|
Auteur |
Bericht |
vast en goed
Leeftijd: 60 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 19 dec 2011 11:30 Onderwerp: naar speciaal onderwijs? |
|
|
Een kind zit in groep 3 van de basisschool (bijzonder onderwijs). Nu wil de schoolleiding dit kind doorsturen naar speciaal onderwijs. Moeten de ouders dit accepteren? Of mag ze gewoon op school blijven?
Aanleiding zijn gedragsproblemen. Ze scoort redelijk op rekenen/taal etc. (wel onder het gemiddelde), maar is erg druk en keetschopperig. Geen adhd.
(Weet niet zeker of dit de goede rubriek is.) |
|
|
|
 |
vast en goed
|
Geplaatst: vr 23 dec 2011 15:30 Onderwerp: |
|
|
Niemand een reactie? Ben wel benieuwd! |
|
|
|
 |
hilde12
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1572
|
Geplaatst: vr 23 dec 2011 15:37 Onderwerp: |
|
|
Juridisch heb ik geen idee, maar als moeder zijnde heb ik wel een mening.
Als de schoolleiding adviseert dat uw (?) dochter naar speciaal onderwijs moet, is dat toch juist beter voor het kind?
Meer aandacht, kleinere klassen.
Waarom zou je willen dat een kind in het reguliere onderwijs moet blijven, terwijl ze daar hoogstwaarschijnlijk problemen zal krijgen, gezien het feit dat ze nu, in groep 3, al iets achter loopt, terwijl ze in het speciaal onderwijs die problemen dan (hoogstwaarschijnlijk) niet zal krijgen?
(ps.. zegt een mamma met o.a. een dochter in groep 3) |
|
|
|
 |
Milos
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvU
|
Geplaatst: vr 23 dec 2011 22:05 Onderwerp: |
|
|
Uiteraard als de ouders er niet mee akkoord gaan en de school uw kind niet verwijderd dan blijft het kind gewoon op de huidige school. Wat wel een feit is dat wanneer u halsstarrig blijft weigeren de relatie met de school ook erg onhoudbaar gaat zijn. Ik weet niet wat er verder allemaal is voorgevallen, maar heeft de school al andere dingen geprobeerd. Haar bijvoorbeeld op de gang laten werken wanneer zij loopt te `klieren`. Misschien haar aan een rustiger tafeltje zetten met kindjes die elkaar niet versterken.
Als ze erg achter loopt dan komt ze misschien toch niet goed mee met de stof en zal er speciaal onderwijs of extra begeleiding nodig zijn. Ik ben zelf WEL een ADHDer en PDD-NOSser die alles regulier heeft gedaan behalve de MAVO. Bij mij zeiden de leraren op school altijd dit wordt niks, wat moet dat worden etc. Maar een goeie 20 jaar later studeer ik aan de Universiteit. Nu heb jij daar nu niet zoveel aan maar alles komt goed wil ik hiermee aangeven. |
|
|
|
 |
Milos
|
Geplaatst: vr 23 dec 2011 22:06 Onderwerp: |
|
|
Uiteraard als de ouders er niet mee akkoord gaan en de school uw kind niet verwijderd dan blijft het kind gewoon op de huidige school. Wat wel een feit is dat wanneer u halsstarrig blijft weigeren de relatie met de school ook erg onhoudbaar gaat zijn. Ik weet niet wat er verder allemaal is voorgevallen, maar heeft de school al andere dingen geprobeerd. Haar bijvoorbeeld op de gang laten werken wanneer zij loopt te `klieren`. Misschien haar aan een rustiger tafeltje zetten met kindjes die elkaar niet versterken.
Als ze erg achter loopt dan komt ze misschien toch niet goed mee met de stof en zal er speciaal onderwijs of extra begeleiding nodig zijn. Ik ben zelf WEL een ADHDer en PDD-NOSser die alles regulier heeft gedaan behalve de MAVO. Bij mij zeiden de leraren op school altijd dit wordt niks, wat moet dat worden etc. Maar een goeie 20 jaar later studeer ik aan de Universiteit. Nu heb jij daar nu niet zoveel aan maar alles komt goed wil ik hiermee aangeven. |
|
|
|
 |
Milos
|
Geplaatst: vr 23 dec 2011 22:06 Onderwerp: |
|
|
|
|
|
 |
vast en goed
|
Geplaatst: ma 09 jan 2012 11:10 Onderwerp: |
|
|
Bedankt allemaal.
De gedachte is dat het beter is dat ze niet naar speciaal onderwijs gaat, mede vanwege stigmatisering. |
|
|
|
 |
vast en goed
|
Geplaatst: di 10 jan 2012 10:01 Onderwerp: |
|
|
Maar toch nog even: Kan een school juridisch dwingen dat een kind naar speciaal onderwijs gaat? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 10 jan 2012 12:37 Onderwerp: |
|
|
De vraag lijkt me of de school het kind van de school kan verwijderen. Naar wat voor school het kind vervolgens gaat heeft die eerste school niet in de hand.
Mag een basisschool mijn kind verwijderen?
Quote: | Een basisschool mag uw kind verwijderen. Dit houdt in dat uw kind voorgoed geen toegang meer heeft tot de school. Dit gebeurt meestal als de school uw kind de benodigde speciale zorg niet kan bieden en het beter af is op een speciale school. Ook kan het zo zijn dat uw kind zich ernstig heeft misdragen. Dit geldt ook voor scholen voor speciaal basisonderwijs (sbo). Verwijdering is geregeld in de Wet op het primair onderwijs. Veel scholen hebben een speciaal protocol of reglement voor belonen en straffen; dit kunt u nalezen in de schoolgids. |
Zie de link voor meer informatie.
Onder voorwaarden is verwijdering dus toegestaan. Het besluit zal wel moeten worden gemotiveerd, en de ouders kunnen ertegen in bezwaar gaan. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|