Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 17:33
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

non-concurrentie
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
ixnay1985

Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: do 13 dec 2012 20:30    Onderwerp: non-concurrentie Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo

Toen ik mijn werkgever aangaf van baan willen veranderen wees hij mij op het non-concurrentiebeding dat in mijn contract vermeld staat (zie hieronder)

Het is Werknemer zonder schriftelijke toestemming van de werkgever niet toegestaan, om gedurende de arbeidsovereenkomst en gedurende een tijdvak van 6 maanden na beëindiging daarvan binnen Nederland in enigerlei vorm een zaak gelijk, gelijksoortig, aanverwant aan of concurrerend met het bedrijf van Werkgever te vestigen, te drijven, of mede te drijven of te doen drijven, het zij direct, hetzij indirect, als ook financieel in welke vorm dan ook bij een dergelijke zaak belang te hebben, daarin of daarvoor op enigerlei wijze werkzaam te zijn, al dan niet in dienstbetrekking, hetzij tegen vergoeding, hetzij om niet, of daarin deel te hebben

Mijn huidige functie is asbestsaneerder/sloper, dit staat ook in mijn contract.

Nu ben ik benaderd door een bedrijf dat zelf een saneringsbedrijf wil gaan starten en dit bedrijf wil mijn in dienst nemen als werkvoorbereider/planner van saneringswerkzaamheden.

Mijn vraag is nu dus, wat zijn mijn plichten en rechten en hoever kan mijn huidige werkgever deze stap in mijn carrière belemmeren.

Tevens verwacht hij dat ik, als ik bij dat nieuwe bedrijf in dienst treed, (of mijn evt nieuwe werkgever) cursusgeld aan hem terugbetaal voor een cursus die ik vorig jaar heb gevolgd. Over een mogelijke terugbetaling is niets schriftelijk vastgelegd, mag dit dus wel?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
DENNIS79

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: vr 14 dec 2012 13:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het moet niet gekker worden... Iedereen in Nederland van winkelmedewerker, fastfoodkok tot sloper lijkt tegenwoordig een concurrentiebeding opgedrongen te krijgen in zijn contract.

Het probleem is dat zo'n beding wel gewoon geldig is, totdat een rechter heeft bepaald dat het beding niet geldig is.

Ik ga ervan uit dat de stap die jij gaat maken een verbetering inhoudt, waardoor onverkort vasthouden aan het concurrentiebeding zwaarder gaat drukken op jou. In dat geval maak je zeer grote kans bij de rechter dat hij concurrentiebeding buiten toepassing laat.

Indien er niets is afgesproken voor wat betreft de kosten van de cursus, dienen deze gewoon voor werkgever te blijven. Dat zou pas anders zijn als jij bijvoorbeeld vorige maand die cursus had gevolgd en jij toen eigenlijk al wist dat je weg zou gaan bij deze werkgever.

kampeerder

Leeftijd: 68
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: vr 14 dec 2012 14:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eens met Dennis dat het niet gekker moet worden...

U geeft aan dat u nu in dienst bent als asbestsaneerder/sloper.
Hieruit maak ik op dat u 'de handjes' van het bedrijf bent en geen commerciele functie, noch een functie waarin u kennis kan hebben concurrentiegevoelige informatie.

In een dergelijke situatie maakt uw werkgever, naar mijn inzicht, bitter weinig kans om zich succesvol te beroepen op het beding.
In jurisprudentie op rechtspraak.nl komt naar voren dat op het concerrentiebeding voornamelijk een geslaagd beroep gedaan wordt als de vertrekkende werknemer over informatie beschikt die de activiteiten van de ex-werkgever kan benadelen, dan wel dat de ex werknemer een commerciele functie had en een dergelijke functie bij de (aantoonbare) concurrent gaat vervullen.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 14 dec 2012 16:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

kampeerder schreef:
In een dergelijke situatie maakt uw werkgever, naar mijn inzicht, bitter weinig kans om zich succesvol te beroepen op het beding.
In jurisprudentie op rechtspraak.nl komt naar voren dat op het concerrentiebeding voornamelijk een geslaagd beroep gedaan wordt als de vertrekkende werknemer over informatie beschikt die de activiteiten van de ex-werkgever kan benadelen, dan wel dat de ex werknemer een commerciele functie had en een dergelijke functie bij de (aantoonbare) concurrent gaat vervullen.

Oppassen hier: het is goed mogelijk dat de kantonrechter op vordering van de werknemer het concurrentiebeding zal beperken of zelfs vernietigen. Dat betekent echter niet dat de werknemer, zonder eerst het concurrentiebeding te laten beperken of vernietigen, het concurrentiebeding zomaar zou kunnen negeren. De mogelijkheid om naar de rechter te stappen is er niet voor niets: sla je die mogelijkheid over en overtreed je het beding, dan kan dat heel vervelende gevolgen hebben.

Overigens laat de jurisprudentie zien dat ook kapsters aan een concurrentiebeding kunnen worden gehouden.

kampeerder

Leeftijd: 68
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: vr 14 dec 2012 17:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gelezen de uitspraak inzake de kapster is van belang dat er een relatie is tussen klant en kapster en er, gezien de locatie van de nieuwe werkgever, gerede kans is dat de klant 'meeverhuisd'.

Ligt wel anders dan bij TS, dacht ik zo. Ik neem tenminste niet aan dat bij TS er een gerede kans is dat hij klanten mee gaat nemen naar zijn nieuwe werkgever.

Evenzogoed is het in het geval van TS verstandig om zich te laten informeren door een terzake deskundige advocaat.
marja.verstralen

Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: vr 14 dec 2012 18:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is inderdaad oppassen met dat concurrentiebeding.
Op grond van art. 7:653 lid 2 Burgerlijk Wetboek zou u het beding door de rechter kunnen laten vernietigen. Het is verstandig om advies te vragen aan een terzake kundig advocaat omtrent uw kansen in zo'n rechtszaak.

Er is nog een kleine kans dat de werkgever u wel toestemming geeft.

De studiekosten hoeft u niet terug te betalen. Een studiekostenbeding moet schriftelijk zijn overeengekomen (zie Ktg. Leeuwarden 4 oktober 2007, LJN BB6025, met name rechtsoverweging 5.1). Aangezien zoals u aangeeft, niets is overeengekomen, kan de werkgever de studiekosten niet terugvorderen.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 14 dec 2012 18:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

kampeerder schreef:
Gelezen de uitspraak inzake de kapster is van belang dat er een relatie is tussen klant en kapster en er, gezien de locatie van de nieuwe werkgever, gerede kans is dat de klant 'meeverhuisd'.

Ligt wel anders dan bij TS, dacht ik zo.

Hij is inderdaad geen kapster, maar het mag duidelijk zijn dat de argumenten in dit soort zaken er letterlijk met de haren worden bijgesleept. Dit voorbeeld was dan ook vooral bedoeld om aan te geven dat je echt niet alleen aan hogere functies hoeft te denken. Sterker nog, mensen in topposities lijken eerder minder last te hebben van concurrentiebedingen, ook in de rechtspraak. In het geval van TS maakt de werkgever bij de rechter kans door te wijzen op de opleiding die hij heeft gefinancierd (als het al niet voldoende is om op het schriftelijk overeengekomen concurrentiebeding te wijzen).

Mijn belangrijkste punt is echter: negeer zo'n beding niet, ook al is iedereen om je heen van mening dat het niets voorstelt. Vraag je huidige werkgever om schriftelijke toestemming, of stap naar de rechter. Of wellicht kunnen de nieuwe en oude werkgever een deal sluiten over een gedeeltelijke vergoeding van de opleiding (ook al heeft de oude werkgever daar in beginsel geen recht op).

Leeftijd: 40
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: vr 14 dec 2012 20:27    Onderwerp: aanvulling Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat misschien ook nog van belang is dat ik bij mijn huidige werkgever geen pensioen opbouw en wij niet onder een CAO vallen, bij de aanstaande zal ik onder bouw-CAO vallen en daar zit ook goede pensioensregeling in tevens gaat mijn brutosalaris ook omhoog.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds