|
Auteur |
Bericht |
brendapeters
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 24 jun 2010 17:03 Onderwerp: nieuwbouwwoning en einde relatie |
|
|
Hoi,
Ik heb een probleem waarvan ik niet weet hoe ik dit aan moet pakken.
Mijn situatie is als volgt:
Ik ben 3 jaar geleden gaan samenwonen. we hebben een samenlevingscontract laten opstellen en vorig jaar oktober hebben we ons huis te koop gezet ivm de aankoop van een nieuwouwwoning.
Intussen is de relatie stukgelopen en wonen we nog samen, langs elkaar heen.
Ons huis is nog niet verkocht en we hebben een half nieuwbouwhuis die met Stiwoa garantie wordt gebouwd.
In deze aanneem/koopovereenkkomst staat dat een ontbinding van een samenlevingsverband kan zorgen voor een schriftelijke ontheffing door Burgemeesters en Wethouders.
Is het dan zo dat als ik het samenlevingscontract laat ontbinden,, ik hiermee (met waarschijnlijk een boete) van het tweede huis af kan komen?
Het huis waar we nu nog in wonen kan ik misschien wel alleen betalen met mijn salaris maar dat heb ik nog niet uitgezocht; ik zou niet weten hoe!
Ik weet niet waar en hoe ik moet startten om een einde aan dit alles te maken,
heeft iemand een idee????? |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: vr 25 jun 2010 10:33 Onderwerp: Re: nieuwbouwwoning en einde relatie |
|
|
brendapeters schreef: | Is het dan zo dat als ik het samenlevingscontract laat ontbinden,, ik hiermee (met waarschijnlijk een boete) van het tweede huis af kan komen? |
Ik weet niets af van dergelijke overeenkomsten. Maar ga gewoon eens praten met de andere partij (de gemeente??). Dan weet je al heel wat meer.
brendapeters schreef: | Het huis waar we nu nog in wonen kan ik misschien wel alleen betalen met mijn salaris maar dat heb ik nog niet uitgezocht; ik zou niet weten hoe! |
Julli ehebben je huis te koop staan voor een bepaald bedrag naar aanleiding van een waardebepaling door de makelaar. Gezien het feit dat het huis nog altijd niet verkocht is, zou het huis zo maar minder waard kunnen zijn dan jullie denken/willen. Dat is op dit moment echter gunstig voor jou!
Ga eens praten met een hypotheek verstrekker. Neem je loonstrook mee en kijk hoeveel jij in je eentje kan lenen. Komt dat bedrag enigszins in de buurt van de waarde van de woning, dan kun je gaan praten met je partner. Verder is het dan "hetzelfde"als het kopen van een woning van een ander... |
|
|
|
 |
brendapeters
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 25 jun 2010 18:04 Onderwerp: |
|
|
Hoi Dennis,
Bedankt voor je reactie,
Ik denk dat ik een afspraak ga maken met mijn financieel adviseur (tevens vriend van de familie) die me hier vast wat meer over kan vertellen.
Is het zo dat als ik in het huidige huis zou blijven, ik mijn vriend dn moet 'uitkopen'? hoe werkt dat precies of wanneer is daar sprake van? Je zou toch denken dat hj blij moet zijn dat hij van het huis en de bijbehorende kosten af zou zijn?
heb je ook enig idee of de hypotheek dan aangepast moet worden? het is nml een vorm met levensverzekeringen en pensioen, ik heb er niet zoveel verstnd van!
groet,
Brenda |
|
|
|
 |
Gert Kraagman
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 15 jul 2010 13:00 Onderwerp: |
|
|
Kijk ook een op www.eindesamenwonen.nl voor meer info. Deze site is er speciaal ons gericht (in die zin, dat we ongehuwd samenwonen).
Iedere situatie is anders, maar ik heb er veel aan gehad.
Sterkte. |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: do 15 jul 2010 14:12 Onderwerp: |
|
|
brendapeters schreef: | Hoi Dennis,
Bedankt voor je reactie,
Ik denk dat ik een afspraak ga maken met mijn financieel adviseur (tevens vriend van de familie) die me hier vast wat meer over kan vertellen.
Is het zo dat als ik in het huidige huis zou blijven, ik mijn vriend dn moet 'uitkopen'? hoe werkt dat precies of wanneer is daar sprake van? Je zou toch denken dat hj blij moet zijn dat hij van het huis en de bijbehorende kosten af zou zijn?
heb je ook enig idee of de hypotheek dan aangepast moet worden? het is nml een vorm met levensverzekeringen en pensioen, ik heb er niet zoveel verstnd van!
groet,
Brenda |
Excuses voor de late reactie... Ik heb het helemaal gemist.
Het klopt dat jouw vriend blij moet zijn dat hij geen hypotheek etcetera meer heeft en het klopt dat jij hem moet uitkopen. Een en ander hangt echter af van de huidige waarde van jullie woning ten opzichte van de waarde van jullie hypotheek. Die bepaalt namelijk in hoeverre jullie al dan niet met gesloten beurzen een en ander kunnen regelen.
Het kan bovendien ook zo zijn, dat jouw vriend wellicht een bedrag aan jou zal moeten betalen. Als bijvoorbeeld het huis nog niet zo oud was en jullie hypotheek voor een hoger bedrag is afgesloten dan de huidige waarde van de woning. |
|
|
|
 |
|