Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Top Notch Qual...
Best Quality C...
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 29 jul 2025 22:48
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

lid van een vereniging zonder handtekening?
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
dododo

Leeftijd: 68
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: ma 30 jul 2012 14:10    Onderwerp: lid van een vereniging zonder handtekening? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste mensen,

Ik ben lid van een vereniging een hele leuke waar ik eerst mn handtekening voor moest zetten om lid te worden. Daarna is er 35 euro van mn rekening geschreven. (dit is de contributie per jaar)Hier blijf ik graag lid van.

Nu is er een andere vereniging die net opgezet werd en waarbij gevraagd werd 35 euro te storten om lid te worden. Ik heb dat gedaan, maar vond het wel raar dat ik niet eerst mn handtekening moest zetten. Ze hebben wel een site waarvoor ik een wachtwoord kreeg om in te loggen. (is dit in de plaats van een handtekening?)

De vereniging vind ik niet leuk merk ik nu vanwege mails waarop niet gereageerd word en rare verzoeken. Ik heb ongeveer een anderhalve maand terug dat geld gestort. Als ik het niet terugkrijg is er niet veel aan de hand voor mij, maar uit principe wil ik weten of zij dat geld terug moeten storten als ik erom vraag

Ik voel me niet thuis in deze vereniging en heb nooit een handtekening gezet. Zij zeggen dat ze in de statuten moeten kijken of ik dat geld terug kan vorderen. Maar je bent toch pas lid als je je handtekening zet? Nu lijkt het op donatie en dat was niet de bedoeling.

vriendelijke groet
dododo
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ronald78

Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: ma 30 jul 2012 15:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er is geen wettelijk voorgeschreven vorm, dus vanuit dat oogpunt is een handtekening niet vereist. Het kan zijn dat de statuten of het reglement van de vereniging anders voorschrijven en dat om die reden het lidmaatschap niet tot stand is gekomen.

Of je zult op zoek moeten naar een andere reden om het geld terug te krijgen, maar dan zul je concreet moeten maken welk verschil er zit tussen wat is afgesproken en wat daar feitelijk van is terechtgekomen. Dat speelt eigenlijk alleen als er aan het lidmaatschapsrecht een individuele prestatie door de vereniging is gekoppeld.

Leeftijd: 44

BerichtGeplaatst: ma 30 jul 2012 15:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dag,

Ja, de wet stelt geen vormvereisten aan lidmaatschap van een vereniging. Het bestuur beslist in beginsel over de toelating van leden (art. 2:33 BW).

Op grond van de wet kan opzegging van het lidmaatschap alleen tegen het einde van het boekjaar (art. 2:35 lid 1 onder b in samenhang met art. 2:36 lid 1 BW.
Op grond van de wet blijft u de contributie voor het hele jaar verschuldigd (art. 2:35 lid 5 BW).
Dit is alleen anders, als de statuten anders bepalen. Daarom geeft het verenigingsbestuur aan, dat het de statuten moet raadplegen over de vraag, of u de contributie terug kan krijgen.

Met vriendelijke groet,

Marja
ro-er

Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: ma 30 jul 2012 17:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Logisch geredeneerd:
de vereniging heeft aangegeven dat als je lid wilde worden, je zelf 35,- moest storten. Je hebt dat gedaan, dus daaruit volgt dat je lid wilde worden.
dododo

Leeftijd: 68

BerichtGeplaatst: ma 30 jul 2012 18:49    Onderwerp: dankjewel Reageer met quote Naar onder Naar boven

Oke ik zit er dus aan vast voor een jaar.

Bedankt voor de moeite hoor.

vriendelijke groet
dododo
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds