|
Auteur |
Bericht |
shenur
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvA
|
Geplaatst: ma 09 apr 2012 16:05 Onderwerp: ondernemingsrecht casussen |
|
|
Hallo allemaal,
Wij zijn net begonnen met het vak ondernemingsrecht ik kom er echt niet uit met de casussen. Zou iemand weten welke wetsartikel ik moet gebruiken voor de onderstaande casussen of in ieder geval een deel kunnen oplossen. Bedankt alvast.
Casus I
Jan Willem heeft een kledingwinkeltje in tweedehandse designkleding, Secondhand Design. Het is een eenmanszaak. Hij kan al een tijdje de rekening van een aantal leveranciers niet meer betalen. Hij heeft nog wel wat spaargeld op de bank en een waardevolle platencollectie.
Vraag 1
Kunnen de leveranciers/schuldeisers de schulden van Jan Willem verhalen op zijn privévermogen (zijn spaargeld en platencollectie)?
Vervolg casus I
Jan Willem is al jaren verliefd op zijn schoolliefde, Eva. Jan Willem en Eva wonen al drie jaren samen. Jan Willem vindt het nu wel de tijd om Eva ten huwelijk te vragen. Hij heeft het voornemen om Eva tijdens hun vakantie in Portugal op zijn knieën te gaan voor Eva en heeft inmiddels een hele mooie ring besteld bij de juwelier. Jan Willem en Eva zullen dan in gemeenschap van goederen trouwen.
Vraag 2
Kunnen de schuldeisers hun geld ook uit het vermogen van Eva verhalen? |
|
|
|
 |
dr.dunno
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 774
|
Geplaatst: ma 09 apr 2012 17:01 Onderwerp: |
|
|
shenur schreef: | Hallo allemaal,
Wij zijn net begonnen met het vak ondernemingsrecht ik kom er echt niet uit met de casussen. Zou iemand weten welke wetsartikel ik moet gebruiken voor de onderstaande casussen of in ieder geval een deel kunnen oplossen. Bedankt alvast.
Casus I
Jan Willem heeft een kledingwinkeltje in tweedehandse designkleding, Secondhand Design. Het is een eenmanszaak. Hij kan al een tijdje de rekening van een aantal leveranciers niet meer betalen. Hij heeft nog wel wat spaargeld op de bank en een waardevolle platencollectie.
Vraag 1
Kunnen de leveranciers/schuldeisers de schulden van Jan Willem verhalen op zijn privévermogen (zijn spaargeld en platencollectie)?
Vervolg casus I
Jan Willem is al jaren verliefd op zijn schoolliefde, Eva. Jan Willem en Eva wonen al drie jaren samen. Jan Willem vindt het nu wel de tijd om Eva ten huwelijk te vragen. Hij heeft het voornemen om Eva tijdens hun vakantie in Portugal op zijn knieën te gaan voor Eva en heeft inmiddels een hele mooie ring besteld bij de juwelier. Jan Willem en Eva zullen dan in gemeenschap van goederen trouwen.
Vraag 2
Kunnen de schuldeisers hun geld ook uit het vermogen van Eva verhalen? |
Dit zijn heel erg basale vragen die je ook zonder het vak ondernemersrecht te hebben gevolgd moet kunnen beantwoorden. Je moet m.i. wel daadwerkelijk de moeite nemen even het BW erop na te slaan en niet vragen aan ons om dit voor te kauwen. Lees je verplichte literatuur, collegeaantekeningen/-presentaties en het BW er eerst eens op na. _________________ Catapultum habeo. Isi pecuniam omnem mihi dabis, ad caput tuum saxum immane! |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 19 mei 2012 8:26 Onderwerp: Casus ondernemingsrecht |
|
|
Dag,
´Ten overvloede´- ik vind het leuk om ook oude vragen te beantwoorden - :
Casus 1 vraag 1
Een eenmanszaak heeft geen rechtspersoonlijkheid in de zin van boek 2. Er is dus volgens mij geen sprake van een afgescheiden vermogen. Dan geldt gewoon de hoofdregel van art. 3:276 BW dat de schuldeisers zich op alle goederen van de schuldenaar kunnen verhalen.
Vraag 2
Art. 1:93 io. 1:94 lid 1 en 2 BW De goederenrechtelijke gemeenschap omvat de goederen van de echtgenoten dus ook die van Eva. Daarnaast omvat ze ook de schulden van de echtgenoten, waaronder de schuld van
Jan Willem. Dus na het huwelijk kunnen de schuldeisers zich op de goederenrechtelijke gemeenschap verhalen. Voor het huwelijk niet.
Met vriendelijke groet,
Marja |
|
|
|
 |
|