrijgeleide voor die gast om vrolijk verder ongestraft mensen op te lichten ! Voor de politie moet het toch simpel zijn om aan de hand van het rekeningnr. en het mailadres de correcte identiteit en het adres van die gast te achterhalen en die met de feiten te gaan confronteren ? Waarom doen ze dat dan niet ???
Zaak 2 : Zoon, helaas overactief koper op 2e handssites, heeft op marktplaats.nl Pokémonkaarten gekocht, voor 50€. Hij verzamelt die dingen ; sommige blijken nogal wat geld waard te zijn. Deze zijn wel geleverd, maar blijken vals. Op aanmaningen via mail om ons terug te betalen en de valse kaarten terug te nemen, kwam geen reactie meer. In deze hadden we een stad (Alkmaar), een mailadres, een rekeningnr. en de naam van de rekeninghouder. Op internet hebben we op die naam een adres en telefoonnummer gevonden in Alkmaar. Daarop heeft zoon naar politie in Alkmaar gebeld, alwaar ze zeiden dat ze niet konden helpen. Waarom niet ??? Het was toch simpel om eens op dat adres te gaan zien of op dat nummer te bellen ? Vervolgens weer naar de politie van onze stad, waar ze ook al niks wilden doen. Terwijl we er in deze bijna zeker van zijn dat een belletje van de politie voldoende zal zijn om ons geld terug te krijgen (en dan sturen we uiteraard die kaarten terug).
Ik snap totaal niet waarom er hier niks wordt ondernomen. Wie bvb in Turkije bewust een (goedkoop) namaakhorloge koopt en betrapt wordt op de luchthaven, die is zijn artikel kwijt en krijgt er nog een boete bovenop. In België toch in ieder geval. Terwijl er hier iemand gekend is die namaak verkoopt aan de volle prijs van het echte spul, en die geraakt daar ongestraft mee weg.
Wij weten ook dat iedere actie in deze zaken ons veel meer gaat kosten dan de geleden schade, maar het gaat hier om het principe. Aan dergelijke oplichters moet een halt worden toegeroepen. We hopen dus via deze weg iemand te vinden in Nederland die ons wil helpen met beide zaken door :
- In de eerste zaak te zoeken om wie het gaat en die persoon aan te manen onze 90€ terug te betalen. Ergens hopen we dat het feit dat we hem toch hebben gevonden, hem voldoende zal doen schrikken om ons terug te betalen. En indien niet, willen we wel degelijk dat er gerechterlijke stappen worden ondernomen.
- In de tweede zaak eens te bellen naar het nummer dat we gevonden hebben ; het mailadres was “naam”99, dus we vermoeden dat het om een 14-jarige gaat waarvan de ouders misschien niet weten dat hij valse spullen verhandelt.
Of misschien kunnen jullie ons doorverwijzen naar een instantie in Nederland die onze klachten wèl zal behandelen ??
Uiteraard hebben we betalingsbewijzen in beide zaken, alsook copies het mailverkeer waarop dan geen reactie meer kwam.
Hopend op enige hulp...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
winningst

Leeftijd: 30
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): JHAF

BerichtGeplaatst: do 03 okt 2013 9:45    Onderwerp: Antwoord Reageer met quote Naar onder Naar boven

Geachte heer/mevrouw,

Als eerste wil ik zeggen dat dit een erg vervelende situatie is en dat u ook in een vervelend parket zit. Ik geef u eerst advies over de eerste situatie en daarna de tweede.
Wat bij u zoon is gebeurt, wel betaald maar niets ontvangen, gebeurt helaas heel veel op tweedehandssites. Mijn tip is altijd, als u wat gaat kopen op zo'n site en u krijgt een email adres en-/of rekeningnummer, check deze dan eerst even op Google of op www.opgeletopinternet.nl . Zo kunt u achterhalen of deze persoon bekend is bij meerdere mensen of politie ivm met internetoplichting.
De politie behandeld deze zaken niet, pas als er meerde 'slachtoffers' zijn gemaakt komt de politie in actie. Het enige wat u kunt doen is online aangifte doen.
Als u weet bij welke bank de oplichter zit, dit kunt u checken dmv zijn IBAN op Google te zoeken, kunt u zijn bank inlichten en die nemen vervolgens contact met de persoon op en eventueel blokkeren zij zijn rekeningen.

In de tweede situatie, het voorbeeld over Turkije is niet helemaal correct. Je mag vanuit het buitenland maximaal 3 namaak artikelen mee nemen over de grens, elke hoeveelheid hier boven wordt in beslag genomen en krijgt u een boete over.
Op marktplaats had moeten staan dat het om nep Pokémon kaarten gaat, als u dit namelijk niet was verteld van te voren valt dit onder bedrog, en dit is wel degelijk strafbaar.
Het is alleen erg jammer en vervelend dat dit gebeurt via een online tweedehandssite, want de identiteit van de verkoper hoeft niet te kloppen en kan dus ook anoniem zijn. De politie kan hier ieder geval niets mee. Hier raad ik u weer aan om online aangifte te doen. En uiteraard contact op te zoeken met de verkoper, en misschien te dreigen dat u een advocaat onder armen heeft.

Hoe u online aangifte doet in België weet ik helaas niet, maar dit zal vast uit te zoeken.
Ik hoop u geholpen te hebben, en mocht u vragen hebben kunt u mij een bericht sturen.

S. Timmermans
witchqueen

BerichtGeplaatst: do 03 okt 2013 21:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste,

Bedankt voor uw reactie.

De bank was ING Nederland, en uiteraard hebben we ook langs die weg geprobeerd om iets te bereiken, hieronder hun antwoord :

"Bedankt voor uw melding. Wij vinden het vervelend voor u dat u slachtoffer bent geworden van oplichting.
Helaas kunnen wij niet aan uw verzoek tot terugboeking van de betaling voldoen. Ook kunnen wij niet bemiddelen bij aankopen via internet. Reden hiervoor is dat de ING de transactie in opdracht van u correct heeft uitgevoerd.
Uw melding hebben wij doorgestuurd naar ons Fraudeloket.
Wij adviseren u, indien u dit nog niet heeft gedaan, aangifte te doen bij de politie. U kunt dit online doen via de website www.mijnpolitie.nl.
Over eventuele vervolgstappen die de ING neemt naar aanleiding van uw melding kunnen wij u helaas geen mededelingen verstrekken. In het kader van bescherming van de persoonsgegevens van de rekeninghouder geven wij geen gegevens over een rekeninghouder aan iemand anders dan de rekeninghouder zelf door. De ING verstrekt alleen gegevens over een rekeninghouder aan een derde als dat mogelijk is binnen de kaders van de wet."

We hebben dan ook nog via onze eigen bank geprobeerd, maar daar hebben we ook niks meer van gehoord.

In België kunnen we inderdaad ook online aangifte doen bij de 'e-cops', maar dat is enkel aangifte. De schade recupereren is via die weg niet mogelijk, daarvoor heb je de rechtbank nodig, maar ja, daar seponeren ze dergelijke dingen dus... In zaak 2 hebben ze de klacht zelfs niet genoteerd. Waarom zouden dergelijke oplichters er dan eigenlijk mee ophouden ?
Wij hebben dan ook nog zoiets als de 'economische inspectie', maar die komen enkel tussen als je opgelicht wordt door een handelaar, al dan niet buitenlands. Zaken tussen particulieren, daar komen ze niet in tussen.
winningst

Leeftijd: 30
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): JHAF

BerichtGeplaatst: vr 04 okt 2013 9:43    Onderwerp: Antwoord 2 Reageer met quote Naar onder Naar boven

Geachte heer/mevrouw,

Goed om te horen dat u uw bank hebt weten te bereiken. De bank geeft inderdaad geen geld terug. (Even een tip tussen door, u kunt voortaan beter geld overmaken via een PayPal rekening, hier kun je namelijk wél je geld weer terug halen als je niets hebt ontvangen.)
Zodra er meerdere mensen zijn die online aangifte hebben gedaan van oplichting door deze oplichter, komt de politie pas in beeld. Dan pas gaat de politie zich er mee bemoeien, dit omdat er dan genoeg bewijs is.
U kunt eigenlijk verder niets doen. Had u al gecheckt of de oplichter bekend was op Google of www.opgeletopinternet.nl ? Dit zou ik in ieder geval nog even doen als u dit nog niet heeft gedaan.
Zodra de politie genoeg online aangiftes heeft, zullen zij contact met u opnemen om een aangifte op het politiebureau te doen.
Ik zeg het u eerlijk, want dat is wel zo eerlijk, u heeft een kleine kans om het geld van uw zoon terug te krijgen. Maar het is niet uitgesloten!

