Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 06 aug 2025 21:26
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

naar speciaal onderwijs?
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
vast en goed

Leeftijd: 60
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: ma 19 dec 2011 11:30    Onderwerp: naar speciaal onderwijs? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een kind zit in groep 3 van de basisschool (bijzonder onderwijs). Nu wil de schoolleiding dit kind doorsturen naar speciaal onderwijs. Moeten de ouders dit accepteren? Of mag ze gewoon op school blijven?

Aanleiding zijn gedragsproblemen. Ze scoort redelijk op rekenen/taal etc. (wel onder het gemiddelde), maar is erg druk en keetschopperig. Geen adhd.

(Weet niet zeker of dit de goede rubriek is.)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
vast en goed

BerichtGeplaatst: vr 23 dec 2011 15:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Niemand een reactie? Ben wel benieuwd!
hilde12

Leeftijd: 125
Geslacht: Vrouw
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 23 dec 2011 15:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Juridisch heb ik geen idee, maar als moeder zijnde heb ik wel een mening.

Als de schoolleiding adviseert dat uw (?) dochter naar speciaal onderwijs moet, is dat toch juist beter voor het kind?
Meer aandacht, kleinere klassen.

Waarom zou je willen dat een kind in het reguliere onderwijs moet blijven, terwijl ze daar hoogstwaarschijnlijk problemen zal krijgen, gezien het feit dat ze nu, in groep 3, al iets achter loopt, terwijl ze in het speciaal onderwijs die problemen dan (hoogstwaarschijnlijk) niet zal krijgen?

(ps.. zegt een mamma met o.a. een dochter in groep 3)
Milos

Milos

Leeftijd: 40
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): HvU

BerichtGeplaatst: vr 23 dec 2011 22:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Uiteraard als de ouders er niet mee akkoord gaan en de school uw kind niet verwijderd dan blijft het kind gewoon op de huidige school. Wat wel een feit is dat wanneer u halsstarrig blijft weigeren de relatie met de school ook erg onhoudbaar gaat zijn. Ik weet niet wat er verder allemaal is voorgevallen, maar heeft de school al andere dingen geprobeerd. Haar bijvoorbeeld op de gang laten werken wanneer zij loopt te `klieren`. Misschien haar aan een rustiger tafeltje zetten met kindjes die elkaar niet versterken.

Als ze erg achter loopt dan komt ze misschien toch niet goed mee met de stof en zal er speciaal onderwijs of extra begeleiding nodig zijn. Ik ben zelf WEL een ADHDer en PDD-NOSser die alles regulier heeft gedaan behalve de MAVO. Bij mij zeiden de leraren op school altijd dit wordt niks, wat moet dat worden etc. Maar een goeie 20 jaar later studeer ik aan de Universiteit. Nu heb jij daar nu niet zoveel aan maar alles komt goed wil ik hiermee aangeven.
Verstuur e-mail MSN messenger
Milos

Milos

BerichtGeplaatst: vr 23 dec 2011 22:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Uiteraard als de ouders er niet mee akkoord gaan en de school uw kind niet verwijderd dan blijft het kind gewoon op de huidige school. Wat wel een feit is dat wanneer u halsstarrig blijft weigeren de relatie met de school ook erg onhoudbaar gaat zijn. Ik weet niet wat er verder allemaal is voorgevallen, maar heeft de school al andere dingen geprobeerd. Haar bijvoorbeeld op de gang laten werken wanneer zij loopt te `klieren`. Misschien haar aan een rustiger tafeltje zetten met kindjes die elkaar niet versterken.

Als ze erg achter loopt dan komt ze misschien toch niet goed mee met de stof en zal er speciaal onderwijs of extra begeleiding nodig zijn. Ik ben zelf WEL een ADHDer en PDD-NOSser die alles regulier heeft gedaan behalve de MAVO. Bij mij zeiden de leraren op school altijd dit wordt niks, wat moet dat worden etc. Maar een goeie 20 jaar later studeer ik aan de Universiteit. Nu heb jij daar nu niet zoveel aan maar alles komt goed wil ik hiermee aangeven.
Milos

Milos

BerichtGeplaatst: vr 23 dec 2011 22:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

vast en goed

BerichtGeplaatst: ma 09 jan 2012 11:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt allemaal.

De gedachte is dat het beter is dat ze niet naar speciaal onderwijs gaat, mede vanwege stigmatisering.
vast en goed

BerichtGeplaatst: di 10 jan 2012 10:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar toch nog even: Kan een school juridisch dwingen dat een kind naar speciaal onderwijs gaat?
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 10 jan 2012 12:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De vraag lijkt me of de school het kind van de school kan verwijderen. Naar wat voor school het kind vervolgens gaat heeft die eerste school niet in de hand.

Mag een basisschool mijn kind verwijderen?
Quote:
Een basisschool mag uw kind verwijderen. Dit houdt in dat uw kind voorgoed geen toegang meer heeft tot de school. Dit gebeurt meestal als de school uw kind de benodigde speciale zorg niet kan bieden en het beter af is op een speciale school. Ook kan het zo zijn dat uw kind zich ernstig heeft misdragen. Dit geldt ook voor scholen voor speciaal basisonderwijs (sbo). Verwijdering is geregeld in de Wet op het primair onderwijs. Veel scholen hebben een speciaal protocol of reglement voor belonen en straffen; dit kunt u nalezen in de schoolgids.

Zie de link voor meer informatie.

Onder voorwaarden is verwijdering dus toegestaan. Het besluit zal wel moeten worden gemotiveerd, en de ouders kunnen ertegen in bezwaar gaan.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds