|
|
| Auteur |
Bericht |
Dennis Wijnberg
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 03 aug 2010 8:56 Onderwerp: |
|
|
| Ik doelde op de regel "Hij zal waarschijnlijk geen geld hebben voor een afkoopsom, dus de veiligste weg voor jou is om te wachten op een ontslagvergunning via UWV werkbedrijf." waarbij mijn interesse uitging naar de afkoopsom. |
|
|
|
|
 |
WimWest
Leeftijd: 126 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 03 aug 2010 9:38 Onderwerp: |
|
|
De wg heeft twee mogelijkheden, indien er sprake is van econ. redenen:
1. ontslag via UWV wegens econ. redenen, dit verzoek heeft een wat langere termijn en men kan daarna alsnog naar de kantonrechter voor een ontslagvergoeding op basis van de XYZ-formule.
2. ontslag aanvragen via de kantonrechter en dan wordt de ontslagvergoeding gebaseerd op de kantonrechtersformule ABC.
In beide gevallen zal de WG moeten aantonen dat er sprake is van economische omstandigheden. Hiervan is geen sprake als er slechst gewijzigd wordt in de manier waarop de onderneming verder gaat en hierbij het sluiten van de retail activiteiten onderdeel is van een tactisch/strategisch plan. Dit is geen economische reden.
Ongeacht of er een nieuwe baan wordt aangeboden bij de nieuwe eigenaar van de zaak zal de huidige WG de arbeidsovereenkomst eerst moeten beeindigen op bovenstaande wijze. Als er een arbeidsovereenkomst uit voortkomt bij de nieuwe eigenaar zal dit alleen maar invloed hebben op de ontslagvergoeding en zal deze door de rechter enigszins worden gematigd.
Het recht op een ontslagvergoeding wordt dan mede bepaald door de onvoorwaardelijke inzet in de afgelopen tien jaar en het opnieuw opbouwen van deze status bij een nieuwe WG. |
|
|
|
|
 |
theod
Leeftijd: 68 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 03 aug 2010 17:09 Onderwerp: |
|
|
| WimWest schreef: |
Hiervan is geen sprake als er slechst gewijzigd wordt in de manier waarop de onderneming verder gaat en hierbij het sluiten van de retail activiteiten onderdeel is van een tactisch/strategisch plan. Dit is geen economische reden.
|
Als ik het goed begrepen heb houdt de onderneming in zijn geheel op te bestaan.
De ondernemer stopt ermee omdat er onvoldoende omzet is, dit betekent dus dat als hij door zou gaan er in de toekomst een mogelijk faillissement dreigt.
Het huurcontract is door een andere ondernemer overgenomen zonder het franchise contract of inboedel. |
|
|
|
|
 |
WimWest
Leeftijd: 126 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 04 aug 2010 8:58 Onderwerp: |
|
|
| Quote: | | M.i. kiest de franchisehouder te gemakkelijk voor de weg van bedrijfsbeëindiging en is het stoppen van de retailer geen noodzaak. Er zit nog meer dan voldoende vermogen in de holding van de franchise, blijkens recente uitgaven. |
Meer strategische keuze e dan economische reden als ik deze quote lees. |
|
|
|
|
 |
|
|