|
Auteur |
Bericht |
dododo
Leeftijd: 68 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 30 jul 2012 14:10 Onderwerp: lid van een vereniging zonder handtekening? |
|
|
Beste mensen,
Ik ben lid van een vereniging een hele leuke waar ik eerst mn handtekening voor moest zetten om lid te worden. Daarna is er 35 euro van mn rekening geschreven. (dit is de contributie per jaar)Hier blijf ik graag lid van.
Nu is er een andere vereniging die net opgezet werd en waarbij gevraagd werd 35 euro te storten om lid te worden. Ik heb dat gedaan, maar vond het wel raar dat ik niet eerst mn handtekening moest zetten. Ze hebben wel een site waarvoor ik een wachtwoord kreeg om in te loggen. (is dit in de plaats van een handtekening?)
De vereniging vind ik niet leuk merk ik nu vanwege mails waarop niet gereageerd word en rare verzoeken. Ik heb ongeveer een anderhalve maand terug dat geld gestort. Als ik het niet terugkrijg is er niet veel aan de hand voor mij, maar uit principe wil ik weten of zij dat geld terug moeten storten als ik erom vraag
Ik voel me niet thuis in deze vereniging en heb nooit een handtekening gezet. Zij zeggen dat ze in de statuten moeten kijken of ik dat geld terug kan vorderen. Maar je bent toch pas lid als je je handtekening zet? Nu lijkt het op donatie en dat was niet de bedoeling.
vriendelijke groet
dododo |
|
|
|
 |
Ronald78
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 796
|
Geplaatst: ma 30 jul 2012 15:19 Onderwerp: |
|
|
Er is geen wettelijk voorgeschreven vorm, dus vanuit dat oogpunt is een handtekening niet vereist. Het kan zijn dat de statuten of het reglement van de vereniging anders voorschrijven en dat om die reden het lidmaatschap niet tot stand is gekomen.
Of je zult op zoek moeten naar een andere reden om het geld terug te krijgen, maar dan zul je concreet moeten maken welk verschil er zit tussen wat is afgesproken en wat daar feitelijk van is terechtgekomen. Dat speelt eigenlijk alleen als er aan het lidmaatschapsrecht een individuele prestatie door de vereniging is gekoppeld. _________________ Ik weet niet zoveel van rechten. Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend. |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 30 jul 2012 15:47 Onderwerp: |
|
|
Dag,
Ja, de wet stelt geen vormvereisten aan lidmaatschap van een vereniging. Het bestuur beslist in beginsel over de toelating van leden (art. 2:33 BW).
Op grond van de wet kan opzegging van het lidmaatschap alleen tegen het einde van het boekjaar (art. 2:35 lid 1 onder b in samenhang met art. 2:36 lid 1 BW.
Op grond van de wet blijft u de contributie voor het hele jaar verschuldigd (art. 2:35 lid 5 BW).
Dit is alleen anders, als de statuten anders bepalen. Daarom geeft het verenigingsbestuur aan, dat het de statuten moet raadplegen over de vraag, of u de contributie terug kan krijgen.
Met vriendelijke groet,
Marja |
|
|
|
 |
ro-er
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 30 jul 2012 17:18 Onderwerp: |
|
|
Logisch geredeneerd:
de vereniging heeft aangegeven dat als je lid wilde worden, je zelf 35,- moest storten. Je hebt dat gedaan, dus daaruit volgt dat je lid wilde worden. |
|
|
|
 |
dododo
Leeftijd: 68 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 30 jul 2012 18:49 Onderwerp: dankjewel |
|
|
Oke ik zit er dus aan vast voor een jaar.
Bedankt voor de moeite hoor.
vriendelijke groet
dododo |
|
|
|
 |
|