Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 05 aug 2025 10:23
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

meetekenen hypotheek art. 1:88 BW
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Marco

Marco

Leeftijd: 54
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: do 16 dec 2010 18:23    Onderwerp: meetekenen hypotheek art. 1:88 BW Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb een vraag over het meetekenen bij hypotheken door echtgenoten.

Mijn vrouw heeft met haar broer een nieuwe hypotheek voor een huis. Haar broer woont in dat huis, mijn vrouw en ik wonen er niet. Mijn vrouw en ik zijn getrouwd onder huwelijkse voorwaarden.

In de wet staat dat echtgenoten moeten meetekenen voor "... rechtshandelingen strekkende tot beeindigingen van het gebruik van een door de echtgenoten tezamen of door de andere echtgenoot alleen bewoonde woning..."

Mijn vraag is of ik moet meetekenen voor de hypotheek, ook al wonen wij er geen van beiden.

Bij voorbaat dank,
Marco
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
NickV

Leeftijd: 38
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: do 16 dec 2010 20:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Artikel 1:88 gaat over de woning waar 1 of beide echtgenote zelf in wonen, het primaire verblijf. Hierdoor hoef jij, volgens dat artikel, niet te tekenen.
Marco

Marco

BerichtGeplaatst: do 16 dec 2010 20:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat dacht ik ook maar zowel de bank als de notaris vinden dat ik mee moet tekenen. Ik twijfel dus.
Roro25

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: do 16 dec 2010 20:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

o.g.v. art. 1:88 lid 1 sub c is de echtgenoot verplicht om mee te tekenen. Omdat de echtgenote als hoofdelijk medeschuldenaar een overeenkomst. Dit is zeer gebruikelijke kost binnen banken e.d. Ratio is dat jij er ook wetenschap van hebt dat je partner een schuld aangaat.
Marco

Marco

BerichtGeplaatst: do 16 dec 2010 20:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Art. 88 lid 1 sub c heeft toch betrekking op de uitoefening van beroep of bedrijf? Mijn vrouw heeft geen bedrijf, en mijn bedrijf is geen partij in deze ovk.
Roro25

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: do 16 dec 2010 23:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb even de wettekst voor je gekopieerd. Misschien kom je na het lezen van sub c tot een andere conclusie:

Een echtgenoot behoeft de toestemming van de andere echtgenoot voor de volgende rechtshandelingen:
a) overeenkomsten strekkende tot vervreemding, bezwaring of ingebruikgeving en rechtshandelingen strekkende tot beëindiging van het gebruik van een door de echtgenoten tezamen of door de andere echtgenoot alleen bewoonde woning of van zaken die bij een zodanige woning of tot de inboedel daarvan behoren;
b) giften, met uitzondering van de gebruikelijke, niet bovenmatige;
c) overeenkomsten die ertoe strekken dat hij, anders dan in de normale uitoefening van zijn beroep of bedrijf, zich als borg of hoofdelijk medeschuldenaar verbindt, zich voor een derde sterk maakt, of zich tot zekerheidstelling voor een schuld van de derde verbindt;
dovereenkomsten van koop op afbetaling, behalve van zaken welke kennelijk uitsluitend of hoofdzakelijk ten behoeve van de normale uitoefening van zijn beroep of bedrijf strekken.

Sub c noemt een uitzondering op de toestemmingsvereiste van dit artikel. Betreft het gevallen die normaal zijn voor de bedrijfsvoering van de partner dan behoeft geen toestemming van de echtgenoot. In alle overige gevallen (dus juist buiten het bedrijfsmatige; lees: in prive) behoeft men wel de toestemming van de echtgenoot. Dus als je vrouw zekerheid geeft voor de hypotheek van haar broer betreft dit een derde-hypotheek, wat juist onder de werking van dit artikel wordt gebracht.
Dus m.i. zal je mee moeten tekenen voor de hypotheek.
Marco

Marco

BerichtGeplaatst: zo 19 dec 2010 16:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Is duidelijk nu, ik zal inderdaad moeten meetekenen. Nu is dat meetekenen op zichzelf niet een groot probleem, maar wel evt. aansprakelijkheid. Bezwaar van mij is vooral dat in het (onwaarschijnlijke, dat wel) geval dat haar broer ophoudt te betalen, dat de bank mij kan aanspreken.

Wetsartikel is niet echt meer van deze tijd lijkt me Smile
NickV

Leeftijd: 38
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: zo 19 dec 2010 16:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zoals ik het lees gaat sub c over het aangaan van verbintenissen en niet het ontbinden van verbintenissen. Nu weet ik niet of het hier ook gaat over het beëindigen van de hypotheek of het aangaan van een hypotheek. In het tweede geval lijkt me wel dat je op basis van sub c moet tekenen.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 19 dec 2010 18:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het lijkt me vrij duidelijk dat art. 1:88 lid 1 sub c BW in dit geval inderdaad toestemming van Marco vereist. Het gaat duidelijk niet om een handeling van zijn vrouw die wordt verricht "in de normale uitoefening van [haar] beroep of bedrijf".

Marco schreef:
Is duidelijk nu, ik zal inderdaad moeten meetekenen. Nu is dat meetekenen op zichzelf niet een groot probleem, maar wel evt. aansprakelijkheid. Bezwaar van mij is vooral dat in het (onwaarschijnlijke, dat wel) geval dat haar broer ophoudt te betalen, dat de bank mij kan aanspreken.

Je hoeft alleen te tekenen om je vrouw toestemming te geven zich samen met haar broer hoofdelijk te verbinden aan een hypotheeklening (of zich voor haar broer borg te stellen, wat eigenlijk meer voor de hand ligt). Door aan haar toestemming te geven word je niet zelf partij bij die overeenkomst.

Je wordt door dit artikel dus alleen maar beschermd. Gelet op de huwelijkse voorwaarden misschien niet tegen een dreigende aantasting van jouw vermogen, maar dan toch wel tegen een aantasting van je huwelijksgeluk door eventuele ondoordachte acties van je vrouw waar jij mogelijk niet achter staat. Als je er in dit geval wel achter staat, of in ieder geval geen bezwaar hebt, dan kun je gewoon tekenen voor toestemming. Zorg er natuurlijk wel voor dat je alleen voor toestemming tekent, en niet voor iets anders.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds