|
Auteur |
Bericht |
maria82
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 29 sep 2007 12:42 Onderwerp: nalatenschap |
|
|
Man, wonend in Nederland, overlijdt. Erfgenamen: zijn buitenlandse echtgenote en zijn twee Nederlandse kinderen uit eerste huwelijk.
De echtgenote hoort al bijna 7 maanden niets concreets van de kinderen over het afwikkelen van de nalatenschap. Zoals of er een akte van erfrecht opgesteld is, bij welke notaris e.d.
Tot wie kan ze zich wenden? |
|
|
|
 |
Flash Moderator
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: za 29 sep 2007 15:20 Onderwerp: |
|
|
Bij de rechtbank van de plaats van het overlijden. Daar wordt een boedelregister bijgehouden en daarin staat welke notaris er betrokken is bij de afwikkeling van de nalatenschap. Als daar geen aantekening is, is de kans vrij groot dat er geen notaris is ingeschakeld. _________________ Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig.... |
|
|
|
 |
jurgen
Leeftijd: 65 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 29 sep 2007 15:53 Onderwerp: |
|
|
Meestal komt er 2 keer een notaris aan te pas, die veelal dezelfde is. De notaris die het testament heeft verleden (als dat gemaakt is) en de Notaris die betrokken wordt bij de afwikkeling van de nalatenschap.
Na het overlijden van mijn vader deden mijn stiefmoeder en haar kinderen heel geheimzinnig. Ik heb simpelweg alle notarissen in de woonplaats van mijn vader gebeld, met de vraag of die notaris betrokken was bij de nalatenschap. Toen was snel duidelijk bij wie ik moest zijn.
Je kunt ook bij een notaris in je woonplaats langsgaan en hem vragen in het testamenten register te kijken of er inderdaad een testament is, en bij wie dat ligt. Dat lijkt mij sneller/makkelijker dan via het boedelregister. |
|
|
|
 |
Gertje
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 111
|
Geplaatst: za 29 sep 2007 18:04 Onderwerp: |
|
|
jurgen schreef: |
Je kunt ook bij een notaris in je woonplaats langsgaan en hem vragen in het testamenten register te kijken of er inderdaad een testament is, en bij wie dat ligt. Dat lijkt mij sneller/makkelijker dan via het boedelregister. |
Je hebt dan wel het volgende nodig:
Quote: | Het Centraal Testamentenregister (CTR) is een database waarin wordt bijgehouden wie, wanneer en bij welke notaris een testament heeft laten (op)maken.
Het CTR biedt geen inzage in de inhoud van het testament, maar beantwoordt wel de vraag of een overledene een testament heeft en bij welke notaris deze zich bevindt. Iedere notaris kan namens de erfgenamen het CTR raadplegen. Als particulier kunt u dit ook (kosteloos) nagaan. U krijgt echter niet zomaar inzage in het Centraal Testamentenregister.
Aanvraag
U kunt alleen een aanvraag indienen ten aanzien van een overleden persoon. Bij een aanvraag dient u daarom altijd (een kopie van) het uittreksel uit het overlijdensregister mee te sturen. |
Het is de vraag of de buitenlandse echtgenote die heeft. Of woonde ze gewoon samen met haar man?
Het CTR geeft alleen informatie over of er een testament is. Als de man geen testament had gemaakt, is er geen informatie over de notaris in het CTR te vinden, omdat er niets geregistreerd is. Verder zegt het niet zoveel dat er een naam van een notaris in staat: deze is lang niet altijd dezelfde als degene die de nalatenschap afwikkelt (sorry Jurgen). |
|
|
|
 |
Gertje
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 111
|
Geplaatst: za 29 sep 2007 18:30 Onderwerp: |
|
|
Als er geen testament is (en ook dan misschien wel) is de wettelijke verdeling van toepassing. Dat houdt kort gezegd in dat de echtgenote de goederen van de nalatenschap krijgt én de schulden moet voldoen. De kinderen krijgen een vordering op de echtgenote, die zij pas kunnen opeisen als de echtgenote zelf overleden is, of als ze failliet gaat/in de schuldsanering belandt.
Deze regeling kan bij testament worden uitgesloten of aangepast.
Als ik vragen mag, ben je zelf de echtgenote? In feite hoef je niks te doen en kun je gewoon doorgaan met leven, zonder dat je je iets van de kinderen aan hoeft te trekken.
Ik neem aan dat de kinderen uit het eerste huwelijk meerderjarig zijn? Als dat niet zo is, komen de zaken anders te liggen!
Misschien kun je voor de duidelijkheid iets meer vertellen over de situatie? |
|
|
|
 |
maria82
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 29 sep 2007 20:42 Onderwerp: |
|
|
Gertje schreef: | Als er geen testament is (en ook dan misschien wel) is de wettelijke verdeling van toepassing. Dat houdt kort gezegd in dat de echtgenote de goederen van de nalatenschap krijgt én de schulden moet voldoen. De kinderen krijgen een vordering op de echtgenote, die zij pas kunnen opeisen als de echtgenote zelf overleden is, of als ze failliet gaat/in de schuldsanering belandt.
Deze regeling kan bij testament worden uitgesloten of aangepast.
Als ik vragen mag, ben je zelf de echtgenote? In feite hoef je niks te doen en kun je gewoon doorgaan met leven, zonder dat je je iets van de kinderen aan hoeft te trekken.
Ik neem aan dat de kinderen uit het eerste huwelijk meerderjarig zijn? Als dat niet zo is, komen de zaken anders te liggen!
Misschien kun je voor de duidelijkheid iets meer vertellen over de situatie? |
Kinderen meerderjarig, geen testament, dus wettelijke verdeling. Geen schulden. Geen woning in het geding. Alleen bank/effecten.
Het enige wat ik van de kinderen hoor, is "Alles komt goed, het duurt alleen wel een paar jaar". Plus dat een notaris in Nederland ingeschakeld werd. Maar welke? Ik zou toch na 7 maanden iets moeten weten over de verklaring van erfrecht.
Misschien een goede suggestie hierboven, gewoon een rondje notaris gaan bellen...
Dank voor de reacties. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: za 29 sep 2007 20:56 Onderwerp: |
|
|
maria82 schreef: | Misschien een goede suggestie hierboven, gewoon een rondje notaris gaan bellen... |
Ik zou de suggestie van Flash volgen.
Inzage in het boedelregister. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Flash Moderator
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: za 29 sep 2007 20:56 Onderwerp: |
|
|
Telefonisch zou ik nooit informatie geven, omdat iedereen wel kan zeggen dat hij/zij erfgenaam is. Iedere notaris zit met mijn geheimhoudingsplicht. Ik blijf erbij dat je er verstandiger aan doet om de rechtbank te bellen en te vragen om in het boedelregister te kijken.
Als je vervolgens weet welke notaris erbij betrokken is, dan kun je langsgaan om te vragen wat de stand van zaken is. _________________ Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig.... |
|
|
|
 |
|