|
|
| Auteur |
Bericht |
opelkadetje
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 13 mrt 2010 18:29 Onderwerp: ontslag vraagjes |
|
|
hallo mensen,
een vraag voor een vriend van mij, zijn situatie is als volgt.
werkt 3 jaar lang voor uitzendburo x, is daar begonnen zonder dat hij vervoer had, hij is metselaar en kon altijd meerijden met zijn collega die hem via het uzb inhuurde.
nu is het door de crisis (of het een crisis is daargelaten) dat het werk minder is en dat mijn maatje al 3 maanden thuis zit.
nu is het zo dat het uzb hem 70% loon uitbetaald en als hij dan aangeeft recht te hebben op 100% (1e vraag: heeft hij recht op 100% als hij beschikbaar is voor werk maar zijn baas niets heeft voor hem)
dan zegt zijn baas.. ja maar ik betaal je nu uit eigen zak en je brengt niets binnen dus je krijgt maar 70%, nu wil hij absoluut zijn baan niet verliezen (zoiets is nooit leuk natuurlijk) maar omdat hij bang is dat hij wel ontslagen zou worden omdat hij al een tijdje geen werk doet maar wel doorbetaald wordt... heeft hij het maar laten wezen voor wat het is.
nu is het de afgelopen 3 weken zo (krijgt nog per week betaald) dat zijn salaris elke keer niet gestort werd, en hij moest er achteraanbellen de volgende week om het voor elkaar te krijgen.
nu is het zo dat hij dus gister ook gebeld heeft omdat het er nog niet op stond, en heeft zijn baas het uzb dus gezegd dat hij maar vervoer moest gaan regelen want zo kon hij niets aan mijn maatje verdienen, waarop mijn maatje dus antwoord met; ik heb geen auto, en dat wist je voordat ik in dienst kwam bij je.
gelijk dan dus de 2e vraag kan deze werkgever hem verplichten vervoer te regelen en als hij dat niet kan (met metselkuip en gereedschap in de bus is geen succes denk ik) kan hij hem dan ontslaan wegens werkweigering?
dan tot slot een laatste vraag voor nu
hoe zou mijn maatje dit het beste kunnen aanvechten mocht dit wel tot ontslag leiden, en ik persoonlijk denk dat het uzb geen ontslagvergunning heeft maar een beetje dreigt ook ivm 70% uitbetalen en "ik verdien nix meer aan je"
ik hoop dat het een beetje duidelijk is.
mochten er nog vragen zijn, dan zal ik deze even toelichten.
laatste opmerking mijn maatje is lid van de bond (bouwnijverheid) en zal aanstaande maandag gelijk ook de bond op de hoogte stellen. |
|
|
|
|
 |
opelkadetje
|
Geplaatst: ma 15 mrt 2010 10:56 Onderwerp: |
|
|
iemand die deze dingen toevallig weet?  |
|
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: ma 15 mrt 2010 11:22 Onderwerp: |
|
|
Niet uit onwillendheid, maar de geschetste situatie kan in werkelijkheid nogal complex zijn. Vandaar dat reactis wellicht wat op zich laten wachten.
De bond inschakelen is een verstandige keuze. Zonder inzage in arbeidscontract en dergelijke durf ik namelijk niet te zeggen wat de exacte rechten zijn.
Onder welke CAO wordt er gewerkt? Is dat daadwerkelijk een uitzendcao?
Hoe is het werk in de afgelopen drie jaar uitgevoerd? Met tussenpozen of zonder onderbrekingen?
Wat staat er op papier over de plaats waar de arbeid verricht dient te worden en hoe de werknemer er dient te komen? (Reiskosten en vervoer komen namelijk in principe gewoon voor rekening van de werknemer; voor materialen op de werkplek, als speciekuip en gereedschap dient de werkgever zorg te dragen)
Kortom advies op deze plaats nu zou wel eens niet correct kunnen zijn voor jouw vriend. |
|
|
|
|
 |
opelkadetje
|
Geplaatst: ma 15 mrt 2010 11:37 Onderwerp: |
|
|
dankjewel voor je advies, hier kunnen we zeker wat mee.... want hij moet toch ergens beginnen uit te zoeken wat zijn rechten en plichten zijn.
mocht er naar aanleiding hiervan nog vragen zijn dan stel ik ze:D
bedankt:D |
|
|
|
|
 |
|
|