Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
bella
|
Geplaatst: vr 22 jul 2005 20:28 Onderwerp: onthouden van informatie |
|
|
Samen met buren probeer ik een dakopbouw tegen te houden van andere buren. Hiertoe heb ik een zienswijze ingediend. De gemeente is echter bereid toch vergunning te gaan verlenen dus het bezwaarschrift zal er aan komen. Nu heb ik echter een vraagje. Bij het indienen van de zienswijze heb ik beroep gedaan op art.3 WOB zodat wij op de hoogte zouden blijven van informatie en besluitvorming. Nu gaat de gemeente vergunning verlenen omdat de schaduwwerking, die wij hadden opgevoerd in de zienswijze, maar een uur per dag zal zijn. Voor deze berekening is door de gemeente een expertise bureau in de arm genomen. De uitkomst (het uur per dag) is niet aan ons medegedeeld, althans in alleen in de brief van vergunning genoemd alszijnde motivatie. Er is dus door de gemeente niet aan ons verzoek voldaan om ons naar behoren in te lichten. (Hoe is de berekening gedaan, door wie en wat is er precies uitgekomen) Mijn vraag is dan ook is dit een punt van belang van ons?
Verder vraag ik mij af of het verstandig is de voorzieningenrechter te vragen de bouw te gaan stilleggen totdat alle juridische wegen van bezwaar en beroep zijn doorlopen?
groetjes, Bella
Moderatie: tiepfoutjes verwijderd |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: vr 22 jul 2005 21:37 Onderwerp: Re: onthouden van informatie |
|
|
bella schreef: | samen met buren probeer ik een dakopbouwtegen te houden van andere buren. Hiertoe heb ik een zienswijze ingediend. De gemneente is echter bereid toch vergunning te gaan verlenen dus het bezwaarschrift zal er aan komen. Nu heb ik echter een vraagje. Bij het indienen van de zienswijze heb ik beroep gedaan op art.3 wob zodat wij op de hoogte zouden blijven van informatie en besluitvorming. nu gaat de gemeente vergunning verlenen omdat de schaduwwerking, die wij hadden opgevoerd in de zienswijze, maar een uur per dag zij zijn. Voor deze berekening is door de gemeente een expertice bureau in de arm genomen. De uitkomst (het uur per dag) is niet aan ons medegedeeld, althans in alleen in de brief van vegunning genoemd alszijnde motivatie. Er is dus door de gemeente niet aan ons verzoek voldaan om ons naar behoren in te lichten. (hie is de berekening gedaan, door wie en wat is er precies uitgekomen) Mijn vraag is dan ook is dit een punt van belang van ons.
|
Ik zie niet in hoe dat op de vergunningverlening op zich van invloed kan zijn. De gemeente heeft op een zeer zorgvuldige manier het besluit voorbereid, o.a. door de genoemde expertise.
Wel is het zo dat de gemeente niet in redelijkheid van jou kan vergen dat je je volledige bezwaar indient voordat je dat rapport hebt gezien.
Je kunt daarom het beste nu pro forma bezwaar maken, waarbij je aangeeft dat je je argumenten nog aan zult vullen, nadat je voldoende gelegenheid hebt gehad dat rapport te bestuderen.
Hiermee creëer je in ieder geval een stukje onzekerheid voor de aanvrager.
Quote: |
Verder vraag ik mij af of het verstandig is de voorzieningenrechter te vragen de bouw te gaan stilleggen totdat alle juridische wegen van bezwaar en beroep zijn doorlopen?
|
De rechter zal eerst kijken of hij denkt dat uit de bezwaar of beroepprocedure een andere uitkomst zal komen.
Als je daarbij allereerst in aanmerking neemt dat dit een marginale toetsing is en dat de gemeente, zoals hierboven reeds aangehaald, zorgvuldig te werk is gegaan en je daarna ook rekening houdt met het feit dat iets als verminderde (zon)lichtinval door de bank genomen geen steekhoudend argument is, omdat het binnen de bebouwde kom nu éénmaal inherent is aan de omgeving dan denk ik dat het aanvragen van een voorziening niet zinvol zal zijn en zelfs averechts zal werken, omdat een afwijzing van de voorziening de vergunningaanvrager een redelijke zekerheid geeft dat de vergunning in stand zal blijven. |
|
|
|
 |
Michael Dekkers
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT
|
Geplaatst: ma 10 okt 2005 1:11 Onderwerp: |
|
|
Als je een officieel WOB-verzoek hebt ingediend (=een briefje met daarin "ik wil informatie") kan je bezwaar maken tegen het niet of niet tijdig nemen van het besluit. Men moet je binnen 2 weken de info geven of niet geven met motivatie en dan ook nog alleen de redenen in de Wet openbaarheid van bestuur genoemd.
Het niet reageren van de gemeente op je WOB-verzoek (mocht je dit hebben ingediend, wat ook mindeling kan overigens) wordt conform art. 6:2 onder b met een "besluit" gelijksteld. Je kan hiertegen apart van de zaak een bezwaarschrift indienen teneinde de info alsnog te krijgen. |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|