Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 1:05
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

niet eens met duurzame ontwrichting
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
johank1974

Leeftijd: 50
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: ma 30 jun 2008 10:43    Onderwerp: niet eens met duurzame ontwrichting Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Ik sta momenteel aan het begin van een echtscheiding en heb een probleem met akkoord gaan met "duurzame ontwrichting".

Mijn vrouw heeft via Internet contact gehad met iemand uit de buurt (veel emails en af en toe spraken ze elkaar). Hij heeft nu ook zijn eigen scheiding gestart.

Mijn vrouw gaf ook aan dat ze wil scheiden. Ze wil dat wij er samen met een advocaat uitkomen. Dit betekend dat we beiden eens moeten zijn met duurzame ontwrichting.

Ik kan daar echter niet achterstaan. We zijn 10 jaar getrouwd en hebben 2 kinderen (7 en 9 jaar) en de eerste 8 jaren van ons huwelijk waren heel goed. Daarna uit elkaar gegroeid, beiden bezig met eigen baan etc.

Mijn mening is dat ze wellicht over die verliefdheid heen komt (er is geen echte relatie ontstaan met die anderen man) en wellicht zich over een aantal maanden bedenken zou.

Nu is de vraag of ik op een gemoedelijke manier kan afdwingen dat we niet op stel en sprong scheiden maar dat zij een paar maanden haar gevoelens moet pijlen om te kijken of ze echt wil scheiden.

Is dit mogelijk? Ik wil niet echt een vechtscheiding maar eerder afdwingen dat we een soort time-out hebben voordat we de scheiding inzetten. Wat zijn de opties hierin?

Reactie worden zeer op prijs gesteld (ook van iemand die soortgelijke situatie gehad heeft of kent).

Mvg,

Johan
Bekijk profiel Stuur privé bericht
sietske1980

Leeftijd: 45
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: ma 30 jun 2008 11:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De duurzame ontwrichting wordt bij jouw ontkenning heel feitelijk vastgesteld door de rechter, als zij simpelweg niet meer wil dan trek jij aan het kortste eind.. Het enige wat je kunt doen, is het allemaal een beetje rekken door een eigen advocaat te nemen en maximaal van de termijnen gebruik te maken. En uiteindelijk bij een beschikking de maximale tijd nemen voor het inschrijven in het gba, pas door dat laatste is de echtscheiding een feit.
Maar goed, je schiet er eigenlijk niks mee op en de verhoudingen worden er denk ik niet beter op. Met name voor de kinderen lijkt me dat niet fijn.
Ik denk dus dat je beter, hoe vervelend ook, het besluit van je vrouw kunt respecteren en je energie steken in het bedenken hoe jullie het allemaal het beste kunnen gaan regelen...
johank1974

BerichtGeplaatst: ma 30 jun 2008 12:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
als zij simpelweg niet meer wil dan trek jij aan het kortste eind..

Nou, klinkt niet echt bemoedigend...... Heeft niemand ervaring met deze situatie?

Begin een beetje wanhopig te worden.....
arizona

Leeftijd: 49
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 30 jun 2008 12:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is voor derden natuurlijk een beetje moeilijk inschatten of het een haalbare kaart is, maar wat jij wilt, moet je misschien niet zozeer via de juridisch weg proberen te bereiken. Is er geen familielid o.i.d. die jullie beiden vertrouwen en met wie jullie het idee van een "adempauze" zoals jij dat beschrijft, kunnen bespreken?
johank1974

BerichtGeplaatst: ma 30 jun 2008 12:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat heb ik al geprobeert voor te stellen..... Haar reactie is "Nee, ik wil echt scheiden omdat ik verliefde gevoelens voor een ander heb zit onze relatie dus niet goed".

Mijn mening is dat die verliefdheid overgaat, zeker omdat ik betwijfel of die man wel een relatie wil met haar........ Tja, en als dat over 3 maanden is en we zijn intussen gescheiden is er geen weg meer terug.

Johan
sietske1980

BerichtGeplaatst: ma 30 jun 2008 15:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar het duurt allemaal wel even voor het rond is hoor. Als je ex een verzoek indient dan krijg je een paar weken om verweer te voeren, dan komt er misschien nog een zitting als jullie het op bepaalde punten niet eens zijn, dan nog eens 4 weken voor de beschikking komt en dan nog eens 3 maanden voordat de hoger beroepstermijn voorbij is en je griffiersverklaringen kunt opvragen om de beschikking in te schrijven en de es definitief te maken. Al met al ben je zo een half jaar verder.
johank1974

BerichtGeplaatst: di 01 jul 2008 9:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt allemaal voor de reacties...... Intussen hebben we gisteren een heftige ruzie gehad en wil zij dat ik teken voor een gezamelijk verzoek...... Dus moet ik akkoord gaan met duurzame ontwrichting of ik wil of niet.

Als zij zelf een verzoek indiend kan ik een schappelijke regeling voor de kinderen vergeten heeft ze laten weten.

In principe zouden we co-ouderschap afspreken...

Ik denk dus dat ik maar akkoord moet gaan ook al "voelt" dat verkeerd.

Gr,
Johan
sietske1980

BerichtGeplaatst: di 01 jul 2008 10:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Johan, je moet niet zwichten voor deze druk! De dreiging die zij uit over de kinderen, dat is chantage. Je kunt ook met haar naar een mediator en een echtscheidingsconvenant laten opstellen, dan komen jullie beider wensen aan bod.
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: di 01 jul 2008 10:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

johank1974 schreef:
Bedankt allemaal voor de reacties...... Intussen hebben we gisteren een heftige ruzie gehad en wil zij dat ik teken voor een gezamelijk verzoek...... Dus moet ik akkoord gaan met duurzame ontwrichting of ik wil of niet.

Als zij zelf een verzoek indiend kan ik een schappelijke regeling voor de kinderen vergeten heeft ze laten weten.

Als dat de toon van de discussie is, dan is het mijn dringende advies aan u om niet op basis van een gezamenlijk verzoek met één advocaat te gaan scheiden, maar u bij te laten staan door een eigen advocaat.

Dat verhindert niet dat er een gezamenlijk verzoek wordt ingediend, maar zorgt er wel voor dat u voldoende inzicht krijgt in de juridische gevolgen van uw keuzes.
Bekijk de homepage
johank1974

BerichtGeplaatst: di 01 jul 2008 12:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
maar zorgt er wel voor dat u voldoende inzicht krijgt in de juridische gevolgen van uw keuzes.

We hebben nu samen 1 advocaat die ook als een mediator optreedt...... Dan kan ik er toch wel van uitgaan dat hij een goede oplossing zoekt voor beide partijen??

De reden dat mijn vrouw zo snel mogenlijk een handtekening onder een covenant wil is omdat ze dan een urgentieverklaring kan krijgen voor een huurwoning.

Weet iemand soms een andere manier om per direct een urgentieverklaring te krijgen via de gemeente?

mvg,
Johan
sietske1980

BerichtGeplaatst: di 01 jul 2008 12:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wellicht als jij bij voorlopige voorziening het voorlopig gebruik van de echtelijke woning toegewezen krijgt. Dan moet zij eruit en krijgt dan misschien urgentie. Maar er zijn ook gemeentes die scheiding geen reden vinden voor urgentie, dus zou dit eerst even navragen!
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds