Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 24 aug 2025 9:54
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

negatieve referentie
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
xio

Leeftijd: 55
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal

BerichtGeplaatst: wo 15 nov 2006 9:45    Onderwerp: negatieve referentie Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb een vraagje?
Ik heb een jaarcontract gehad,daarvoor heb ik voor het bedrijf gewerkt via een uitzendbureau. Na een tijdje ging mijn chef mij seksueel intimideren. Ik heb hem een aantal keer aangesproken op zijn gedrag,maar elke keer ging hij weer een stapje verder. Ik heb toen een vertrouwenspersoon ingeschakeld.
Die deed eigenlijk niets en heeft het probleem alleen maar erger gemaakt. Na de klacht begon mijn chef mij te treiteren. zo erg dat ik hierna mijn werk niet meer kon doen. Ik heb toen een tijdje in de ziektewet gezeten.
Zelfs de arboarts vond dat ik mijn jaarcontract uit moest zitten en vond het niet goed om daar nog aan de slag te gaan bij deze werkgever.

Mijn jaarcontract is beeindigd. Ik probeer een nieuwe start te maken. Probeer alles te vergeten. Want het heeft me echt gesloopt hoor.
hij blijkt later een collega te hebben aangerand. Dus het is goed dat ik ziek ben geweest,anders was ik het slachtoffer van een aanranding geweest.
Want niemand realiseert zich,dat seksuele intimidatie tot aanranding of verkrachting kan lijden.
Als iemand mij in mijn prive leven seksueel zou intimideren,dan zou ik hem een klap geven. Maar bij je baas kun je dat niet doen. Dan zorgt hij er wel voor dat JIJ eruit ligt.
Want had ik pas iets moeten doen als hij mij had aangerand of verkracht?
Hij gaat over mijn grenzen heen.Het gaat om macht.

Ik zelf ben al eens slachtoffer geweest van een vreselijk verkrachting,die eigenlijk ook door seksuele intimidatie is veroorzaakt. Dus het gaf mij echt dat rotte gevoel weer terug. Heb ook hulp hiervoor gehad.

Ikzelf probeer professioneel te blijven.WANT OOG OM OOG MAAKT DE WERELD BLIND. Ik heb er in ieder geval geen zin in om hoe dan ook het bedrijf die mij niet netjes heeft behandeld om die en loer te draaien. Wat heb ik daar nou aan.
Ik wil verder met mijn leven en wil graag weer werken,na deze nare ervaring.

Nu blijkt het uitzendbureau een goede referentie te hebben gegeven en de nieuwe werkgever ZONDER MIJN TOESTEMMING contact opgenomen met het bedrijf. Iets wat ik niet wilde. Ik heb niet voor niets het uitzendbureau opgegeven. Mag een bedrijf zomaar zonder toestemming contact opnemen met een bedrijf waar ik geen toestemming voor heb gegeven?

Weet iemand dit?

Is dit niet schenden van privacy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michaelm

Michaelm

Leeftijd: 54
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: wo 15 nov 2006 15:35    Onderwerp: Re: negatieve referentie Reageer met quote Naar onder Naar boven

xio schreef:
Als iemand mij in mijn prive leven seksueel zou intimideren,dan zou ik hem een klap geven. Maar bij je baas kun je dat niet doen. Dan zorgt hij er wel voor dat JIJ eruit ligt.

Ten eerste ik ben geen jurist !
Ik zie niet in waarom je dat bij je baas niet kan doen.
Eerlijk gezegd vind ik dat hij het dan dubbel verdiend heeft.
Wat je zegt over dat je dan meteen eruit ligt kan misschien wel kloppen en dat kan je dus ook een nadeel qua uitkering bezorgen.
Maar als iemand dat bij mij flikt dan krijgt ie eierstamppot. Dan heb ik in ieder geval mijn eigenwaarde behouden.

Want nu ben je ook genaaid en heb je zelf niks.
Dan wordt je ook genaaid maar je houd je eigenwaarde.

Over je echte vraag of dat mag, ik heb geen idee, ik dacht van niet.
Ik dacht ook dat men niet zomaar een negatieve referentie mag uitgeven volgens de wet.
Maar je weet, als ze het eenmaal weten kunnen ze ook een andere reden bedenken waarom ze je niet aan zouden willen nemen dus in dat opzicht is de wet weinig waard.
Er bestaat trouwens een wet die zegt dat je de schade zoveel mogelijk moet beperken (kwam ik laatst ook pas achter) en zodoende hebben ze genoeg redenen om je te benadelen.
Het zou zelfs zo zijn dat als je een contract voor onbepaalde tijd hebt en je wordt geschorst en je zou dan via een uitzendbureau ergens kunnen gaan werken dan ben je volgens die wet dus verplicht om dat aan te nemen want zo beperk je de schade. Als dan de schorsing ophoud moet je dat uitzendwerk laten vallen en terug naar je originele baas.
Zo is het mij uitgelegd geworden dus weiger je bij de ene baas je te laten naaien dan moet je volgens de wet je wel bij een andere baas laten naaien.
Dus je wordt uiteindelijk toch genaaid. Het is alleen de vraag door welke partij.

MiriamvL

Leeftijd: 42
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 15 nov 2006 15:47    Onderwerp: Re: negatieve referentie Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michaelm schreef:

Het zou zelfs zo zijn dat als je een contract voor onbepaalde tijd hebt en je wordt geschorst en je zou dan via een uitzendbureau ergens kunnen gaan werken dan ben je volgens die wet dus verplicht om dat aan te nemen want zo beperk je de schade. Als dan de schorsing ophoud moet je dat uitzendwerk laten vallen en terug naar je originele baas.
Zo is het mij uitgelegd geworden dus weiger je bij de ene baas je te laten naaien dan moet je volgens de wet je wel bij een andere baas laten naaien.
Dus je wordt uiteindelijk toch genaaid. Het is alleen de vraag door welke partij.

Volgens mij is dit volstrekte onzin, want tijdens een schorsing dient je loon doorbetaald te worden en je moet beschikbaar blijven om je werk te hervatten...
Pet Shop Boys - Integral
Verstuur e-mail MSN messenger
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: wo 15 nov 2006 23:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

xio schreef:
Nu blijkt het uitzendbureau een goede referentie te hebben gegeven en de nieuwe werkgever ZONDER MIJN TOESTEMMING contact opgenomen met het bedrijf. Iets wat ik niet wilde. Ik heb niet voor niets het uitzendbureau opgegeven. Mag een bedrijf zomaar zonder toestemming contact opnemen met een bedrijf waar ik geen toestemming voor heb gegeven?

Weet iemand dit?

Is dit niet schenden van privacy

Het nieuwe bedrijf kan best contact opnemen met een vorige werkgever, ook al heb jij daar geen toestemming voor gegeven. De vraag is meer: mag de voormalige werkgever dan zonder jouw toestemming iets over je zeggen? En in dit geval vrees ik dat niet aan de criteria van art. 8 Wet Bescherming Persoonsgegevens wordt voldaan, waardoor het antwoord "nee" luidt.

Los van enige wettelijke bepaling is het natuurlijk een kwestie van fatsoen om eerst even te vragen of je ook met voormalige werkgevers contact mag opnemen en v.w.b. de voormalige werkgever: eerst contact met jou opnemen.

Heeft de gang van zaken nadeel voor jou opgeleverd? Heb je bijvoorbeeld die nieuwe baan niet gekregen? Weet je wat er over jou gezegd is? Hoe kwam je er sowieso achter dat er contact geweest is?
Arnoud Engelfriet

Leeftijd: 50
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: wo 15 nov 2006 23:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
De vraag is meer: mag de voormalige werkgever dan zonder jouw toestemming iets over je zeggen? En in dit geval vrees ik dat niet aan de criteria van art. 8 Wet Bescherming Persoonsgegevens wordt voldaan, waardoor het antwoord "nee" luidt.

Die voormalige werkgever kan volgens mij best zich op sub f van artikel 8 beroepen: "de gegevensverwerking [is] noodzakelijk voor de behartiging van het gerechtvaardigde belang van de verantwoordelijke of van een derde aan wie de gegevens worden verstrekt,"

Als een nieuwe werkgever iemands CV wil checken, is het volkomen gerechtvaardigd om de genoemde referenties te bellen en te vragen of het klopt dat die persoon daar heeft gewerkt. En daar mag die referentie gewoon antwoord op geven. Ik weet dat in de VS bedrijven vaak alleen de begin- en einddatum afgeven van het dienstverband (ivm aanklachten over smaad en interference with contract), maar ik hoop toch dat dat hier wat anders werkt.

Ik vraag me alleen wel af hoe die nieuwe werkgever bij dat bedrijf uit kwam. Het zou eerder het uitzendbureau zijn geweest dat ongevraagd 'lekte' en dat mag inderdaad niet.

Arnoud
Verstuur e-mail
bona fides

BerichtGeplaatst: do 16 nov 2006 1:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een werkgever bij wie je solliciteert mag in ieder geval niet zonder je toestemming je huidige werkgever opbellen. Dat zou namelijk zonder meer een naaistreek zijn.

Ik betwijfel ook of een potentiële werkgever zonder je toestemming bij andere instanties inlichtingen over je mag vragen. Het lijkt me goed gebruik dat die werkgever dat eerst even aan je vraagt. Al was het alleen maar omdat niet iedereen hoeft te weten waar jij aan het solliciteren bent.

Controleren of iemand werkelijk ergens heeft gewerkt kan door de sollicitant naar getuigschriften te vragen. Controleren of iemand de kennis heeft die hij beweert te hebben kan eenvoudig door goede vragen te stellen. Naar referenties vragen kan natuurlijk ook.

tikSimone

BerichtGeplaatst: do 16 nov 2006 8:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@bona fides: waar staat dat verbod dan?
bona fides

BerichtGeplaatst: do 16 nov 2006 16:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
@bona fides: waar staat dat verbod dan?

Voor zover het niet ergens expliciet geregeld is, volgt het "verbod" in de eerste alinea (huidige werkgever) van mijn reactie direct uit wat in het maatschappelijk verkeer betaamt. Wanneer een sollicitant bij jou solliciteert begrijp je best dat je die persoon mogelijk in grote problemen kunt brengen door zijn huidige werkgever te informeren over die sollicitatiepoging. (Dit geldt net zo goed wanneer het je persoonlijke mening zou zijn dat men niet zo moeilijk moet doen over zoiets.)

Voor het "verbod" in de tweede alinea (voorgaande werkgevers) volgt dit m.i. ook uit de maatschappelijke betamelijkheid. Een sollicitatiebrief bevat vertrouwelijke gegevens, dat mag toch duidelijk zijn. Die gegevens moet je dan ook vertrouwelijk behandelen. Wanneer referenties zijn opgegeven dan mag je die natuurlijk bellen, want daar zijn referenties voor. Een sollicitant die een referentie opgeeft, geeft daarmee toestemming om die persoon te bellen en naar relevante informatie over die sollicitant te vragen. Maar met het alleen vermelden van een voormalige werkgever, geeft een sollicitant daar geen toestemming voor. Een sollciitant moet (praktisch gezien) zijn vorige werkgevers nu eenmaal wel vermelden, dus het feit dat hij dat doet betekent niet dat hij daarmee stilzwijgend toestemming geeft deze te contacteren. De werkgever zal dus gewoon even moeten vragen om toestemming ipv het vertrouwen te schenden.

Volento Deo

Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: do 16 nov 2006 16:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat wat je zegt verschilt per geval.

Op sommige sollicitatieformulieren staat (in het 'klein') dat je door het invullen akkoord gaat met het contact opnemen met je vorige werkgevers. In zo'n geval verleen je door het enkel opschrijven van je eerdere werkgevers toestemming aan je (mogelijk) toekomstige werkgever om inlichtingen over jou in te winnen.

Bij andere formulieren vragen ze er wel specifiek om en is het ook veel duidelijker dat je er expliciet toestemming om geeft.

Overigens ben ik het niet mee eens dat het 'verbod' in alle gevallen direct voortvloeit uit wat in het maatschappelijk verkeer betaamt wat betreft het contact opnemen zonder (expliciete) toestemming. Stel dat je solliciteert naar een andere functie binnen hetzelfde bedrijf. Dan lijkt het me niet onrealistisch dat men zonder jouw toestemming kunnen informeren naar je werkwijze en andere bijzonderheden.
Michaelm

Michaelm

Leeftijd: 54
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: do 16 nov 2006 17:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volento Deo schreef:
Stel dat je solliciteert naar een andere functie binnen hetzelfde bedrijf. Dan lijkt het me niet onrealistisch dat men zonder jouw toestemming kunnen informeren naar je werkwijze en andere bijzonderheden.

Maar dat schendt de vertrouwelijkheid toch niet omdat de info bij het bedrijf toch al bekend is ?

BerichtGeplaatst: do 16 nov 2006 17:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Binnen hetzelfde bedrijf werkt het natuurlijk anders.

Automatisch akkoord moeten gaan het contact opnemen met vorige werkgevers vind ik wat bedenkelijk. Maar goed, als sollicitant staat het je op dat moment natuurlijk wel vrij om niet te solliciteren. Hoe dan ook zou ik het onfatsoenlijk vinden wanneer die werkgevers worden gecontacteerd voordat er ook maar een gesprek is geweest met de sollicitant.

Maar goed, wat ik hierboven schreef geeft natuurlijk vooral aan hoe ik er, in een poging objectief te redeneren, over denk. Mijn uitgangspunt daarbij is de vertrouwelijkheid van de sollicitatiebrief. In het algemeen staat het de ontvanger van een brief bijvoorbeeld ook niet vrij om zonder toestemming van de schrijver die brief te publiceren (met een ingezonden brief naar een krant geef je natuurlijk impliciet toestemming). Doorzenden aan een ander mag ook niet zomaar, tenzij het duidelijk is dat de verzender daar geen bezwaar tegen kan hebben (bijv. doorzenden van een sollicitatiebrief naar een andere, meer relevante, afdeling van hetzelfde bedrijf.)

Volento Deo

Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: do 16 nov 2006 21:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michaelm schreef:
Volento Deo schreef:
Stel dat je solliciteert naar een andere functie binnen hetzelfde bedrijf. Dan lijkt het me niet onrealistisch dat men zonder jouw toestemming kunnen informeren naar je werkwijze en andere bijzonderheden.

Maar dat schendt de vertrouwelijkheid toch niet omdat de info bij het bedrijf toch al bekend is ?

Klopt. Was dan ook bedoeld als nuancering op wat Bona eerder postte Smile
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: vr 17 nov 2006 0:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Voor zover het niet ergens expliciet geregeld is, volgt het "verbod" in de eerste alinea (huidige werkgever) van mijn reactie direct uit wat in het maatschappelijk verkeer betaamt. Wanneer een sollicitant bij jou solliciteert begrijp je best dat je die persoon mogelijk in grote problemen kunt brengen door zijn huidige werkgever te informeren over die sollicitatiepoging. (Dit geldt net zo goed wanneer het je persoonlijke mening zou zijn dat men niet zo moeilijk moet doen over zoiets.)
Dat begrijp ik. Echter, in dit geval lijkt het dienstverband al beëindigd te zijn. Vind je dan dat een potentiële werkgever om de redenen die je noemt ook geen contact zou mogen opnemen met de voormalige werkgever? (Los van het gegeven dat het inderdaad gewoon "niet netjes" is om zonder toestemming van de betrokkene te informeren.)

Ik zocht gewoon ook even naar een wettelijke bepaling die dit ondersteunt. Net zoals er bijv. een bepaling is over het getuigschrift en wat daarin opgenomen kan worden.

Vooralsnog blijf ik het zelf houden bij dat niet aan de criteria van art. 8 Wet Bescherming Persoonsgegevens wordt voldaan, maar wellicht is er nog iets anders te vinden.
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 17 nov 2006 1:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Dat begrijp ik. Echter, in dit geval lijkt het dienstverband al beëindigd te zijn.

Ik ging meer in het algemeen in op jouw vraag, niet zo zeer op de situatie van de vragensteller.

Quote:
Vind je dan dat een potentiële werkgever om de redenen die je noemt ook geen contact zou mogen opnemen met de voormalige werkgever?

Dat is hetzelfde verhaal als wat ik schrijf over de "voorgaande" werkgevers (2e alinea, zie eerdere reacties).

Quote:
(Los van het gegeven dat het inderdaad gewoon "niet netjes" is om zonder toestemming van de betrokkene te informeren.)

Mijns inziens vormt dit "niet netjes zijn" een maatschappelijke norm in de zin van 6:162. Natuurlijk zullen de meningen hierover verschillen, dus het zou leuk zijn hierover iets harders te vinden.

Quote:
Vooralsnog blijf ik het zelf houden bij dat niet aan de criteria van art. 8 Wet Bescherming Persoonsgegevens wordt voldaan, maar wellicht is er nog iets anders te vinden.

Toegepast op de werkgever die bedrijven opbelt waar de sollicitant in zijn cv aangeeft gewerkt te hebben, om te vragen wat ze van die persoon vinden?

tikSimone

BerichtGeplaatst: vr 17 nov 2006 9:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Op die laatste vraag: ja
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds