|
Auteur |
Bericht |
longes
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 16 nov 2013 2:07 Onderwerp: onderhoudsplicht verhuurder? |
|
|
Hallo iedereen,
Ik heb een probleem met mijn huisbaas en zou hier graag wat advies bij jullie willen inwinnen.
Ik huur al ruim 25 jaar een pand(horeca) van mijn huisbaas. Ongeveer 20
jaar geleden is er een keer geschilderd van buiten. Nu is het, na 20 jaar,allemaal redelijk afgetakeld, is er sprake van houtrot en bladert het schilderwerk (buiten) ook al heel erg af. Heb ik laatst een gesprek gehad met mijn huisbaas over dit onderwerp en tot mijn grote verbazing verteld hij me dat hij niet verantwoordelijk is voor de kosten van de reparatie. Ik moet dit volgens hem zelf repareren. Hij wilt eventueel wel een kleine bijdrage(geldsom) leveren maar dit moest ik volgens hem alleen als een bonus moeten zien en niet als een bijdrage omdat hij daartoe verplicht zou zijn. Hij heeft me hierbij echter ook gezegd dat als ik eventueel naar de rechter stap hiervoor dat ik dan ook kan fluiten naar de zogenaamde 'bonus' die hij me hier nu aanbied. Nu heb ik op verschillende sites gelezen dat de kosten voor het repareren van deze schade voor de verhuurder is en heb ik het idee dat mijn huisbaas een beetje aan het bluffen is.
Mijn vraag is nu:
Heeft mijn huisbaas gelijk dat ik alle kosten voor de reparatie zelf moet betalen?
En mocht hij geen gelijk hebben:
Welke vervolgstappen adviseren jullie me te nemen om alsnog de kosten door mijn huisbaas te laten betalen? |
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1828
|
Geplaatst: za 16 nov 2013 12:26 Onderwerp: |
|
|
De verhuurder is verplicht op verlangen van huurder gebreken te verhelpen tenzij dit onmogelijk is (dat is het niet) of tenzij dit uitgaven vereist die in de gegeven omstandigheden niet van de verhuurder zijn te vergen (dat is ook niet aan de orde lijkt mij).
De verhuurder moet dus die gebreken herstellen. Dit geldt echter niet indien het gaat om kleine herstellingen die de huurder zelf moet wegnemen of die de huurder zelf heeft veroorzaakt (dit laatste is niet aan de orde neem ik aan).
Het geschil spitst zich dan toe op de vraag of dit kleine herstellingen betreft zoals bedoeld in artikel 7:217 BW. Voor de nadere precisering over de vraag wat kleine herstellingen zijn is het Besluit kleine herstellingen gemaakt. Uit een en ander valt af te leiden dat onderhavige werkzaamheden niet onder deze noemer vallen.
Kortom: de verhuurder is verplicht de gebreken (herstelwerkzaamheden en schilderwerk aan de buitenzijde) te verhelpen en je kunt dit afdwingen bij de kantonrechter indien hij hiertoe niet na jouw verzoek overgaat (uiteraard vooraf ingebreke stellen enzovoort). |
|
|
|
 |
longes
|
Geplaatst: za 16 nov 2013 18:24 Onderwerp: |
|
|
Oke hartstikke bedankt voor de snelle reactie. Nu heb ik tenminste een idee hoe ik dit moet aanpakken en weet ik dat ik in mijn recht sta.
Voor zover ik weet is dit niet aan de orde maar vraag het toch nog maar even: is het eventueel mogelijk dat het contractueel is opgenomen dat de verhuurder niet verantwoordelijk is voor de onderhoudsplichten?
Mvg |
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1828
|
Geplaatst: zo 17 nov 2013 0:27 Onderwerp: |
|
|
Wanneer het woonruimte betreft kan dat niet (7:242 BW). Maar uit je vraagstelling leid ik af dat het om bedrijfsruimte gaat, klopt dat? In dat geval kan wel contractueel worden afgeweken van de wettelijke bepaling, tenzij het gaat om gebreken die de verhuurder bij het aangaan van de overeenkomst kende of behoorde te kennen (artikel 7:209 BW). Zo'n gebrek als daar bedoeld betreft het hier niet. Daarnaast kan bij bedrijfsruimte contractueel worden opgenomen dat bepaalde gebreken niet worden aangemerkt als gebreken zoals bedoeld in 7:204 BW.
Het is dus inderdaad verstandig om bij bedrijfsruimte je huurcontract er eerst nog even op na te slaan alvorens je de verhuurder aanspreekt op zijn verplichtingen. |
|
|
|
 |
longes
|
Geplaatst: ma 18 nov 2013 20:36 Onderwerp: |
|
|
Nogmaals hartstikke bedankt voor de snelle reactie!! |
|