|
Auteur |
Bericht |
cynthia84
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 4
|
Geplaatst: wo 14 feb 2007 13:05 Onderwerp: mediation en slachtofferbemiddeling |
|
|
Hoi,
Weet iemand wat het verschil is tussen mediation en slachtofferbemiddeling? En dan met name in het strafrecht.
Ik namelijk heb echt geen idee  |
|
|
|
 |
Iseut
Leeftijd: 48 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 66
|
Geplaatst: wo 14 feb 2007 16:45 Onderwerp: |
|
|
Zo uit de losse pols brainstormend denk ik dat mediation alleen aan de orde is als er twee gelijkwaardige partijen in het spel zijn. Slachtoffers vormen geen partij binnen het strafrecht (OM versus verdachte), maar het kan zowel voor dader (voorkomen recidive) als slachtoffer (verwerking) nuttig zijn om contact te leggen. Zoiets?
Iseut |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: wo 14 feb 2007 17:11 Onderwerp: |
|
|
Bij mediation zal het slachtoffer zelf een van de gesprekspartners moeten zijn; bij slachtofferbemiddeling niet persé.
Doel van beide procedures kan ook heel anders zijn. Mediation: oplossing van een conflict, slachtofferbemiddeling: zorgen dat het slachtoffer krijgt waar hij "recht op heeft" (dat kan ook immaterieel zijn natuurlijk, bijv. een gesprek met de dader om die te confronteren met de gevolgen van zijn daad en wellicht een excuus van de dader). Maar het zal eerder op bijvoorbeeld schadevergoeding c.q. vergoeding van het aangedane leed gericht zijn. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Leon78
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 154
|
Geplaatst: wo 14 feb 2007 19:55 Onderwerp: |
|
|
Misschien moet ik m'n scriptie maar eens uploaden...  |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: do 15 feb 2007 0:08 Onderwerp: |
|
|
Nou, stuur 'm naar webmees dan! _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
cynthia84
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 4
|
Geplaatst: wo 21 feb 2007 17:11 Onderwerp: |
|
|
Leon78 schreef: | Misschien moet ik m'n scriptie maar eens uploaden...  |
Ja heel graag!
Of je mag m ook naar me mailen als je wilt? |
|
|
|
 |
|