|
Auteur |
Bericht |
ella
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: ma 01 aug 2011 13:44 Onderwerp: |
|
|
Beste Dennis,
Heeft de bestuursrechter deze ongeschreven rechtsplicht al ergens bevestigd?
Het heeft verschrikkelijk lang geduurd voordat HR in Lindenbaum/Cohen een ongeschreven rechtsnorm van maatschappelijke zorgvuldigheid erkende, hoewel daar in de doctrine eerder veel over werd geschreven.
Is de ongeschreven rechtsplicht van uitkeringstrekkers in de sociaal-juridische doctrine eerder gesignaleerd? Of heeft prof. Rijpkema een primeur? |
|
|
|
 |
BG
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1134
|
Geplaatst: ma 01 aug 2011 14:06 Onderwerp: |
|
|
In de informatieplicht die op de ontvanger rust ligt volgens mij letterlijk besloten dat ook die informatie gemeld moet worden waarvan de ontvanger noodzakelijkerwijs kon weten dat dit van invloed is op de uitkering. Zie ook vergelijkbare verplichtingen in de WW, Zw, Wet WIA, Wet WAJONG etc.. _________________ Mine! |
|
|
|
 |
ella
|
Geplaatst: ma 01 aug 2011 14:16 Onderwerp: |
|
|
Beste BG,
Is dit een ongeschreven rechtsplicht? Of heeft de wetgever deze verplichting geformuleerd? |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: ma 01 aug 2011 15:07 Onderwerp: |
|
|
ella schreef: | Beste BG,
Is dit een ongeschreven rechtsplicht? Of heeft de wetgever deze verplichting geformuleerd? |
Kijk er eerst die wetten zelf eens op na. Dan zie je hoe algemeen deze verplichting is geformuleerd. M.b.t. de WWB kan ik mij met al mijn originaliteit geen omstandigheid bedenken die niet gedekt wordt door deze formulering.
Je zult dus ook niet zo snel jurisprudentie over de ongeschreven rechtsplicht uit de WWB vinden, lijkt me. Dat laat echter onverlet dat er wel degelijk zo'n ongeschreven rechtsplicht zou kunnen bestaan.
Als je wilt aantonen dat de ongeschrveen rechtsplicht niet bestaat, dan zul je uitspraken moeten vinden waarin oneigenlijk gebruik van de uitkering wordt toegestaan. _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
Ronald78
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 796
|
Geplaatst: ma 01 aug 2011 15:23 Onderwerp: |
|
|
Is er binnen de WWB ruimte voor iets als fraus legis? _________________ Ik weet niet zoveel van rechten. Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 01 aug 2011 17:35 Onderwerp: |
|
|
ella schreef: | Is de ongeschreven rechtsplicht van uitkeringstrekkers in de sociaal-juridische doctrine eerder gesignaleerd? Of heeft prof. Rijpkema een primeur? |
Zoals ik reeds heb uitgelegd schrijft Rijpkema nergens dát er zo'n rechtsplicht bestaat. Hij schrijft alleen dat niet valt in te zien waarom de asymmetrie tussen de overheid en de burger die aanspraak maakt op een uitkering in de weg zou staan aan het aannemen van het bestaan van een op die burger rustende ongeschreven rechtsplicht. That's it. Wat jij er verder in leest staat er niet. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
ella
|
Geplaatst: di 02 aug 2011 13:56 Onderwerp: |
|
|
Ik ben toch wel benieuwd naar de inhoud van die ongeschreven rechtsplichten waarvan Rijpkema stelt dat daar wel degelijk plaats voor lijkt te zijn.
Wordt er in de bestuursrechtelijke literatuur vaker beweerd dat er wel degelijk ruimte lijkt te zijn voor ongeschreven rechtsplichten van burgers? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 02 aug 2011 14:38 Onderwerp: |
|
|
Denk aan geschreven rechtsplichten en denk nu de daarbij behorende wettelijke bepalingen weg. Je houdt ruimte voor ongeschreven rechtsplichten over. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|