|
Auteur |
Bericht |
TK Hilberts
Leeftijd: 70 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 26 apr 2010 21:34 Onderwerp: laptop binnen 3 jaar stuk |
|
|
Hallo ,kan ik ergens verhaal halen nadat mijn HP laptop van € 1238.00 binnen 3 jaar stuk is en er geen garantie meer gegeven wordt door de fabrikant? Waarschijnlijk moederbord defect,de economische levensduur van de laptop is toch langerdan 3 jaar lijkt mij? |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: ma 26 apr 2010 21:40 Onderwerp: |
|
|
Als u verhaal wilt halen, zult u bij de verkoper moeten zijn. En die zal waarschijnlijk niet willen, zodat u op geschilbeslechting aangewezen bent.
De eerste stap is hoe dan ook de verkoper aanspreken en vastleggen dat u hierover een melding hebt gedaan. |
|
|
|
 |
Alfatrion
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 28 apr 2010 10:22 Onderwerp: |
|
|
De eerste stap is het (laten) onderzoeken of hier spraken is van non-conformiteit. De gemiddelde levensduur van een doorsnee computer ligt op 5 a 6 jaar, maar daarmee is er nog geen spraken van non-conformiteit. De tweede stap is een brief schrijven naar de winkelier, als je hierop geen reactie krijgt dan moet je hem aangetekend versturen. _________________ Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill |
|
|
|
 |
TK Hilberts
Leeftijd: 70 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 03 mei 2010 19:23 Onderwerp: Re: laptop binnen 3 jaar stuk |
|
|
TK Hilberts schreef: | Hallo ,kan ik ergens verhaal halen nadat mijn HP laptop van € 1238.00 binnen 3 jaar stuk is en er geen garantie meer gegeven wordt door de fabrikant? Waarschijnlijk moederbord defect,de economische levensduur van de laptop is toch langerdan 3 jaar lijkt mij? |
Heb ondertussen contact gehad met de verkoper (Dixons)via een mailtje,en hun ook laten weten dat op de site I.C.T.Waarborg.nl staat dat een laptop een economische levensduur van 5 jaar heeft .dit is hun reactie hierop.Wat mij redelijk lijkt!!!!!!!
Geachte heer of mevrouw Hilberts,
Hartelijk dank voor uw bericht. Hierin meldt u een defect aan uw HP laptop dat buiten de fabrieksgarantie is opgetreden. Hieronder geven wij u graag onze reactie.
Van uw laptop mag verwacht worden dat deze een economische levensduur heeft van 5 jaar. Daarom komt Dixons u tegemoet in de reparatiekosten, mits het gaat om een originele HP , waarvan de garantiezegel niet is verbroken en waaraan geen reparaties door derden zijn uitgevoerd.
Berekening
Aantal maanden gebruik: 35 mnd Economische levensduur HP : 60 mnd
Totale reparatiekosten: € nog niet bekend Tegemoetkoming door Dixons: 25/60e deel
Indien u op bovenstaand voorstel wenst in te gaan, vragen we u om uw artikel ter reparatie aan te bieden en na het ontvangen van de prijsopgave contact met het filiaal op te nemen.
Wij gaan ervan uit u hiermee de juiste informatie te hebben verstrekt. |
|
|
|
 |
komodo
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: ma 03 mei 2010 19:29 Onderwerp: |
|
|
Nou, netjes dat ze dat zonder slag of stoot doen. Lijkt me een goede oplossing. |
|
|
|
 |
hansV
Leeftijd: 65 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 06 jul 2010 16:16 Onderwerp: Re: laptop binnen 3 jaar stuk |
|
|
TK Hilberts schreef: | TK Hilberts schreef: | Hallo ,kan ik ergens verhaal halen nadat mijn HP laptop van € 1238.00 binnen 3 jaar stuk is en er geen garantie meer gegeven wordt door de fabrikant? Waarschijnlijk moederbord defect,de economische levensduur van de laptop is toch langerdan 3 jaar lijkt mij? |
Heb ondertussen contact gehad met de verkoper (Dixons)via een mailtje,en hun ook laten weten dat op de site I.C.T.Waarborg.nl staat dat een laptop een economische levensduur van 5 jaar heeft .dit is hun reactie hierop.Wat mij redelijk lijkt!!!!!!!
|
Geachte heer of mevrouw Hilberts,
Ik zit in een vergelijkbare situatie met 4Launch, welke ook aangesloten is bij ICT Waarborg. Ik zou daarom ook graag weten, waar de opmerking m.b.t. de 5 jaar economische levensduur op ICT Waarborg.NL is terug te vinden.
Kunt u dit aangeven?
Bij voorbaat dank.
Hans |
|
|
|
 |
BG
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1134
|
|
|
|
 |
Alfatrion
|
Geplaatst: wo 14 jul 2010 12:09 Onderwerp: Re: laptop binnen 3 jaar stuk |
|
|
TK Hilberts schreef: | Van uw laptop mag verwacht worden dat deze een economische levensduur heeft van 5 jaar. Daarom komt Dixons u tegemoet in de reparatiekosten, mits het gaat om een originele HP , waarvan de garantiezegel niet is verbroken en waaraan geen reparaties door derden zijn uitgevoerd.
Berekening
Aantal maanden gebruik: 35 mnd Economische levensduur HP : 60 mnd
Totale reparatiekosten: € nog niet bekend Tegemoetkoming door Dixons: 25/60e deel |
Deze berekening is onjuist. Bij non-conformiteit heb je recht op kosteloos herstel. _________________ Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill |
|
|
|
 |
Alfatrion
|
Geplaatst: wo 14 jul 2010 12:11 Onderwerp: Re: laptop binnen 3 jaar stuk |
|
|
Ik meen dat uit onderzoek van Google bleek dat harde schrijven zo'n 8 jaar kunnen meegaan.
http://labs.google.com/papers/disk_failures.html _________________ Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill |
|
|
|
 |
BG
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1134
|
Geplaatst: wo 14 jul 2010 14:58 Onderwerp: |
|
|
Waar haal je vandaan dat er kosteloos vervangen moet worden bij non-conformiteit? Dat zou volstrekt onredelijk en onbillijk zijn.
Mijn link naar ICT Waarborg heb ik gegegeven aangezien een andere poster in dit draadje de link niet kon vinden. Lijkt me prima als er andere bronnen (die enigszins gezag hebben) zijn die van een langere levensduur spreken. _________________ Mine! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 14 jul 2010 16:35 Onderwerp: |
|
|
BG schreef: | Waar haal je vandaan dat er kosteloos vervangen moet worden bij non-conformiteit? Dat zou volstrekt onredelijk en onbillijk zijn. |
Art. 7:21 lid 2 BW is anders toch duidelijk. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
BG
|
Geplaatst: wo 14 jul 2010 18:41 Onderwerp: |
|
|
Dank BonaFides. Artikel lijkt geen enkele ruimte te laten. Ik zeg lijkt vanwege volgende vraag. Hoe verhoudt zich dat dan tot de stellingname in het draadje over het bed en Quelle over de vergoeding voor genoten voordeel? Doet die situatie zich hier nu niet voor bij een laptop die 35 maanden is gebruikt en is de oplossing dan niet redelijk?
Het betreffende draadje is overigens hier te vinden. _________________ Mine! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 15 jul 2010 3:07 Onderwerp: |
|
|
De kosten van het herstel zijn hoe dan ook voor de verkoper.
Quelle doet niet veel meer dan dit te bevestigen. Quelle lijkt volgens sommigen echter ruimte te laten voor bijv. een vordering op grond van ongerechtvaardigde verrijking.
Een verrijking wegens herstel van een zaak die niet conform was zal niet snel ongerechtvaardigd zijn. Misschien hier wel, maar ik heb de casus niet voldoende bestudeerd om daar iets zinnigs over te zeggen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
maartjedevries
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HZu
|
Geplaatst: do 15 jul 2010 9:57 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | De kosten van het herstel zijn hoe dan ook voor de verkoper.
Quelle doet niet veel meer dan dit te bevestigen. Quelle lijkt volgens sommigen echter ruimte te laten voor bijv. een vordering op grond van ongerechtvaardigde verrijking.
Een verrijking wegens herstel van een zaak die niet conform was zal niet snel ongerechtvaardigd zijn. Misschien hier wel, maar ik heb de casus niet voldoende bestudeerd om daar iets zinnigs over te zeggen. |
In het topic over mijn bed legde de winkelier het uit als dat zij kostenloos het bed moesten vervangen voor hetzelfde exemplaar, maar dat als ik een ander bed wilde of de koop wilde ontbinden zij zich wel konden beroepen op ongerechtvaardigde verrijking. |
|
|
|
 |
BG
|
Geplaatst: do 15 jul 2010 19:50 Onderwerp: |
|
|
@Bona Fides en @Maartje:
Dank voor de reacties. _________________ Mine! |
|
|
|
 |
|