carien89
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): LOI
|
Geplaatst: vr 05 aug 2011 17:07 Onderwerp: lastig verhaal, verkoop huis! |
|
|
Ik heb samen met mijn ex vriend een huis gekocht.
We kochten het huis van zijn ouders met een schenking erin.
De aanschaf waarde van het pand bedraagt 275.000,-. Uiteraard moesten we het pand voor de belasting laten taxeren, om te zien wat de schenking in totaal was. Het huis is getaxeerd voor 435.000,-. Het huis is dit in principe nooit waard geweest. Mijn ex heeft het hoger laten taxeren, omdat we overwaarde nodig hadden om de hypotheek van het pand rond te krijgen.
Goed, de verkering ging uit. Hoop drama, gezeur. Ik heb mijn sleutels ingeleverd en ben weggegaan. Hij bleef daar wonen, betaalde geen hypotheek meer. Ik heb sinds ik weg ben ook geen euro meer betaald. Zijn ouderlijk huis, zijn erfdeel(schenking), zijn pakkie aan. Ja erg naief, ik was toen net 20 geworden. Wist totaal niet waar ik mee bezig was met de aankoop van het pand. Omdat er genoeg overwaarde op zat, werd mij verteld, al gaat het fout, dan komt het nog goed. Iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen fouten, daar ben ik mezelf goed van bewust.
Nu 2 jaar later vandaag de dag. Het huis heeft 1,5 jaar in de verkoop gestaan. Mijn ex vriend heeft ondertussen een bouwbedrijf opgelicht, die hebben beslag gelegd op het huis, op zijn deel uiteraard. 51.000,-. Toen kwam er nog een beslaglegging van 8000,-, ook weer op zijn deel. De hypotheek schuld bedraagd nu 305.000,-.
We hebben nu een bod gekregen van 297.500,-. Hij gaat hiermee akkoord en ik wil hier ook mee akkoord gaan.
Maar toen we bij de notaris gingen tekenen voor het huis werd mij verteld, je deelt mee in de lusten en mee in de lasten. Stel het huis levert 5 ton op, dan is alles wat het meer waard is dan 435.000,- de helft van voor jou. Maar alles dat het minder waard word dan 435.000,-, daarvan kan hij de helft verhalen op mij.
Alleen is dat huis niet goed getaxeerd, en is het mogelijk dat hij die zaak tegen mij zou kunnen winnen?
En wanneer het huis verkocht word, en het voorlopig koopcontract is ondertekend, moeten de 2 beslag leggende partijen eerst akkoord zijn gegaan? Want als de verkoop daardoor niet door gaat zit je naar mijn weten aan een boete van 10% vast.
Af en toe ben ik me ten einde raad, al die regels en wetten! Voor een 22jarige ben ik behoorlijk wijs geworden. |
|