Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu do 07 aug 2025 17:03
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

ontslag bij wia
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
kaasja

Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: di 21 jun 2011 19:50    Onderwerp: ontslag bij wia Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi, ik ben voor 50% afgekeurd en door een reorganisatie ben ik boventallig verklaard. ik heb me daarna gericht op studie en soliciteren..studie geslaagd, maar helaas nog geen baan. door een sociaal plan heb ik nog een tijd lang doorbetaald gekregen.
mijn werkgever heeft echter geen ontslag aangevraagd bij uwv en komt nu met een contract beeindiging aanzetten met allerlei voorwaarden en een afkoopsom (van bijna niks) omdat ze eigenlijk door moeten betalen.
De brief is echter zo vreemd dat ik nattigheid voel en me af begin te vragen wat mijn rechten eigenlijk zijn...
is er een jurist die me daarbij kan helpen of weet iemand wat ik nu moet doen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
BG

BG

Leeftijd: 40
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: di 21 jun 2011 21:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Globaal gezien mag jouw baas je na 2 jaar ziekte voor de uren dat je ziek bent ontslaan (als jij bijv. nog 20 uur werk dan mag hij jou voor de resterende 20 uur ontslaan). Het is het beste om advies in te winnen, aangezien er geen informatie bekend is over jouw inkomen, de precieze afspraken en eventuele afkoopsom. Het is dan ook raadzaam om bij het inwinnen van het advies na te gaan of het akkoord gaan eventueel consequenties heeft voor je uitkering (mogelijk een deel WW).
kaasja

Leeftijd: 51
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: di 21 jun 2011 22:45    Onderwerp: ontslag Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi, bedankt voor je reply. ik hoop dat ik iemand kan vinden die mij kan helpen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
BG

BG

BerichtGeplaatst: di 21 jun 2011 23:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik bedoel te zeggen dat je die hulp vermoedelijk beter buiten dit forum kan zoeken: een advocaat, het Juridisch Loket, je rechtsbijstandsverzekering...

Voor de hoogte van dat bedrag zou bijvoorbeeld aangesloten kunnen worden bij de kantonrechtersformule: aantal dienstjaren x maandloon x factor.

Het is overigens gebruikelijk dat bij zo'n overeenkomst ook wat plichten komen. De werkgever wil zich ervan verzekeren dat jij later niet alsnog stappen gaat ondernemen. Zoiets leg je dan ook vast. Dat komt wellicht hard over, maar kan wel gewenst zijn. Om die reden is het ook verstandig om het voorstel elders voor te leggen ter advisering.
DENNIS79

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: wo 22 jun 2011 10:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik wil hier toch even een nuancering op geven.

Het ontslaan kan niet voor 20 uur op een contract van 40 uur. Deeltijdontslag is al enige tijd niet meer mogelijk. Het ontslag wordt voor het gehele dienstverband aangevraagd. Het kan eerder verleend worden indien de werkgever expliciet aangeeft om de werknemer na ontslag aansluitend voor 20 uur (opnieuw) in dienst te nemen.

Overigens gaat het UWV tegenwoordig (sonds ongeveer een jaar) veel kritischer om met ontslagaanvragen na 2 jaren van arbeidsongeschiktheid. Zeker indien het gaat om medewerkers die deels hersteld zijn, of volledig zouden kunnen functioneren in een aangepaste functie. Het klopt dat de werkgever na 2 jaren ontslag mag aanvragen, maar het klopt (totaal) niet om te zeggen dat de werkgever na 2 jaren van ziekte iemand zou mogen ontslaan.

Na 2 jaar geldt het opzegverbod niet meer, dus mag er opgezegd worden. Echter opzeggen mag niet zonder ontslagvergunning, en die krijg je (als werkgever) dus niet zo maar meer.

Het krijgen van WW is overigens ook geen vanzelfsprekendheid. Ik begrijp althans uit het verhaal van TS dat zij geruime lange tijd niet gewerkt heeft, maar wel betaald heeft gekregen. De reden hiervoor was naar ik begrijp niet zozeer (of niet alleen) de arbeidsongeschiktheid, maar voornamelijk het sociaal plan. Indien er geen arbeid verricht is voor de uren waarvoor ontslag wordt verleend, bestaat er ook geen recht op WW. Indien het "ziekteuren" zijn, dan is het geen WW, maar WIA (of WAO?), en indien het gaat om uren niet gewerkt vanwege sociaal plan, dan is er geen recht op WW, want geen sprake van arbeid.

Vervolgens heb ik nog wel wat vragen aan de TS. Je stelt dat er een vreemde brief is geschreven en voelt daardoor nattigheid. Het wordt mij niet duidelijk wat er precies geschreven is wat jou vreemd over komt. Daar hoor ik graag meer over.

Dat er een (soort?) sociaal plan is opgesteld, jij vergoeding hebt gekregen voor de tijd dat je thuis zat, jij niet hoefde te werken, en jij wel een studie hebt gekregen, zijn omstandigheden die een rechter straks allemaal laat meewegen mocht dit voor de rechter komen. Het zou mij niet verbazen als een rechter daaruit concludeert dat jij wist dat jouw dienstverband zou gaan eindigen bij je werkgever, en dat jij een groot deel van de jou toekoemnde ontslagvergoeding reeds genoten hebt. Het zou mij dan ook niets verbazen als de rechter dan niet tot een erg grote ontslagvergoeding zal komen. De kantonrechtersformule is het uitgangspunt, maar de factor C zal dan erg laag bepaald worden, denk ik.

BG

BerichtGeplaatst: wo 22 jun 2011 10:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank voor aanvulling. Het deelontslag had ik gebaseerd op rechtspositieregeling waar ik zelf vaak mee werk.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds