|
Auteur |
Bericht |
dentinox
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 24 jul 2013 19:17 Onderwerp: ontbinding koop niet nagekomen |
|
|
Beste mensen.
Ik zoek even advies t.b.v wat schrijfwerk.
Ik heb een artikel gekocht op internet, netjes retour gestuurd (aangetekend), maar heb na 2 maanden nog steeds geen geld terug. De verkoper reageert niet meer.
Ik zou alvorens ik de gang naar de kantonrechter maak hem op de hoogte willen stellen van het feit dat ik nakoming van de ontbonden koopovereenkomst eis.
Nu heb ik dit in gedachten. Ik hoor van jullie graag nog adviezen of veranderingen.
Op april 2013 heb ik de koopovereenkomst van rechtswege eenzijdig ontbonden door u het product te retourneren binnen de afkoelingsperiode volgens Art 7:46d BW
Tot op heden bent u deze ontbinding niet nagekomen.
Ik verzoek u vriendelijk, doch binnen 7 werkdagen het totaalbedrag terug te storten op het hieronder vermelde rekeningnummer.
mocht u deze wederom niet nakomen, zal ik deze zaak voorleggen aan de kantonrechter.
Iemand aanpassingen ? |
|
|
|
 |
Regin
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1042
|
Geplaatst: wo 24 jul 2013 19:38 Onderwerp: |
|
|
Je briefje klopt niet helemaal. Ontbinding kun je niet nakomen, maar de verbintenis tot terugbetaling die ontstaat door de ontbinding wel. Verder is de overeenkomst niet van rechtswege ontbonden, maar door het terugsturen van het gekochte. Ik zou je brief als volgt formuleren:
---
Op [datum] heb ik van u via internet een [artikel] gekocht. Dit product heb ik op [datum] per aangetekende post aan u retour gezonden. De koopovereenkomst is daarmee ontbonden. U bent ingevolge artikel 7:46d BW verplicht de koopprijs aan mij terug te betalen. Ik verzoek en voor zover nodig sommeer u daarom om binnen veertien dagen na dagtekening van deze brief, dus uiterlijk op [datum], EUR [bedrag] op rekeningnummer [nummer] ten name van [naam] te betalen. Als u in gebreke blijft, zal ik u zonder nadere aankondiging in rechte betrekken. Ik vertrouw erop dat het niet zo ver hoeft te komen. |
|
|
|
 |
dentinox
|
Geplaatst: wo 24 jul 2013 21:15 Onderwerp: |
|
|
ok bedankt. Ik dacht altijd dat het automatisch van rechtswege is. Omdat van rechtswege betekend "aanduiding dat een feit krachtens het recht automatisch intreedt, als bepaalde feiten zich voordoen of aan zekere voorwaarden is voldaan".
Misschien heb ik deze dan verkeerd opgevat. Even uit nieuwsgierigheid, wanneer is dan iets van rechtswege ? |
|
|
|
 |
dentinox
|
Geplaatst: wo 24 jul 2013 21:20 Onderwerp: |
|
|
Zal ik er nog even "Inmiddels verblijf ik, onder voorbehoud van alle rechten," onderplakken? |
|
|
|
 |
svdongen
Leeftijd: 29 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 24 jul 2013 23:07 Onderwerp: |
|
|
De overeenkomst wordt toch niet automatisch opeens ontbonden?
Nadat je terugstuurde heb je hem daarmee ontbonden.
Iets wat van rechtswege gebeurt, is bijvoorbeeld verjaring. |
|
|
|
 |
Regin
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1042
|
Geplaatst: do 25 jul 2013 9:46 Onderwerp: |
|
|
dentinox schreef: | ok bedankt. Ik dacht altijd dat het automatisch van rechtswege is. Omdat van rechtswege betekend "aanduiding dat een feit krachtens het recht automatisch intreedt, als bepaalde feiten zich voordoen of aan zekere voorwaarden is voldaan".
Misschien heb ik deze dan verkeerd opgevat. Even uit nieuwsgierigheid, wanneer is dan iets van rechtswege ? |
Het is een kwestie van perspectief. De ontbinding zelf vindt niet van rechtswege plaats, maar de verbintenis tot terugbetaling ontstaat wel van rechtswege nadat de ontbinding is uitgesproken. Een werkgever is van rechtswege een verhoging verschuldigd als hij te laat is met het betalen van loon. Als je kunt kiezen of je gebruik maakt van een recht, is het inroepen van dat recht niet "van rechtswege". De gevolgen van het inroepen van dat recht zijn dat (vaak) wel.
dentinox schreef: | Zal ik er nog even "Inmiddels verblijf ik, onder voorbehoud van alle rechten," onderplakken? |
Dat kan, maar is niet nodig om die rechten veilig te stellen. |
|
|
|
 |
|