S. Timmermans
hilde12

Leeftijd: 125
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 04 okt 2013 11:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De meeste oplichtingen op internet gebeuren juist via paypal, dit is dus geen manier om zeker te weten dat je je geld terugkrijgt. Je denkt dat het kan, echter in merendeel van de gevallen is dat niet zo. Google maar eens op paypal oplichting.
witchqueen

BerichtGeplaatst: vr 04 okt 2013 22:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor de reacties.
Via die site kunnen wij als Belg geen aangifte doen, wij hebben geen
burgerservicenummer, maar een rijksregisternummer. En op het postnr zal dat aangifteformulier ook vastlopen, die zijn in België totaal anders dan in Nederland.
Heeft er niemand een gewoon algemeen mailadres van de Nederlands politie, dan zou ik het zo kunnen proberen ?
hilde12

Leeftijd: 125
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 04 okt 2013 22:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bellen kan toch ook?
witchqueen

BerichtGeplaatst: vr 11 okt 2013 15:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja dat hadden we al gedaan, in zaak 2 heeft de zoon gebeld naar de politie in Alkmaar (zie mijn eerste post ; ik weet dat het een lange tekst is, maar het staat er in hoor Very Happy ).
Ze zeiden dat ze niet konden helpen...
En wij snappen nog altijd niet waarom...
dr.dunno

Leeftijd: 45
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: za 12 okt 2013 15:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

hilde12 schreef:
De meeste oplichtingen op internet gebeuren juist via paypal, dit is dus geen manier om zeker te weten dat je je geld terugkrijgt. Je denkt dat het kan, echter in merendeel van de gevallen is dat niet zo. Google maar eens op paypal oplichting.

Omdat dan niet is voldaan aan de voorwaarden van kopersbescherming, bv directe geldoverdracht tussen accounts i.p.v. transactie via de website zoals b.v. bij ebay.

Veel mensen nemen niet de moeite om goed vooraf te controleren met wie ze zaken doen. Als ik tweedehands aankoop vraag ik altijd om adresgegevens en een vast telefoonnummer, dat ik ook daadwerkelijk bel en waarbij ik ook vraag naar degene met wie ik zaken doe, of anders ga ik zelf langs om het op te halen. Voorkomt dit soort ellende, die overigens niet gebonden is aan Nederland en overal voorkomt.

En voor TS: het leveren van een vals product is niet per definitie oplichting, bijvoorbeeld wanneer de verkoper zelf ter goeder trouw is. Je zult dit soort zaken moeten aangeven bij de Nederlandse politie (kan tegenwoordig online op politie.nl ) en dan moeten kijken wat eruit komt (waarschijnlijk niets). Rest je nog de civiele weg, die je meer gaat kosten dan het oplevert.

Beschouw het als leergeld voor je zoon en leef door is mijn advies.

Leeftijd: 45
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: za 12 okt 2013 15:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

witchqueen schreef:
Ja dat hadden we al gedaan, in zaak 2 heeft de zoon gebeld naar de politie in Alkmaar (zie mijn eerste post ; ik weet dat het een lange tekst is, maar het staat er in hoor Very Happy ).
Ze zeiden dat ze niet konden helpen...
En wij snappen nog altijd niet waarom...

Kunnen ze wel, maar ze hebben in hun beleving betere dingen te doen (denkt de rest van de bevolking anders over overigens).

Ze zijn overigens wel verplicht een aangifte op te nemen en het OM is verplicht je omtrent de voortzetting van de zaak te berichten. Als je er toch werk van wilt maken, doe dan aangifte en als men moeilijk doet, dan maak je duidelijk dat je weet dat ze verplicht zijn aangifte op te nemen en (als dat niet helpt) je er de voorkeur aan geeft een collega te spreken te krijgen die wel zich als een professional weet te gedragen.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds