|
Auteur |
Bericht |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: do 18 mei 2006 10:33 Onderwerp: |
|
|
Mechmichael schreef: | Maar zou een vraag zoals:
Bent u 18 jaar of ouder ja/nee en indien ja pas definitief de bestelling plaatsen de oplossing dan zijn in deze? (beetje zoals op de site van een bierbrouwerij waarbij je hetzelfde moet doen voordat je de site opkomt)
|
Het enige wat je daarmee bereikt is dat wanneer achteraf blijkt dat dit niet klopt, er geen overeenkomst tot stand is gekomen.
Quote: |
En als dat de oplossing inderdaad is, waarom deze bepaling dan niet in de algemene voorwaarden plaatsen waarmee met akkoord dient te gaan door het aanvinken van een akkoordbox?
|
Zie boven. Wanneer je opneemt dat iemand beschikkingsbevoegd moet zijn, heeft dat alleen tot resultaat dat bij een beschikkingsonbevoegde er al helemaal geen overeenkomst tot stand is gekomen. Da's vergelijkbaar met een naturalisatie van mw. Ali die geen Ali heet.
Quote: |
Ik kan me haast niet voorstellen dat een internet organisatie zich hier niet tegen kan verdedigen.
|
Dat is toch niet anders als bij een reguliere winkel ? Die heeft hetzelfde risico. En het risico van onjuiste informatie is een algemeen risico van handelen op afstand, dat gaat niet alleen over beschikkingsbevoegdheid. |
|
|
|
 |
Suijkerbuijk
Leeftijd: 48 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
Berichten: 931
|
Geplaatst: do 18 mei 2006 14:12 Onderwerp: |
|
|
De thread is wat verschoven van de vraag of je annuleringskosten moet betalen, naar de vraag hoe een webwinkel zich kan wapenen tegen beschikkingsonbevoegden.
Het probleem is dat je wapenen tegen jongeren die beschikkingsonbevoegd handelen, nadelen kan opleveren voor de aantrekkelijkheid van je dienst.
Om de jongeren er tussenuit te halen, zul je dus om identieitsbewijzen moeten vragen, voordat je je dienst levert. Voor veel potentiele klanten zal dit niet aantrekkelijk zijn, die willen niet te veel stappen hoeven te doen en willen ook niet wachten tot de dienst dan geleverd wordt.
Uiteindelijk denk ik dat je als ondernemer een afweging moet maken tussen het uitsluiten van risico's en het aantrekkelijk maken van je dienst.
Wegen de eventuele kosten die je maakt omdat een overeenkomst nietig blijkt te zijn op tegen de extra opbrengsten die je hebt omdat je de rest van de klanten snel en makkelijk kunt bedienen?
Het kan aantrekkelijk zijn om het risico dan maar voor lief te nemen. Het zal een uitzondering zijn dat een minderjarige een reis besteld, en het is een nog grotere uitzondering als zijn ouders daarom de overeenkomst ontbinden. _________________ That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: do 18 mei 2006 22:23 Onderwerp: |
|
|
Juistem! _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Mechmichael
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 29
|
Geplaatst: vr 19 mei 2006 9:04 Onderwerp: |
|
|
Ja, daar heb je inderdaad helemaal gelijk in, risico van het vak zullen we maar zeggen.... Bedankt voor de verhelderende reakties!
Groet,
Michael |
|
|
|
 |
|