Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu do 14 aug 2025 6:14
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

nieuwbouwwoning en einde relatie
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
brendapeters

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: do 24 jun 2010 17:03    Onderwerp: nieuwbouwwoning en einde relatie Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi,

Ik heb een probleem waarvan ik niet weet hoe ik dit aan moet pakken.
Mijn situatie is als volgt:

Ik ben 3 jaar geleden gaan samenwonen. we hebben een samenlevingscontract laten opstellen en vorig jaar oktober hebben we ons huis te koop gezet ivm de aankoop van een nieuwouwwoning.
Intussen is de relatie stukgelopen en wonen we nog samen, langs elkaar heen.

Ons huis is nog niet verkocht en we hebben een half nieuwbouwhuis die met Stiwoa garantie wordt gebouwd.
In deze aanneem/koopovereenkkomst staat dat een ontbinding van een samenlevingsverband kan zorgen voor een schriftelijke ontheffing door Burgemeesters en Wethouders.

Is het dan zo dat als ik het samenlevingscontract laat ontbinden,, ik hiermee (met waarschijnlijk een boete) van het tweede huis af kan komen?

Het huis waar we nu nog in wonen kan ik misschien wel alleen betalen met mijn salaris maar dat heb ik nog niet uitgezocht; ik zou niet weten hoe!

Ik weet niet waar en hoe ik moet startten om een einde aan dit alles te maken,

heeft iemand een idee?????
Bekijk profiel Stuur privé bericht
DENNIS79

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: vr 25 jun 2010 10:33    Onderwerp: Re: nieuwbouwwoning en einde relatie Reageer met quote Naar onder Naar boven

brendapeters schreef:
Is het dan zo dat als ik het samenlevingscontract laat ontbinden,, ik hiermee (met waarschijnlijk een boete) van het tweede huis af kan komen?

Ik weet niets af van dergelijke overeenkomsten. Maar ga gewoon eens praten met de andere partij (de gemeente??). Dan weet je al heel wat meer.

brendapeters schreef:
Het huis waar we nu nog in wonen kan ik misschien wel alleen betalen met mijn salaris maar dat heb ik nog niet uitgezocht; ik zou niet weten hoe!

Julli ehebben je huis te koop staan voor een bepaald bedrag naar aanleiding van een waardebepaling door de makelaar. Gezien het feit dat het huis nog altijd niet verkocht is, zou het huis zo maar minder waard kunnen zijn dan jullie denken/willen. Dat is op dit moment echter gunstig voor jou!

Ga eens praten met een hypotheek verstrekker. Neem je loonstrook mee en kijk hoeveel jij in je eentje kan lenen. Komt dat bedrag enigszins in de buurt van de waarde van de woning, dan kun je gaan praten met je partner. Verder is het dan "hetzelfde"als het kopen van een woning van een ander...
brendapeters

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: vr 25 jun 2010 18:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi Dennis,

Bedankt voor je reactie,
Ik denk dat ik een afspraak ga maken met mijn financieel adviseur (tevens vriend van de familie) die me hier vast wat meer over kan vertellen.
Is het zo dat als ik in het huidige huis zou blijven, ik mijn vriend dn moet 'uitkopen'? hoe werkt dat precies of wanneer is daar sprake van? Je zou toch denken dat hj blij moet zijn dat hij van het huis en de bijbehorende kosten af zou zijn?
heb je ook enig idee of de hypotheek dan aangepast moet worden? het is nml een vorm met levensverzekeringen en pensioen, ik heb er niet zoveel verstnd van!

groet,
Brenda
Gert Kraagman

Leeftijd: 55
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: do 15 jul 2010 13:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kijk ook een op www.eindesamenwonen.nl voor meer info. Deze site is er speciaal ons gericht (in die zin, dat we ongehuwd samenwonen).

Iedere situatie is anders, maar ik heb er veel aan gehad.

Sterkte.
DENNIS79

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: do 15 jul 2010 14:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

brendapeters schreef:
Hoi Dennis,

Bedankt voor je reactie,
Ik denk dat ik een afspraak ga maken met mijn financieel adviseur (tevens vriend van de familie) die me hier vast wat meer over kan vertellen.
Is het zo dat als ik in het huidige huis zou blijven, ik mijn vriend dn moet 'uitkopen'? hoe werkt dat precies of wanneer is daar sprake van? Je zou toch denken dat hj blij moet zijn dat hij van het huis en de bijbehorende kosten af zou zijn?
heb je ook enig idee of de hypotheek dan aangepast moet worden? het is nml een vorm met levensverzekeringen en pensioen, ik heb er niet zoveel verstnd van!

groet,
Brenda

Excuses voor de late reactie... Ik heb het helemaal gemist.

Het klopt dat jouw vriend blij moet zijn dat hij geen hypotheek etcetera meer heeft en het klopt dat jij hem moet uitkopen. Een en ander hangt echter af van de huidige waarde van jullie woning ten opzichte van de waarde van jullie hypotheek. Die bepaalt namelijk in hoeverre jullie al dan niet met gesloten beurzen een en ander kunnen regelen.

Het kan bovendien ook zo zijn, dat jouw vriend wellicht een bedrag aan jou zal moeten betalen. Als bijvoorbeeld het huis nog niet zo oud was en jullie hypotheek voor een hoger bedrag is afgesloten dan de huidige waarde van de woning.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds