|
Auteur |
Bericht |
Bas van de Linde
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 23 mrt 2014 14:32 Onderwerp: moedwillig informatie onthouden contractenrecht |
|
|
De situatie is als volgt:
Een werknemer (55+) wordt gevraagd zijn contract over te laten schrijven naar een andere BV van het bedrijf. De werkgever geeft nadrukkelijk aan niet te gaan praten met medewerknemers of collega's van de desbetreffende BV.
Even later blijkt de BV vrijwel zeker failliet te gaan en weigert de werknemer zijn contract over te laten zetten naar de andere BV. De situatie is nog verdachter als de werknemer erachter komt dat de andere BV nagenoeg alleen 50+ ers bevat.
Mijn vraag aan jullie is, is de werkgever strafbaar voor het aantoonbaar moedwillig achterhouden van informatie? Met strafbaar bedoel ik het strafrecht, niet de vraag of een dergelijk contract door de rechter zou worden ontbonden (wat me triviaal lijkt).
Een tweede vraag komt erop neer dat de werkgever in deze de schijn tegen heeft als het gaat om faillisementfraude. Hij wil namelijk zoveel mogelijk 50+ ers in een zeer slecht presterende BV plaatsen middels het overzetten van het contract. Opnieuw de vraag of dit strafbaar is volgens het strafrecht en zo ja wat voor straf hierop kan staan.
Ik ben geen rechtenstudent maar helaas is dit de gang van zaken binnen het bedrijf waar mijn vader werkt. Hoe eerder hij van deze specifieke leidinggevende af is hoe beter. Is het doen van aangifte mogelijk in dit geval?
Alvast bedankt voor jullie reactie. |
|
|
|
 |
dr.dunno
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 774
|
Geplaatst: wo 26 mrt 2014 23:27 Onderwerp: |
|
|
Als je vermoedt dat er sprake is van faillissementsfraude, hetgeen een strafbaar feit is (343 Sr) en ook actief door het OM wordt bestreden, dan is het doen van aangifte altijd een goede stap om te doen, om te zorgen dat er een balletje gaat rollen (aangenomen dat het OM het oppakt). Je werkverhouding zal er niet op vooruitgaan, maar als jouw vader en zijn 50+ collega's dat nu samen doen, dan kan het helpen in het onder druk zetten van de werkgever in kwestie. Smerige praktijk trouwens; voor zover mensen dit al gedaan hebben kan er mogelijk een beroep worden gedaan op dwaling. _________________ Catapultum habeo. Isi pecuniam omnem mihi dabis, ad caput tuum saxum immane! |
|
|
|
 |
|